Wanneer besluit je ergens anders te kopen

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Beste Mensen,

Waarschijnlijk ga ik me vingers branden aan dit onderwerp maar wil de vraag toch een stellen om te kijken hoe jullie hier tegenover staan.
@Moderator.. sorry als ik het in een ander topic had moeten posten maar verplaats het rustig.

Om wellicht wat emotie uit deze post te halen zal ik geen namen van winkels noemen.

Koop zelf afgelopen jaren bij verschillende winkels, zowel online, marktplaats als bij een lokale grote specialist in gereedschappen.
Nu sta ik voor mijn volgende grote aanschaf en dat is de vervanging van mijn huidige afkortzaag en nu loop ik zelf een beetje tegen het volgende vraag aan.

Hoe groot mag een prijsverschil zijn tussen je lokale vertrouwde dealer en een grote online aanbieder (zelfde garanties)?
Heb namelijk deze vraag ook gesteld bij mijn lokale dealer maar die geeft heel duidelijk aan niet mee te willen gaan / iets te doen aan hun prijs.

Het gaat om een bedrag van 858 euro bij mijn lokale leverancier en zeg 780 euro bij een "zover ik kan beoordelen" betrouwbare winkel die ik gewoon online kan vinden maar ook een grote winkel heeft.

Ja natuurlijk hoor ik jullie al denken.. ja maar dan moet je hem ophalen (reiskosten ed) maar dit product kan ik gewoon gratis thuis laten bezorgen dus hier zit een verschil van grof gezegd 80 euro in (10%) wat ik best een aanzienlijk bedrag vind en ik er "niks" extra's voor krijg.

Hoe gaan jullie hier meestal mee om?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Alles wat 10+ euro goedkoper is haal ik gewoon online. Ik heb goede ervaringen met webshops (probeer de slechtere webshops te vermijden).
Voor mij is de webshop onderhand de 'vertrouwde dealer'.

Meer op voorraad, volgende dag in huis zonder zelf rond te sjouwen, goedkoper, WKOA 'garantie', gratis terugsturen bij service.
Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen aan webshops in mijn ogen.

De Hornbach is een van de weinige fysieke winkels die ik overweeg nog te bezoeken. Of soms specialisten (Baptist bijv)
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik doe regelmatig dit soort aankopen, vooral zakelijk, en hanteer de 10% regel. Als je het echt graag bij je vaste leverancier koopt mag het maximaal 10% duurder zijn.
Helaas lijkt er tegenwoordig geen reden meer te zijn om een vaste leverancier te hebben voor simpele artikelen zoals gereedschap en verbruiksartikelen. Je kan snel wat verdienen door slim in te kopen. Voor het gemak heb ik wel een grens van 100,-. Boven dat bedrag ga ik rondkijken naar de goedkoopste aanbieder. Je komt tot aanzienlijke besparingen en bijna ieder bedrijf is je vriend ook al is het de goedkoopste.

Een dienst is natuurlijk een ander verhaal. Of een apparaat met ‘dienst’. Daar vind ik de mensen die er achter staan doorslaggevend.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en Mark84

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Alles wat 10+ euro goedkoper is haal ik gewoon online. Ik heb goede ervaringen met webshops (probeer de slechtere webshops te vermijden).
Voor mij is de webshop onderhand de 'vertrouwde dealer'.

Meer op voorraad, volgende dag in huis zonder zelf rond te sjouwen, goedkoper, WKOA 'garantie', gratis terugsturen bij service.
Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen aan webshops in mijn ogen.

De Hornbach is een van de weinige fysieke winkels die ik overweeg nog te bezoeken. Of soms specialisten (Baptist bijv)
Hi Dragonhaertt bedankt voor je snelle reactie.

Maar als je dan bijv. naar een specialist als Baptist gaat.. dan kan je vaak ook de spullen wel online bestellen die je daar vind. Wanneer besluit je dan het daar te kopen vs het toch online te bestellen?

Waarom ga je dan nog naar een baptist ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Voor dergelijke machines ga ik voor dat prijsverschil naar mijn lokale leverancier, voor goede service, vanwege de relatie met advies en meedenken, zeg maar om de resonantie. Aanvullend geldt voor mij dat ik het van belang vind omwille van de leefbaarheid en werkgelegenheid. Het liefs zou ik met een locale munt willen betalen, maar dat loopt hier helaas nog niet zo.

Fons
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Ik doe regelmatig dit soort aankopen, vooral zakelijk, en hanteer de 10% regel. Als je het echt graag bij je vaste leverancier koopt mag het maximaal 10% duurder zijn.
Helaas lijkt er tegenwoordig geen reden meer te zijn om een vaste leverancier te hebben voor simpele artikelen zoals gereedschap en verbruiksartikelen. Je kan snel wat verdienen door slim in te kopen. Voor het gemak heb ik wel een grens van 100,-. Boven dat bedrag ga ik rondkijken naar de goedkoopste aanbieder. Je komt tot aanzienlijke besparingen en bijna ieder bedrijf is je vriend ook al is het de goedkoopste.

Een dienst is natuurlijk een ander verhaal. Of een apparaat met ‘dienst’. Daar vind ik de mensen die er achter staan doorslaggevend.
Mee eens maar heeft bijv. een Festool apparaat kopen bij online vs een fysieke winkel in jou ogen nog voor en/of nadelen? Volgens mij is je services toch altijd via Festool..
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Mee eens maar heeft bijv. een Festool apparaat kopen bij online vs een fysieke winkel in jou ogen nog voor en/of nadelen? Volgens mij is je services toch altijd via Festool..
Helemaal geen voordelen tenzij je niet weet wat je wil of iets direct nodig hebt. Heb in het verleden bij fysieke winkels gekocht omdat ik dacht dat ik die machine of onderdeel direct nodig had. Achteraf gezien onzin. Als ik de volgende werkdag het onderdeel heb is het vaak prima. Scheelt mij weer een uur netto werktijd. Snel verdient met die lage verzendkosten. Mijn dichtstbijzijnde winkel is 15km rijden. Heen en terug en weer aan het werk haal ik zelden binnen een uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Als je in 10 minuten met een online aankoop 80,- kan besparen verdien je trouwens bijna 500,- per uur. Voorwaar een vorstelijk salaris vriend!
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Advies in winnen bij je lokale specialistische leverancier en dan het aanbevolen product online goedkoper kopen vind ik doorgaans 'not done'. Dit advies mag in mijn ogen ook wat kosten.
Heb je dus een machine op het oog waar je geen advies voor nodig hebt, dan lekker shoppen online en offline zou ik zeggen.
Ja, lokaal kopen stimuleert de lokale economie, dat kan een reden zijn om toch iets duurder lokaal te kopen, maar dat is je eigen afweging.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Advies in winnen bij je lokale specialistische leverancier en dan het aanbevolen product online goedkoper kopen vind ik doorgaans 'not done'. Dit advies mag in mijn ogen ook wat kosten.
Heb je dus een machine op het oog waar je geen advies voor nodig hebt, dan lekker shoppen online en offline zou ik zeggen.
Helemaal mee eens.
Ik vind het ook een soort diefstal om eerst advies te krijgen ( nemen) en er daarna niet voor te betalen.

Men moet zich maar eens in de plaats stellen van de handelaar: je best doen, zien dat je adviezen gestolen worden , en dan niets verdienen.
Een boekhandelaar zei mij ooit eens dat klanten boeken kwamen kijken, ontdekken , en dat ze dan een foto (of scan?) namen van de code van het boek en dat het online besteld was voordat ze uit de winkel waren.
Waarom zou men nog een boekenwinkel openhouden?

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en Mark84

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik heb hier ook over nagedacht en mijn toen de vraag gesteld wat mijn lokale leverancier nu eigenlijk voor meerwaarde heeft.

conclusie: die meerwaarde is in de loop der jaren verworden tot het eerst kunnen vasthouden van een machine voordat je hem koopt.
ik ga er dus alleen nog heen als dat voor dat stuk gereedschap bijdraagt aan het besluit om het aan te schaffen
(en als het bevalt dan koop ik daar ook gewoon en ga niet zitten zoeken wat hij elders kost)

maar mocht ik er nog een van kopen dan komt die online gewoon omdat dat makkelijker en goedkoper is.

ps.
boeken zijn een heel slecht voorbeeld qua prijs voordeel online
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Ik houd ongeveer dezelfde limieten aan als TonP: Winkel op eigen dorp mag 10% duurder zijn. Ik zie en voel dingen graag voor ik ze koop, en als het niet goed is of niet werkt heb ik graag een toonbank om het op neer te zetten. Terugsturen naar een webshop is soms kostbaar en vaak omslachtig en tijdrovend.
Het speelt mee dat ik vlakbij de 'grote stad' woon en dus veel winkels dichtbij heb. Ritje daarheen op en neer kost gauw een tientje. Op eigen dorp gaat het mee met middagwandelingetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers en Mark84

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
heb me deze vraag ook al dikwijls gesteld en kleine producten, jigs, tools,... koop ik dikwijls online omwille van prijs, beschikbaarheid, levering,...

maar toestellen vanaf 250 Euro koop ik steeds bij dezelfde winkel, ook al weet ik dat dit 50-100 Euro duurder is in vergelijking met een online winkel. Ik zie dit als een service en investering, na een paar aankopen ga je met deze handelaar ook een vertrouwensrelatie aan wat kan resulteren in extra korting, service,.... dikwijls kan de handelaar gewoonweg niet concurreren met online winkels maar als je dit dan bespreekt proberen ze dit soms te compenseren met bv een gratis extra zaagblad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Hi Dragonhaertt bedankt voor je snelle reactie.

Maar als je dan bijv. naar een specialist als Baptist gaat.. dan kan je vaak ook de spullen wel online bestellen die je daar vind. Wanneer besluit je dan het daar te kopen vs het toch online te bestellen?

Waarom ga je dan nog naar een baptist ?
Bezoekje Baptist is gewoon voor de lol. Een keertje rondwandelen als je toch naar de fijnhouthandel bent om wat spullen op te halen.
Verder heb ik zelf ook al vaak bij Baptist online besteld. Naar mijn idee is sinds WKOA (Wet Koop Op Afstand) de garantie online altijd beter/makkelijker dan via een winkel.

Alles wat duur is koop ik liever online. Als er een keer een probleem is gaat die gewoon onder WKOA terug en hoef ik niet weken te wachten op een garantieprocedure. Ik kies daarintegen wel liever een iets duurdere webshop die wat betere service heeft, dan de goedkoopste die je kan vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Veel vooral technische onderdelen koop ik online. Technische groothandels in nederland hebben wat mij betreft de boot gemist. Web sides waar je niets op kan vinden. Nooit iets op voorraad. Ze weten niet wat iets moet kosten. Voor een simpel ovenregelaartje moet je tijdens kantooruren diverse bedrijven af bellen, die je dan iets anders proberen te verkopen, dan wat je vraagt. Ik heb het sneller vanaf de andere kant van de wereld. Nieuw bandje voor een vloerenschuurmachine. Ik lever ze alle informatie, inclusief de fabrieks bestelnummers. Willen ze dat ik de machine naar de andere kant van het land ga brengen. Dan zelf maar een polyurethaan bandje gieten. Polyservice heeft zijn zaken wel voor elkaar. Het gaat me vaak niet eens om de prijs, ik wil het snel hebben. Voor bouwmaterialen kan ik lokaal altijd over de prijs praten. Als je platen per pak koopt, kunnen ze prima met de hornbach mee en hun service is veel beter. Ze helpen met laden, je kan normaal parkeren. Voor gemak wil ik best extra betalen. Van een hobbyist kan ik prima begrijpen dat je voor de laagste prijs gaat, maar dat zijn wel vaak de mensen die juist veel vragen hebben. Daarvoor gaan ze dan naar de vakhandel, maar die gunnen ze dan niet de verkoop. Dingen veranderen nu eenmaal, sommige bedrijven passen zich aan, anderen gaan ter ziele. Het is niets nieuws.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Ik koop bijna alles online, domweg omdat de gereedschapswinkel om de hoek welliswaar een heel goede winkel is met goed advies maar ook met 50% hogere prijzen dan online. Voor kleine spullen die ik nodig heb liep ik daar nog wel eens binnen (ben net verhuisd). Altijd netjes geholpen en schroefjes stuk enzo. Ik gun ze ook echt wel wat, maar de marge op gereedschap is te groot.

Voor electrisch gereedschap heb ik veel bij een grote jongen uit het diepe zuiden gekocht, maar sinds die hun verzendproces en klantenservice dit jaar echt compleet om zeep hebben geholpen kijk ik liever bij wat kleinere namen (toolmax, gereedschappro, mastertools, gereedschappelijk). Amazon doe ik voor dingen waar ik niet per se service op verwacht nodig te hebben (steeksleutels, lijmklemmen, lijm, dat soort materiaal).
Baptist is prima voor specifieke houtdingetjes.

En verder probeer ik nu en dan gewoon op marktplaats dingen te halen, vorige week nog een 1/2" Stahlwille doppenset voor 140E opgepikt. Electrische of complexe dingen doe ik daar echter niet meer sinds een paar nare ervaringen (LR32 set van festool met missende onderdelen, een PS300 met kromme zool maar nieuw plasticje eromheen etc).


Advies haal ik eigenlijk altijd op online op fora en tutorials. Komt vaak neer op gewoon een duur dingen kopen dat mijn fouten zoveel mogelijk opvangt en hopen dat ik ermee weg kom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Veel vooral technische onderdelen koop ik online. Technische groothandels in nederland hebben wat mij betreft de boot gemist. Web sides waar je niets op kan vinden. Nooit iets op voorraad. Ze weten niet wat iets moet kosten. Voor een simpel ovenregelaartje moet je tijdens kantooruren diverse bedrijven af bellen, die je dan iets anders proberen te verkopen, dan wat je vraagt. Ik heb het sneller vanaf de andere kant van de wereld. Nieuw bandje voor een vloerenschuurmachine. Ik lever ze alle informatie, inclusief de fabrieks bestelnummers. Willen ze dat ik de machine naar de andere kant van het land ga brengen. Dan zelf maar een polyurethaan bandje gieten. Polyservice heeft zijn zaken wel voor elkaar. Het gaat me vaak niet eens om de prijs, ik wil het snel hebben. Voor bouwmaterialen kan ik lokaal altijd over de prijs praten. Als je platen per pak koopt, kunnen ze prima met de hornbach mee en hun service is veel beter. Ze helpen met laden, je kan normaal parkeren. Voor gemak wil ik best extra betalen. Van een hobbyist kan ik prima begrijpen dat je voor de laagste prijs gaat, maar dat zijn wel vaak de mensen die juist veel vragen hebben. Daarvoor gaan ze dan naar de vakhandel, maar die gunnen ze dan niet de verkoop. Dingen veranderen nu eenmaal, sommige bedrijven passen zich aan, anderen gaan ter ziele. Het is niets nieuws.
Maar juist voor vragen hebben we dit mooie forum onderhandelen en niet te vergeten Youtube. Natuurlijk moet je dan nog wel je “eigen” waarheid vinden 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou binnen 50 km rijden niet eens meer een echte ijzerhandel weten.
de live winkels waar ik een persoonlijke relatie me had zijn allang opgegaan in ketens.
er zitten hier enkel nog bouwmaterialen handels met gereedschap maar dat is toch anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.