Ik heb op marktplaats ook twee schaafjes gevonden die je zelf zou kunnen opknappen:
Zie foto's
link.marktplaats.nl
(Deze advertentie gaat over 2 schaafjes maar de kleine is al verkocht)
Stanley handschaaf en kleine stanley neusschaaf zijn in goede staat kleine schaaf is reeds verkocht
link.marktplaats.nl
Het lijkt misschien rampzalig met al die roest, maar ik heb afgelopen jaar meer dan 20 (nee, das geen hyperbool!) van zulke schaven opgeknapt die allemaal weer in prima staat te brengen waren. De losse onderdelen een nacht in een badje met azijn+zout, dan even opschuren/poetsen met een schuursponsje en dan ziet het er weer prima uit. Niet als nieuw, maar wat mij betreft goed genoeg. De handvaten kun je ook nog schuren en oliën of in de schellak zetten.
Onderstaand een foto van een reeks schaven voor het opknappen:
En dit is de 2de schaaf in de rij, na oppoetsen:
Mocht je dat te veel werk vinden, Henk heeft deze nu staan, die al in een stuk betere staat is:
Record nr. 04 Schaaf, engelse makelij. In goede bruikbare staat. Helemaal origineel oude record, gemaakt in de jaren '60/'70. Zool is helemaal glad; de vlekjes die je op de zool ziet zijn
link.marktplaats.nl
De handelaren zoals Henk vragen er misschien wel meer voor, maar je hebt wel goede foto's en in het algemeen doen ze hun best om eventuele mankementen er bij te zetten zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
(Geen banden met deze verkopers)