Wanneer besluit je ergens anders te kopen

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik wil zoveel mogelijk halen bij de lokale dealer, ook al betaal ik wat meer. Mijn lokale dealer behoed mij ook voor miskopen, geeft mij advies en ik wil lokale middenstanders helpen. Zodra alle omzet naar de grote jongens gaat ontstaat er monopolie en wordt de prijs vanzelf duurder, zonder dat we het weten. Dus die 10% extra betalen is mij meer dan waard.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Ik wil zoveel mogelijk halen bij de lokale dealer, ook al betaal ik wat meer. Mijn lokale dealer behoed mij ook voor miskopen, geeft mij advies en ik wil lokale middenstanders helpen. Zodra alle omzet naar de grote jongens gaat ontstaat er monopolie en wordt de prijs vanzelf duurder, zonder dat we het weten. Dus die 10% extra betalen is mij meer dan waard.
10% is okay .

Ik heb bij de ijzerboer wel eens dit setje (https://www.techniekwebshop.nl/izar-metaalborenset-19-delig-se1466iza-din-338-hss-g.html?
)voor 80 of 85€ meegenomen. Tsja als je dan later nog eens gaat kijken krab je je toch lichtelijk achter de oren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb jarenlang aan de andere kant van de balie gestaan. Het verschil in prijzen is al van eind jaren 70 toen de AH boormachines van bosch en B&D ging verkopen tegen hele andere marges dan die de ijzerhandel gewend was. Heel kort door de bocht heel veel consumenten lopen voor een tientje naar de goedkopere aanbieder en komen dan advies vragen als ze er niet uitkomen.
Zelf betaal ik graag wat meer voor een goed advies maar dat heeft zeker grenzen. Iedereen moet voor zichzelf de grens stellen. Bij een verschil van een 10% ga ik wel nadenken. Zo was ik vorige week bij de praxis voor een spiegel en in de winkel even op internet gekeken en daar zat meer dan 50% tussen de goedkoopste internet aanbieder en de praxis. Wel even gekeken naar de recenties en toen niet voor de goedkoopste gegaan. Nu 150 betaald i.p.v. 220. Nu de volgende dag in huis en de Praxis moet hem bestellen dus meer dan 2 weken.
Als je een hogere prijs hanteert moet je wel de meerwaarde kunnen verkopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
10% is okay .

Ik heb bij de ijzerboer wel eens dit setje (https://www.techniekwebshop.nl/izar-metaalborenset-19-delig-se1466iza-din-338-hss-g.html?
)voor 80 of 85€ meegenomen. Tsja als je dan later nog eens gaat kijken krab je je toch lichtelijk achter de oren.
Toen ik stopte met mijn ijzerhandel vroeg ik mijn neef om een setje phantom boren te bestellen van 1 tot 13 mm oplopend met 0.1 mm. Die was er toen niet en het werden er 2 tot 10mm en daar viel zelfs de inkoopprijs mij heel erg tegen. Later bleek dat ze niet geschikt waren voor staal maar voor messing en kunststoffen. Dat is voor mijn draaiwerk (vulpennen) zelfs beter. De ander boren heb ik toch wel maar niet in een net doosje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik kan geen reden meer bedenken om bij een lokale, fysieke winkel te kopen. Slechte service, niet beschikbaar, lange levertijden (veel langer dan ik zelf bestel), vreemde prijszettingen en kortingen, duur. Bij een webwinkel weet ik wat de prijs is en hoef niet te vragen achter een korting. Bij de lokale vakhandel moet ik vragen en wordt een ingewikkelde berekening gehanteerd. Bovendien zijn er twee grote webshops die voor mij ook lokaal zijn (Toolnation en Klium) waar ik met een gerust geweten bestel.
Vorig jaar een digitale afstandsmeter gekocht. Goedkoopste aanbieding van Amazon 110 euro, Klium 120 en de vakhandel had dezelfde wel inclusief statief voor 170. Ik vroeg of ze hem ook hadden zonder statief. Zoeken in het magazijn, en jawel. Wat moet hij kosten: evenveel als die met statief.Zelfde winkel. Bestel zaagblad van CMT. Wanneer wordt het geleverd: weten we niet, laten enkele bestellingen samen komen anders is de verzending te duur. Meer dan drie weken levertijd. Zelfde winkel. Kocht een schroefmachine van Makita. Zei dat ik de box niet hoefde en ging er van uit dat ik dan tussen de 20 en 30 euro korting ging krijgen. Mooi niet. Zelfde prijs. En zo zijn er nog aankopen waarvan ik me achteraf echt bedrogen voelde. Dus voor mij hoeft het het niet meer. Al mijn aankopen online zijn netjes afgehandeld op eentje na. De Jet schuurmachine had behoorlijk vertraging en daar had de communicatie beter gemogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Mark84

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik koop merendeel bij mijn vaste fysieke winkel
ik kom daar meer dan geregeld zij kennen mij bij naam en vice versa
ik weet dat ik soms ergens anders goedkoper uit kan zijn zij weten dat ook
maar het feit dat zij weten met welk project ik bezig ben weten waarom ik wat nodig heb en meedenken als er onmogelijke oplossing moet komen en met hun vakkennis tot verrassende suggesties komen
daarnaast wanneer er iets defect is of kapot gaat ik totaal geen gezeur heb over garantie ik nooit hoef te vragen om korting maar deze krijg indien daar ruimte voor is , is er geen ruimte altijd iets extra’s wordt gegeven velletjes schuurpapier bijvoorbeeld
daar heb ik graag die in verhouding paar extra euro’s voor over.
eerlijkheidshalve ik ben een hobbyist hoef mijn geld er niet mee te verdienen, ben van mening een hobby mag geld kosten en je plezier geven daar hoort wat mij betreft dan ook deze vak handel bij
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je in 10 minuten met een online aankoop 80,- kan besparen verdien je trouwens bijna 500,- per uur.
Dat verdien je dus niet, maar bespaar je ;)

Verder denk ik dat ik wel in lijn met de meste andere mn inkoopgedrag heb. Voor een los dingetje hier/daar ga ik naar de lokale kluswinkel, stukje gemak en gunnen. Worden de aankopen echter groter, dan ga ik toch wel prijzen vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik koop merendeel bij mijn vaste fysieke winkel
ik kom daar meer dan geregeld zij kennen mij bij naam en vice versa
ik weet dat ik soms ergens anders goedkoper uit kan zijn zij weten dat ook
maar het feit dat zij weten met welk project ik bezig ben weten waarom ik wat nodig heb en meedenken als er onmogelijke oplossing moet komen en met hun vakkennis tot verrassende suggesties komen
daarnaast wanneer er iets defect is of kapot gaat ik totaal geen gezeur heb over garantie ik nooit hoef te vragen om korting maar deze krijg indien daar ruimte voor is , is er geen ruimte altijd iets extra’s wordt gegeven velletjes schuurpapier bijvoorbeeld
daar heb ik graag die in verhouding paar extra euro’s voor over.
eerlijkheidshalve ik ben een hobbyist hoef mijn geld er niet mee te verdienen, ben van mening een hobby mag geld kosten en je plezier geven daar hoort wat mij betreft dan ook deze vak handel bij
Dat is ook wel zo’n beetje mijn verhaal. Ik heb een standaard kortingsregeling die dateert uit de tijd dat ik nog een eigen adviespraktijk had en als bedrijf klant ben geworden. Deze is getrapt, maar ik krijg voldoende korting om niet voor 5 procent verschil weg te lopen naar de grote webshops. Bovendien heeft dit grote bedrijf nog steeds de service dat je de boutjes van het huismerk per stuk uit het doosje mag kopen.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Dat verdien je dus niet, maar bespaar je ;)

Verder denk ik dat ik wel in lijn met de meste andere mn inkoopgedrag heb. Voor een los dingetje hier/daar ga ik naar de lokale kluswinkel, stukje gemak en gunnen. Worden de aankopen echter groter, dan ga ik toch wel prijzen vergelijken.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel wat opportunistisch om dan over gunnen te praten, je maakt gebruik van de winkel voor het gemak van kleine aankopen, terwijl het bestaan van de zaak afhangt van klanten die ook voor de groter aankopen komen. Dank zij de aankopen van anderen kun jij dat gemak genieten. Dus dat “gunnen” zet ik maar even tussen haakjes;)

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok en Wim Kluck

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Tja, 'echte' winkels… Tot begin deze eeuw waren er in mijn binnenstad nog drie winkels helemaal of deels op ijzerwaren etc. gericht waren. Dus op loopafstand.
Nu zit het allemaal op bedrijventerreinen aan de rand van de stad (ik vermijd dus de Praxis en consorten zoveel mogelijk, want die vertrouw ik niet) & ben ik zomaar een drie kwartier kwijt met de auto. Dat maakt het minder leuk als je 'even' wat bouten en moeren nodig hebt...

In de tijd dat ik qua machines nog niet van alles en nog wat voorzien was, mocht ik graag bij een winkel in Hengelo rondneuzen waar men shop-in-de-shops had van een aantal merken. Voordeel: je kon machines ter hand nemen en inspecteren & zelfs uitproberen. Daar heb ik best veel gekocht en soms ook leuke kortingen gekregen (omdat men mij 'kende').

Toen ontdekte ik dat ik aan de andere kant van de grens een stuk goedkoper uit was, vooral als het om Festool gaat. En dan ging het niet om 10% (wat ook voor mij wel een grens is), maar beduidend meer. Ergo: mijn zuinige ik wint het dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84 en Joost79

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Eerlijk gezegd vind ik dat wel wat opportunistisch om dan over gunnen te praten, je maakt gebruik van de winkel voor het gemak van kleine aankopen, terwijl het bestaan van de zaak afhangt van klanten die ook voor de groter aankopen komen. Dank zij de aankopen van anderen kun jij dat gemak genieten. Dus dat “gunnen” zet ik maar even tussen haakjes;)

Fons
Terechte opmerking obv wat ik schrijf. Daar had namelijk iets meer nuance in moeten zitten, namelijk tussen kleine dingetjes en grote aankopen nog een groot schemergebied is en daarin wordt de keuze wel eens gebasseerd op gunnen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk dat de lokale winkelier meer over houdt aan kleine aankopen als dozen schroeven en een pot lijm, dan aan de grote dure machines. Die kleine aankopen doe ik dan ook bij mijn kleine (echt nog een kleine twee-manszaak) winkelier. En daar kan je bijvoorbeeld nog steeds die 2 speciale moertjes los kopen. Ipv een doosje met 10 stuks, die dan weer een zwervend bestaan in mijn werkplaats gaan leven.

Maar een duurdere machine (gereedschap of huishoudelijk) ga ik inderdaad online shoppen. Hoewel ik dan wel een paar favoriete online winkels heb, en dan eerder bij een van die bestel, dan de allergoedkoopste te nemen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Het ligt er hier aan wat ik koop. Bij machines vind ik het fijn om ze even vast te kunnen hebben voor ik ze koop. Plus het stukje service dat ik advies krijg wat geschikt is voor wat ik wil. Al heb ik bij dat laatste ook veel hier aan het forum; paar avonden lezen, nog een vraag stellen en (vooral goed hier) bij iemand kunnen gaan kijken die de betreffende machine heeft staan. (zo is er gisteren nog iemand bij mij wezen kijken voor inspiratie). Vanuit een gebruiker krijg je echt de plus- en minpunten te horen, bij een verkoper weet je het nooit 100% zeker of hij niet adviseert op basis van zijn winst (al heb ik dat bij mijn lokale gereedschapszaak niet het idee, de verkoper die mij helpt heeft prive ook veel gereedschap en heeft mij al eens afgeraden om iets te kopen en het gewoon met m'n bestaande gereedschap te doen).
En de zaak hier heeft nog steeds mensen rondlopen die technisch ook e.e.a. kunnen. Is er iets kapot, kan dat nog steeds niet meteen gerepareerd worden, maar (als het buiten de garantieperiode is tenminste) repareren ze het wel in huis of vlakbij en redelijk snel. Ook hebben ze daardoor wel eea aan ervaring en kunnen ze vaak al wel meteen de diagnose stellen.
Voor klein materiaal en toebehoren loop ik vaak de lokale zaak binnen, maar ik koop het ook online. Dan echt wel om de prijs en voorraad, maar ook wel omdat ik overdag gewoon werk en meestal 's avonds dus tijd heb om achter de laptop te kruipen om te kijken wat ik nodig heb + dan niet de tijd heb om doordeweeks overdag iets op het industrieterrein op te gaan halen, terwijl het anders gewoon gemakkelijk thuis of bij de pakketshop wordt bezorgd.

Voor de zaak mag ik ook regelmatig gereedschap aankopen (centraal voor meerdere vestigingen); zowel werkplaatsgereedschap als bosbouwmachines (Stihl). Voor beiden hebben we 1 vaste leverancier, waarvan de contactpersoon precies weet wat wij doen als bedrijf en die dus ook precies weet welk type geschikt is. Daar hebben we ook gemerkt dat als collega's zelf gaan shoppen bij een andere winkel of online ze vaak een jaar ofzo later toch niet de juiste machine blijken te hebben omdat ze niet het juiste (of geen) advies hebben gekregen.
Ook kleingereedschap etc kopen we bij onze vaste leveranciers, ook gewoon omdat het dan een kwestie van een mailtje of telefoontje is en het dan gewoon op de zaak wordt bezorgd. Dat scheelt ook weer reistijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Doosjes van 10 stuks zijn vaak duurder dan een standaard verpakking van 100 of 200 stuks.
Ik herken het argument van sunRayes ook wel. Soms heb je gewoon maar enkele stuks nodig en weet je gewoon dat de rest van een grote doos alleen maar stof gaat liggen verzamelen en in de weg gaat liggen. Dan vind ik het ook makkelijk om per stuk te kunnen meenemen ipv een hele doos te moeten kopen. Ook al is per stuk minder voordelig.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Gaan er nou niemand winkelen bij een zaak met veel keus en allemaal mooi gereedschap zonder prijzen te gaan vergelijken?
Eerlijk gezegd doe ik dat als ik met vakantie ben. Tools en Swedol of zelfs Biltema. Kijken en kopen en er eens rustig de tijd voor nemen. Eigenlijk leuker dan online winkelen.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Tja, 'echte' winkels… Tot begin deze eeuw waren er in mijn binnenstad nog drie winkels helemaal of deels op ijzerwaren etc. gericht waren. Dus op loopafstand.
Nu zit het allemaal op bedrijventerreinen aan de rand van de stad (ik vermijd dus de Praxis en consorten zoveel mogelijk, want die vertrouw ik niet) & ben ik zomaar een drie kwartier kwijt met de auto. Dat maakt het minder leuk als je 'even' wat bouten en moeren nodig hebt...

In de tijd dat ik qua machines nog niet van alles en nog wat voorzien was, mocht ik graag bij een winkel in Hengelo rondneuzen waar men shop-in-de-shops had van een aantal merken. Voordeel: je kon machines ter hand nemen en inspecteren & zelfs uitproberen. Daar heb ik best veel gekocht en soms ook leuke kortingen gekregen (omdat men mij 'kende').

Toen ontdekte ik dat ik aan de andere kant van de grens een stuk goedkoper uit was, vooral als het om Festool gaat. En dan ging het niet om 10% (wat ook voor mij wel een grens is), maar beduidend meer. Ergo: mijn zuinige ik wint het dan.
Aangezien ik zelf in Arnhem woon, dus dicht bij Duitse grens ben ik toch wel eens nieuwsgierig welke Duitse bedrijven ik dan het beste kan bekijken voor Festool..? 😁
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Ik bestel vrijwel alles online. Zoals vele aangeven; is het voordeel van de winkel dat je het vast kunt houden. Als je twijfelt over een product, kun je daar mooi kijken. Even voelen, proberen wellicht. Ben je enthousiast geworden, is het prijs verschil gevoelsmatig niet al te gek. Dan zou ik hem bij de winkel meenemen.

Vaak speelt bij mij voorraad mee. Winkels hebben lang niet alles meer op voorraad. Dan is vaak “nu bestellen morgen is huis” sneller.

Wat mij opvalt is dat de grotere ijzerhandelaren marges op producten hebben waar je verdrietig van word. Naar het schijnt zitten die marges vooral op de verbruiksartikelen, nieteens op de machines. Doosje schroeven is voor de particulier bij de ijzerhandel vaak zomaar 60% duurder dan de gemiddelde webshop. Dit vind ik teveel. Ben geen dief van mijn eigen portemonnee.

Mijn vraag is, hoeveel goed advies geeft die specialist achter de balie nou echt over een machine. Gefundeerd op ervaring, niet op het verhaal van een vertegenwoordiger.

Voor mij geld dus over het alg
Verbruiksartikelen; internet.
Machines; internet, met uitzonderingen een winkel. Willen proberen, voorraad enz. 100 euro meer op een machine van 1000 zou ik kunnen begrijpen. Maar dat is wel een grens…

Klein voorbeeld:
Spax 4x40 schroeven 200stk
Grote ijzerhandel 13,70
Webshop 5,80

Voor een keer nog wel te doen. Maar loopt snel op als je aan de “klus” bent. En dan hebben we het over de meest gebruikte schroef in de bouw… Geen advies voor nodig. Allemaal bulk aanschaf en verkoop. Dit irriteert me, dat zorgt ervoor dat ik nog weinig bij winkels kom..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.