Wat heb je zelf in die 2 dagen al uitgezocht? Niet heel veel werk om daar zelf wat over op te zoeken lijkt mij.....
Verschil tussen domino’s of meer traditionele verbindingen kan je overal over lezen, net zoals het verschil tussen de domino’s zelf, er is een reden dat voor buitengebruik de sipo variant wordt aangeraden vs de normale beuken variant. Maar als je de rest van je bank ook uit douglas maakt is het weinig zinvol om een andere houtsoort te gebruiken, behalve het gemak....De keuze is aan jou.
Ha Rudy, zo krijg je weer lekker tegenstrijdige info hier hoor.. Dit is mijn mening, ik zou de onderste dwarsbalk van de A poten verbinden met deuvels, inclusief een halfhout verbinding van de onderste lengte balk. Halfhout verbinding nog is van boven af vastschroeven met prop. Overige verbindingen zou ik lekker vastzetten met rvs schroeven en afwerken met zelfgemaakte proppen.
Dus om je vraag te beantwoorden, ik zou die horizontale regel vastzetten met rvs schroeven van onder.
Gewoon de klassieke pen en gat verbinding gebruiken, sterk zat en bewezen betrouwbaar, ook na honderden jaren dienst.
Koud op elkaar lijmen is iets voor modelbouwers, niet voor houtbewerkers. Het minste dat het hout werkt springt een kruislings gelijmde verbinding gewoon los.
Gaten ALTIJD in de langsrichting van het hout boren, nooit dwars positioneren.
Koud op elkaar lijmen is iets voor modelbouwers, niet voor houtbewerkers. Het minste dat het hout werkt springt een kruislings gelijmde verbinding gewoon los.
?????
Met gelijk welke machine is een gat altijd evenwijdig met de aanslagzijde, Tenzij je de bovenkant van de poten nog niet onder hoek gezaagd hebt.
In de breedte word de pen aan de scherpe zijde( binnenkant poot) haaks gezaagd ten opzichte van de penborst.
Aan de buitenzijde word de pen ongemoeid gelaten, dit resulteert in een ruimte tussen de wand van het gat en de pen, maar dat maakt constructief niks uit.
De vier planken van de zit vastschroeven langs onder (slotgaten in de dwarsregels, dan als één geheel op het onderstel laten zakken en vastzetten.
Heb je geen schroeven in het zicht.