Wat doe ik met dat hoge spouwmes, dewalt dw745

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Wat doe ik met dat hoge spouwmes, dewalt dw745 --> opgelost!

Hoi collega-houtbewerkers,

ik heb een vraagje,
tot nu toe hebben we gewerkt met een tweedehands zaagtafeltje dat voor heel veel dingen meer dan genoeg was, maar we liepen ook tegen een aantal zaken aan wat we er niet mee konden doen, wat ons heeft doen besluiten om een DeWalt DW745 te kopen, waar ik heel blij mee ben.
Nadat ik een ombouw hiervoor heb gemaakt, ben ik nu bezig met een zaagslede, waarbij me iets opvalt...
Het spouwmes komt veel hoger dan het zaagblad.
Ik weet niet of dat erg is, maar bijvoorbeeld bij de zaagslede die ik aan het maken ben, moet de gleuf in de verste balk waarschijnlijk veel hoger ingezaagd worden om dit mes er doorheen te laten gaan (geen idee of dit een beetje duidelijk is) en bij een filmpje wat ik net zag, waarbij een plank niet doorgezaagd wordt, maar juist ingeslepen (plank is bijv 2 cm dik en het blad is dan maar 1 cm hoog), zou dat bij mij niet werken omdat hij dan tegen dat mes aan komt).
In filmpjes die ik zie, zie ik vooral zaagsledes gebruikt worden met een zaagblad zónder spouwmes, maar ik zaag uiteraard ook zónder zaagslede en dan zou ik hem er weer op moeten doen, dat lijkt me eerlijk gezegd een hoop gedoe.
Om nu het spouwmes te gaan 'slopen' door af te zagen tot de hoogte van het blad staat me ook tegen, hij is mede bedoeld om de beschermkap erop te kunnen zetten (waarbij je ook een stofzuiger aan kan sluiten) en wellicht dat ik die ook nodig ga hebben in de toekomst.
Misschien dat ik wel een andere na kan maken van een stuk ijzer, daar ga ik even over nadenken/naar kijken,
maar ben eigenlijk wel benieuwd of anderen hier ook ervaringen mee hebben?dewalt.jpg

Groetjes,
Fred.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij mijn zaagtafel (niet van DeWalt) kan ik het spouwmes qua plaats en hoogte verstellen, wat ook wel logisch overkomt als je er een andere maat zaagblad in doet.

Hij zit vast met 2 bouten. Welicht deze ook?

Zegt je handleiding daar niets over?
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
ik ga de handleiding er inderdaad nog eens bij pakken, ik had wel het spouwmes eruit gehaald en dat is (uiteraard) gewoon 1 brok ijzer, (zit vast met 1 bout die je dan een stukje los moet draaien waarna je hem in kan drukken wat een vergrendeling losmaakt), maar eigenlijk niet aan gedacht dat je het in z'n geheel misschien zou kunnen laten zakken bij een kleiner maat blad.
(Hoewel ik hem dan niet zou kunnen laten zakken voor dit blad want dan komt de binnenkant van het mes meteen tegen het blad aan).
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Ik zou zo nodig het te hoge stuk met een slijptol wegslijpen

Fons

Hou ik zeker ook in gedachten hoor, maar daarmee ontneem ik me de optie tot het gebruiken van die bovenkap die erop kan en waarmee je nog meer stof af kan zuigen.
Denk dat ik die nu niet ga gebruiken, maar wellicht in de toekomst wel.
Voor nu dus nog even aan het kijken voor opties zonder hem af te slijpen.
 
P

Pel

Guest
Je zou een ander constructie kunnen bedenken voor de kap, het voordeel dat het spouwmes een beetje lager is als de zaagblad hoogte is, dat je makkelijk groeven en sponningen kunt zagen.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een goed spouwmes is niet gemaakt van een simpel stukje staal. Een stuk stripstaal van dezelfde dikte buig je zo dubbel. Een "normaal" spouwmes kopen, is in de meeste gevallen merk onafhankelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
https://www.kruis.nl/onderdelen/dewalt/dw745-type-3 Gok dat je type 3 hebt maar spouwmes zal ook wel uitwisselbaar zijn. Als ik het goed zie op de onderdelen tekening is het onderdeel nummer 1. Spouwmes met extra beschermkap voor € 8,59. Zullen nog wel wat verzendkosten bijkomen maar goed. Kun je je origineel alvast even met een slijptol bewerken. Wel even opletten dat vaak het spouwmes en het zaagblad niet gelijk in hoogte verstellen dus hoogte afmeten op de hoogste stand van je zaagblad. Tenminste zo werkt het bij mijn zaagtafel van een ander merk. Groeten
 
Laatst bewerkt:

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
https://www.kruis.nl/onderdelen/dewalt/dw745-type-3 Gok dat je type 3 hebt maar spouwmes zal ook wel uitwisselbaar zijn.

Mijn originele DW745 spouwmes was een beetje krom (afwijking naar links). Ik heb bij kruis een nieuwe gekocht (3 weken levertijd), deze was helemaal recht. Mijn originele ga ik afslijpen, zodat ik deze kan gebruiken om bijvoorbeeld sponningen te zagen. Ik kan dan kiezen, met of zonder kap.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
hé gaaf,
ik vermoedde het al, maar jullie zijn veel verder qua ervaringen of onderdelenlijsten,
daarmee gaat het goed komen,
thanks ook voor de tip om het niet zomaar van een stukje ijzer te doen, wat ik misschien juist wel gedaan zou hebben.

Dank allemaal voor de snelle reacties!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik heb inderdaad voor deze zaag een extra spouwmes gekocht en het ene korter gemaakt. Zonder spouwmes werken ik vragen om problemen, maar het is wel handig dat je snedes in het hout kan zagen met de zaagtafel. Heb er al veel plezier van gehad.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
sinds afgelopen weekend ben ik in het gelukkig bezit van een DW745. Ik heb nog een vraag over het spouwmes waarop ik geen antwoord heb kunnen vinden in dit, en diverse andere topics over deze zaag. Zoals hierboven beschreven is het met het bijgeleverde spouwmes niet mogelijk een sponning(dado) te zagen omdat deze ver boven het blad uitsteekt. Ik las wel dat meerdere forummers het spouwmes hebben afgeflakt met een haakse slijper oid. Maar is het ook mogelijk een ander spouwmes bij deze zaag aan te schaffen?

Bijvoorbeeld in dit Topic: https://www.woodworking.nl/showthread.php?22722-Dewalt-DW-7491-in-gebruik&highlight=dwe7491 Zie ik dat Fluo een ander spouwmes gebruikt dan het meegeleverde spouwmes. Of is deze ook met de flex bewerkt en mooi rond geslepen?
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Dat is jammer zeg. Met duurdere types bedoel je daar onderandere de DWE791 mee? Het is inderdaad wel slecht omdat het volgens mij een raar ding is dit spouwmes en hij wijk ook nogal af van de Amerikaanse versie die je in de vele YouTube filmpjes ziet. Daarin hebben ze een transparante bladeguard en nog een anti kickback dingetje aan de achterkant.

Weet iemand de reden waarom het spouwmes en bladeguard anders is in Europa? Heeft dat met CE keuring te maken?
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Is het niet zo dat het hoge spouwmes bedoeld is voor het bevestigen van je afzuigkap als je daarmee wilt werken?
Een laag spouwmes dus onder de tanden van je zaagblad heeft als functie het voorkomen van het klemlopen van je zaagblad door het hout bij bijvoorbeeld schulpen.
Bij sommige zagen kun je het spouwmes HOOG zetten of LAAG. De/mijn Harvey werd om die rede geleverd met een hoog en een laag mes. In het geval van de DeWalt is het dus misschien een kwestie van verstellen?? Groet, Hendrick
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
sinds afgelopen weekend ben ik in het gelukkig bezit van een DW745. Ik heb nog een vraag over het spouwmes waarop ik geen antwoord heb kunnen vinden in dit, en diverse andere topics over deze zaag. Zoals hierboven beschreven is het met het bijgeleverde spouwmes niet mogelijk een sponning(dado) te zagen omdat deze ver boven het blad uitsteekt. Ik las wel dat meerdere forummers het spouwmes hebben afgeflakt met een haakse slijper oid. Maar is het ook mogelijk een ander spouwmes bij deze zaag aan te schaffen?

Bijvoorbeeld in dit Topic: https://www.woodworking.nl/showthread.php?22722-Dewalt-DW-7491-in-gebruik&highlight=dwe7491 Zie ik dat Fluo een ander spouwmes gebruikt dan het meegeleverde spouwmes. Of is deze ook met de flex bewerkt en mooi rond geslepen?
Waarom moeilijk doen. Bij Kruis een nieuw spouwmes bestellen en met de haakse slijper er één korter maken. Ik moet zeggen dat ik die altijd gebruik en nooit diegene met afzuiging omdat ik hem altijd buiten gebruik.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik heb mijn spouwmes bij de bouwmaat besteld en opgehaald, geen extra kosten en gewoon de DeWalt prijzen. Volgens mij is het trouwens niet de bedoeling dat je dat boutje nog moet losdraaien voor je het spouwmes er uit kan klikken. Het boutje hoort al los te zijn zodat het verwijderen van het spouwmes een simpele operatie is denk ik.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Heb zelf ook een dw745, spouwmes gewoon op maat geslepen, en eens men shop wat meer op orde is gewoon een afzuiging maken die erboven hangt en wegdraaibaar is.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Bedankt voor de antwoorden! Ik zal ook eens langs bouwmaat gaan, en natuurlijk even langs de leverancier waar ik de zaag gekocht heb(mastertools).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.