Hallo allemaal!
Nou.. jullie op de hoogte houden is ook niet helemaal gelukt. Mijn excuus voor mijn lange afwezigheid. Maar goed, het bouwproces heeft niet stil gestaan sinds mijn afwezige periode en dus heb ik hier wat in te halen.
Het laatste wat jullie gezien hebben is dat de romp dicht was en het epoxy smeren kon beginnen. We hebben de bussen uit de kast gehaald en de romp met dit spul ingesmeerd. Uiteraard ook met een glasvezelmat van 300 gram per m2, en 2 lagen dik. Een beetje overkill is het wel, maar kwaad kan het nooit.
Daarna kwam de vraag of we plamuur gingen gebruiken. Een romp vanaf de spanten is nooit helemaal strak, maar het epoxy werk had ook zo z'n oneffenheden. Plamuren was eigenlijk wel noodzakelijk wilde wij een redelijk strakke romp krijgen. Natuurlijk ging dit samen met een hoop geschuur. Ohja, en voor ik het vergeet, tussen dat proces door is de kiel ook gemaakt en op de romp geplakt. Hier hebben wij expoy lijm voor gebruikt, en ook is de kiel verder in de epoxy met glasvezelmat gezet.
Ook hebben wij de schroefaskoker (water gesmeerde schroefas) gekocht zodat die direct in de kiel geplaatst kon worden. Ook deze is met de epoxylijm vast gezet en afgewerkt. De lijm is aan de dikke kant waardoor je er ook goed mee kan afwerken en opvullen.
Toen hebben we de romp nog in een soort coating gezet, over de plamuur en epoxy heen, wat een zeer harde en dichte laag vormt. Een soort laatste schil wat geen water doorlaat en de epoxy met daar onder het hout nog eens extra beschermt. Hier overheen komt uiteindelijk de laklaag.
Mooi, romp klaar, draaien maar!
Een aantal spanten aan de binnenkant verwijderd en de rest los gemaakt van de bok waarop deze geplaatst waren. 2 dikke spanbanden eronder en aan een kant 2 lieren. Zo konde wij de boot een stuk omhoog hijsen waardoor die vrij kwam en zo konden draaien in die banden. Het ging makkelijker dan gedacht en voor wij het wisten konden wij voor het eerst zien hoe ze werkelijk was geworden.
Helaas waren wij nog niet klaar met de epoxy aangezien wij de binnenkant ook in de epoxy met glasvezelmat wilden zetten. Ook dit was weer een aardige klus, maar ook dit was weer helemaal gelukt.
En nu begint het aller leukste deel van het bouwen, het betimmeren van de romp en inbouwen van de techniek. Een deel van de vloer zat er al snel in, en het tussenschot (ingang van buiten naar binnen) was ook al weer geplaatst.
Het lijkt allemaal "even" gedaan nu ik het hier zo schrijf, maar voor dit allemaal gerealiseerd kon worden waren we toch al weer een jaar verder.
Ik hoop dat ik jullie op deze manier weer een beetje op de hoogte heb gebracht. Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag!
En echt waar, ik zal iets vaker wat posten hier !