Wel cycloon voor bosch gas 35 SFC +

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Hi guys

Ik ben bezig met de stofafzuiging in de werkplaats. Ik heb Den Bosch prof gas 35 SFC +.

1) Ik zoek een goedkope goedwerkende. Cycloon, iemand tips?

2) hoe kan ik van 50mm pvc naar de Bosch 35mm koppelen?

Hoor graag jullie tips!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,

Kijk even op cycloonfilters.nl voor een cycloon. Helaas gaan goed en goedkoop alleen goed samen in het woord 'goedkoop'.
Een verloop van 50 naar 35 kan je zelf maken met wat pvc moffen en buizen.
Of kopen:

 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Oké daar kom ik wel uit. Graag jullie meningen over onderstaan 50mm pvc systeem met 45 graden bochten systeem zie foto in bijlage:

Any tips opmerkingen zijn welkom !

Betreft een paar vragen:
1) Kan ik nog een extra aftakking maken (in rood) om de andere kant op te gaan?

2) waar zet ik de schuifjes om de buizen dicht te doen? Bij de T-splitsing/ bocht of bij het apparaat zelf ( afkortzaag / boor)

3) maakt het nog iets uit als ik de stofzuiger iets hoger zet om de afstand tussen cycloon en stofzuiger te verkleinen?
 

Bijlagen

  • 5F11A3E1-FB62-4C9A-B4A2-F02D3536E631.jpeg
    5F11A3E1-FB62-4C9A-B4A2-F02D3536E631.jpeg
    155,8 KB · Weergaven: 47

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Je zult m.i. iets van 'blast gates' / schuiven moeten toepassen om steeds maar 1 tak 'actief' te hebben, anders hou je wel erg weinig debiet over.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Bij iedere tak. Hoe eerder na de aftakking hoe beter, maar het moet wel werkbaar blijven. In de praktijk zie je mensen ook vaak de afsluiter maken daar waar de flexibele slang begint.

Bijvoorbeeld zoiets als hieronder. Geel zou nog een extra afsluiter kunnen zijn om die ene tak in 1x af te sluiten. Hou er wel rekening mee dat als je de ingang van je cycloon helemaal afsluit en je zuiger aanzet, je vat kan inklappen.

1641899571750.png
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Bij iedere tak. Hoe eerder na de aftakking hoe beter, maar het moet wel werkbaar blijven. In de praktijk zie je mensen ook vaak de afsluiter maken daar waar de flexibele slang begint.

Bijvoorbeeld zoiets als hieronder. Geel zou nog een extra afsluiter kunnen zijn om die ene tak in 1x af te sluiten. Hou er wel rekening mee dat als je de ingang van je cycloon helemaal afsluit en je zuiger aanzet, je vat kan inklappen.

Bekijk bijlage 113068
Oké dat is duidelijk dan is het dus beter om de ‘hoofd pvc buis’ boven te laten lopen zodat ik de blast Gates dichterbij kan zetten right?

Even voor de duidelijkheid geel dicht en rood open is geen probleem dan?
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Mooi uitgetekend, geeft een goed beeld van wat je wilt gaan bereiken. Daardoor vraag ik mij wel af of dit allen niet wat ambitieus is voor de Bosch zuiger. theoretisch zal dit heel mooi werken. maar de hoeveelheid lengte, bochten en alle oneffenheden tussen de koppel stukken gaan waarschijnlijk voor een flinke weerstand/drukval zorgen. Hierdoor hou je miss niet genoeg zuigkracht over op de plekken waar je wilt gaan afzuigen.
je zou eerst alles eens kunnen monteren zonder te lijmen om te testen wat de zuigkracht is op de gewenste posities. Het zou natuurlijk zonde zijn van de materialen, kosten en moeite als het uiteindelijk niet werkt zoals verwacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Mooi uitgetekend, geeft een goed beeld van wat je wilt gaan bereiken. Daardoor vraag ik mij wel af of dit allen niet wat ambitieus is voor de Bosch zuiger. theoretisch zal dit heel mooi werken. maar de hoeveelheid lengte, bochten en alle oneffenheden tussen de koppel stukken gaan waarschijnlijk voor een flinke weerstand/drukval zorgen. Hierdoor hou je miss niet genoeg zuigkracht over op de plekken waar je wilt gaan afzuigen.
je zou eerst alles eens kunnen monteren zonder te lijmen om te testen wat de zuigkracht is op de gewenste posities. Het zou natuurlijk zonde zijn van de materialen, kosten en moeite als het uiteindelijk niet werkt zoals verwacht.
precies wat het plan is! het gaat overgens om een afstand naar links van de stofzuiger van ongeveer 3 meter / en naar recht 2 meter...

ik koop gewoon van het weekend een hoop bochten en ga eens wat testen. inmiddels is het ontwerp een beetje aangepast om zo min mogelijk bochten te gebruiken.

1) ik vraag mij nu af misschien is het handig als ik de stofzuiger wat hoger zet ergens op een plank, dan heb ik weer een bocht minder.

2) Ook denk ik er over na of het verstandig is om bijvoorbeeld (met geel aangegeven hieronder) om een soort van 'hoofd blast gates' te maken misschien dat dit werkt om meer kracht te behouden.

3) ik zeg deze voorbij komen om als gate gebruiken Gate Valve schuifkraan 50mm echter kan ik dan niet zien of hij open of dicht is natuurlijk :D


IMG_1728.jpg


Hoe meer tips en info hoe beter!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
3) ik zeg deze voorbij komen om als gate gebruiken Gate Valve schuifkraan 50mm echter kan ik dan niet zien of hij open of dicht is natuurlijk :D


Hoe meer tips en info hoe beter!

Dat kun je wel want de hendel draait volgens mij maar een kwartslag.
Overigens lijkt dit me niet een ideale blastgate, ik denk dat er veel stof achter / in het mechanisme blijft hangen en dan doet hij het niet meer.

Je kunt ze eenvoudig zelf maken. Het volgende filmpje legt het prima uit.

 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Ziet er prima uit.
Gebruik ook zo weinig mogelijk flex slang.

Maar uuhh ...... een Bosch GAS 35 L AFC heeft 1200 watt, 35 mm slang en 35L opslag. Je stelt schoonmaken uit met een cycloon, prima. maar wat komt er allemaal aan te hangen?
Ik denk dat je geld weggooit als je voor deze stofzuiger pijpen aan gaat leggen.
Capaciteit ben je zo zat, om vervolgens weer geld uit geven voor een paar maatjes groter en meer.

Mijn advies. Sleur die stofzuiger nog even door de werkplaats heen en weer naar alle apparaten die je gebruikt en spaar voor een goed systeem met minimaal 100mm, beter nog 125mm of groter, buizen systeem met bijbehorende afzuiger. Marktplaats staat vol met semi pro en pro systemen voor een prikkie.

Hier een goedkope die wat liefde kan gebruiken. Nieuw filter er op als de aansluiting 50 cm is, betere/vaste pijp er aan volgens jou ontwerp, en je bent al een heel stuk verder. En die kleintjes doen al gauw 1200 kub.

Succes met de hobby. 😅

Edit.
Hier nog een goedkope afzuiging die wat liefde kan gebruiken. 👍
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Superkees en Musicus

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Ziet er prima uit.
Gebruik ook zo weinig mogelijk flex slang.

Maar uuhh ...... een Bosch GAS 35 L AFC heeft 1200 watt, 35 mm slang en 35L opslag. Je stelt schoonmaken uit met een cycloon, prima. maar wat komt er allemaal aan te hangen?
Ik denk dat je geld weggooit als je voor deze stofzuiger pijpen aan gaat leggen.
Capaciteit ben je zo zat, om vervolgens weer geld uit geven voor een paar maatjes groter en meer.

Mijn advies. Sleur die stofzuiger nog even door de werkplaats heen en weer naar alle apparaten die je gebruikt en spaar voor een goed systeem met minimaal 100mm, beter nog 125mm of groter, buizen systeem met bijbehorende afzuiger. Marktplaats staat vol met semi pro en pro systemen voor een prikkie.

Hier een goedkope die wat liefde kan gebruiken. Nieuw filter er op als de aansluiting 50 cm is, betere/vaste pijp er aan volgens jou ontwerp, en je bent al een heel stuk verder. En die kleintjes doen al gauw 1200 kub.

Succes met de hobby. 😅

Edit.
Hier nog een goedkope afzuiging die wat liefde kan gebruiken. 👍


Hi Jan,

Bedankt voor je bericht. Ik zit eraan te denken om die van 100mm te halen. Alleen geen idee hoe dit werkt?

Moet hier een cycloon bij? Of een vat?
En hoeveel zuigkracht zou het ongeveer schelen ?
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Hi Jan,

Bedankt voor je bericht. Ik zit eraan te denken om die van 100mm te halen. Alleen geen idee hoe dit werkt?

Het werk niet goed. Van een 35 [stofzuiger] naar 100 [basis lijn] is geen goede keuze. Van de zuig installatie naar de machines bouw je niet op in pijpdoorsnee. Beter is groot beginnen en mogelijk een stapje kleiner bij je machine(s). Elke andere oplossing is een tijdelijke oplossing met de middelen die je nu hebt.

Maar er zijn voldoende forumleden met ervaring. Ik ben maar 1 van vele met een mening en ervaring.
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Het werk niet goed. Van een 35 [stofzuiger] naar 100 [basis lijn] is geen goede keuze. Van de zuig installatie naar de machines bouw je niet op in pijpdoorsnee. Beter is groot beginnen en mogelijk een stapje kleiner bij je machine(s). Elke andere oplossing is een tijdelijke oplossing met de middelen die je nu hebt.

Maar er zijn voldoende forumleden met ervaring. Ik ben maar 1 van vele met een mening en ervaring.
Ik bedoelde eigenlijk. Ik wil die mobiele afzuiger gaan halen van marktplaats. Zoals je aangaf. Maar hoe werkt dit naast mijn huidige buizen systeem. Moet hier iets van een vat onder ?
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Als je een nieuwe setup gaat maken, zou ik eerst meer onderzoek gaan doen. Kijken wat voor jou het beste werkt. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden. En aangezien ik je situatie en je portemonnee niet ken zal je zelf het voetwerk moeten doen.
Misschien wat YouTube filmpjes?
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Als je een nieuwe setup gaat maken, zou ik eerst meer onderzoek gaan doen. Kijken wat voor jou het beste werkt. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden. En aangezien ik je situatie en je portemonnee niet ken zal je zelf het voetwerk moeten doen.
Misschien wat YouTube filmpjes?
Ik heb al het een en andere opgezocht van 100 naar 35mm gaat niet. Al mijn machines zijn Bosch pro. Ik ga niet allemaal nieuwe machines met een uitgang van 100mm aanschaffen voor de hobby. En mijn werkplaats is maar 18m2. Ik ga toch proberen te testen met de stofzuiger en 50mm buizen. Heb al het een en andere gelezen van andere die mij voor gingen met goed resultaat.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik heb dit opgelost met krimpkous 3:1 van 100 mm, de krimkous aanbrengen bij de aansluiting op de machine en zo gelijk mogelijk laten krimpen. Dan goed trekken en even onder de koude kraan houden dan krijg je een mooi glad verloop. Een machine met een 100mm aansluiting is vaak voldoende in deze kleine ruimtes. Zuigt het meeste wel af. Heb jaren gedaan met een 370w afzuiger. De filtrering is idd niet genoeg, ik heb er dus een Thiens Baffle tussengezet (zelfgemaakte inwendige cycloon)
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Ik heb dit opgelost met krimpkous 3:1 van 100 mm, de krimkous aanbrengen bij de aansluiting op de machine en zo gelijk mogelijk laten krimpen. Dan goed trekken en even onder de koude kraan houden dan krijg je een mooi glad verloop. Een machine met een 100mm aansluiting is vaak voldoende in deze kleine ruimtes. Zuigt het meeste wel af. Heb jaren gedaan met een 370w afzuiger. De filtrering is idd niet genoeg, ik heb er dus een Thiens Baffle tussengezet (zelfgemaakte inwendige cycloon)


dus jij hebt 100mm afzuiger en 100 mm slangen/buizen naar machines met een 35mm uitgang?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.