Wat nu?? Chuck opent zich langzaam tijdens het draaien...!

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
474
198
Almen aan zee
Advies gevraagd: wat is er aan de hand, wat kan ik doen?
Want m'n chuck draait langzaam open tijdens het werk.

Wat info:
Ik heb sinds een tijdje een Teknatool Nova 3000 van eind jaren '90.
Fijne degelijke machine.
Tot nu toe alleen tussen meenemer en tegencenter gedraaid, ging helemaal goed.

Nu voor het eerst op deze machine een schaaltje aan het draaien.
Langshout, wormschroef erin, strak in de chuck en contracenter ertegenaan.

Tijdens het draaien begint het met een beetje gerammel, dat wordt langzaam meer,
en vervolgens blijk dat de wormschroef half is losgerammeld in de chuck.

De chuck is een Nova, en de wormschroef is de juiste voor deze chuck.

Wat ik verder heb kunnen ontdekken is dat de centerpunten links en rechs niet helemaal op een lijn liggen.
Met een stuk hout strak in de chuck betekent dat dus dat wanneer het tegencenter bij het hout komt,
hij eerst een klein cirkeltje krast (iets van 2 mm diameter).
Het lijkt erop dat als ik de contracenter in het hout druk, er dus een wiebel ontstaat op de chuck.

De chuck (Nova) heeft met z'n spansleutel de aandraairichting linksom (gevoelsmatig "de verkeerde kant op")
en ik weet dat je bij andere chucks juist de "goede" kant op moet aandraaien.

Wat nu, hebben jullie advies, tips, trucs?

Ik snap dat in een ideale wereld de twee centerpunten exact op één lijn zitten,
maar ik zie aan deze machine geen stelmogelijkheid om links of rechts iets na te stellen.

Komt dit vaker voor, en wat doe je dan?

En:
klopt het dat zo'n Nova chuck zichzelf los kan draaien?
Of heb ik er misschien eentje die bedoeld is voor "clockwise"draaien?
En ben ik dan klaar en probleem opgelost met een andersom draaiende chuck?

Dank alvast voor jullie meedenken!

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.027
453
RegioRotterdam
Als je machine niet is uitgelijnd kun je niet met klauwplaat én tegencenter draaien. Dan wrik je je werkstuk los/moert je tegencenter/moert de lagers van je spindel, of zoals nu wring je de schroef los.
Een houtdrzaai-klauwplaat is een gesynchroniseerde 4-klauw, dus die pakt een metalen pen nooit goed. Bij hout kun je rekenen op wat elasticiteit, metaal pak je altijd op 3 punten, of op 4 individueel stelbare klemmen. Die wormschroef is een beetje compromis.
Beter geen tegencenter gebruiken, of niet aandraaien, als je een zekerheid wil. Het hout zit vast op de schroef, en moet naar voren om eraf te komen. Als je het tegencenter een paar mm los laat dan heb je geen last van de fout in de uitlijning maar wel de zekerheid dat je hout op de bank blijft.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
348
100
Rotterdam
In de handleiding lees ik het volgende:

The Nova 3000 lathe can be easily and quickly swivelled to any position (360 degrees). It can be solidly locked in any position plus it has the added security of a detent pin lock at 0,22.5,45,90 plus 315 (for left hand use).

The swivel head turns, locks easily and has a very accurate detent position, to lock the spindle in line with the tailstock. Then for super accuracy the adjustable tailstock can be finely tuned for pin point alignment (this is factory set but can be adjusted in the field). This combination of detent pin and adjustable tailstock, delivers suberb accuracy and is unique to the Nova 3000.

Hieruit maak ik op dat er een fijnafstelling mogelijk is. In de troubleshoot lijst staat ook nog iets:

Tailstock and headstock center not lining up correctly
Tailstock not aligned to headstock; adjust as described under "Aligning the Tailstock".
Bed incorrectly bolted to stand causing twist. Ensure stand and lathe are correctly installed.
Headstock not returned to detent position after it has been rotated. Ensure that the headstock is locked into a detent position.
Headstock Lockpin not fully seated. Twist the headstock back and forth to make sure it is properly seated and then tighten the Lockpin.
Dirt or wood dust accumulated in the headstock swivel pin hole. Remove the Headstock Lockpin and clean out hole.
Kan je hier iets mee?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.027
453
RegioRotterdam
Nog iets: zo'n wormschroef is niet gemaakt of geschikt om in langshout te gebruiken. Schaal/vaas iin langhout start je net als ander spindelwerk tussen de centers.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.385
882
‘s-Hertogenbosch
Ik heb eens teruggekeken en gezien dat je de bank van tonoktober hebt gekocht… goeie keuze geweest 👍🏼.
Wat ik zag op de verkoop foto’s, was dat het motordeel( vaste kop) niet recht op het bankbed staat….😗. Als je nu de pen aan de zijkant losdraait een slag kun je de vaste kop met de meenemer in de as en het tegencenter, uitrichten zodat de puntjes mekaar excact centrisch raken.
Staat dat goed dan de pen weer vastdraaien…
Misschien ben je al zover en heb je hier niets meer aan, succes.
Groetjes John

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
474
198
Almen aan zee
Ja die bank inderdaad, en ook zeker goeie keuze, ook nog veel toebehoren erbij.
Het is nu de fijnafstelling.
Het motordeel staat inmiddels recht.
Het tegencenter staat alleen nog net wat onder de center van de meenemer.
Daar ga ik nog mee aan de slag.
Gouden tip van efvee is denk ik het tegencenter een paar mm te lossen.
Maar nu bedtijd ;-)
Wordt vervolgd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.