Waar vind je een gewone handschaaf?

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Je ziet ze overal, in Youtube filmpjes, in posts op het forum. Iedereen is het er dan ook over eens dat een (goede) handschaaf één van de belangrijkste gereedschappen is voor menig woodworker.
Echter lijk ik ze nergens in de gewone bouwhandel terug te vinden.

Het enige wat ik tot nog toe vind zijn schaven van "Kreator", en die van Gamma, die gewoon dezelfde is met een andere sticker er op.
Ik heb deze dan maar aangekocht uit noodzaak, maar vind ze helemaal niet prettig werken. Het afstelmechanisme voor de diepte van het mes is vreselijk en steekt bovendien aan de zijkanten uit, waardoor ik ze niet op haar zij kan gebruiken op een futselplank. De zool heb ik gelijk mogen glad schuren als een gek, want recht was die helemaal niet. Over de zijkant durf ik het zelfs niet hebben. Ze lijken dan ook vervaardigd uit plaatmateriaal.

Om een lang verhaal kort te maken zoek ik dus een echte gietijzeren schaaf met rechte kanten, zonder daar stukken van mensen voor te moeten betalen. Zijn er winkels die deze gewoon aanbieden, of ben ik aangewezen op online shoppen?
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik neem aan dat je het over een no 4 hebt.
Je hebt ze in winkels en on-line winkels.

'Stukken van mensen'... Wat noem je dat?
Welke prijs ben je bereid te betalen?


Tweedehands Stanley, Records, of dergelijke schaven op markplaats : tussen de 35 en de 75 euro of zo.
Voor Stanley lijkt alles voor ~1970(?) redelijk goede kwaliteit te zijn.
Nieuwe Juuma, Dictum, Peaktool, of dergelijke schaven: 125-175 euro (dictum.com, fine-tools.com, baptist.nl)
Nieuwe 'premium' schaven, Lie NIelsen, Veritas: 275-375+

Baptist heeft ook een 'echte' locatie, en zo zullen er nog wel een paar zijn in Nederland.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Een 2de hands stanley of record nr 4 of een nieuwe peaktool/juuma/dictum zullen denk ik wel aan je eisen voldoen.

Vergeleken met een gamma schaafje zal dat een wereld van verschil zijn. Je moet hem wel goed vlakken en slijpen, daarover kun je wel wat filmpjes vinden, van Paul Sellers bijv.


Als je tweedehands zoekt, moet je opletten dat de beitel niet te kort is. De leeftijd staat er verder nooit bij maar je kan een oudere schaaf herkennen aan:
-houten handvaten
-goudkleurige (messing) onderdelen (bijv. stelwiel en schroefjes op handvaten)

De nieuwere stanley schaven hebben een stuk lagere kwaliteit. Maar kunnen alsnog prima schavend gekregen worden.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Nog even meegeven dat alle schaven van de merken Luban, Juuma, Dictum, Peaktool van dezelfde fabriek komen, en dus gelijkaardig zijn in kwaliteit (de ene leverancier zal wel iets strengere kwaliteitscontrole opleggen dan de andere). Ze zijn zonder meer goed, en niet te duur. Ik heb er 1 van Dictum, en die moet niet onderdoen voor een Lie Nielsen. Als je echt goedkoop af wil zijn ga je best op zoek naar tweedehandse Stanley of Record. Dan heb je in sommige gevallen wel nog wat opknapwerk te doen. Bijkomend voordeel: ze zijn niet zo zwaar als die 'premium' handschaven.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
ik heb diverse stanley schaven van voor de eerste wereldoorlog,de low knobs.
je kan deze opwaarderen met de schaafbeitels van hocktools, zit wel wat afstelwerk bij.
daarna heb je een perfecte schaaf.

groetjes,

edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en xplsvsplntd

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Vraag eens rond bij vrienden en kennissen. Een oproepje op FB. Er is vast wel iemand die nog een vergeten stuk gereedschap heeft wat je voor weinig geld of gratis kan overnemen. Beetje opknapwerk en eventueel een nieuwe beitel en je kan aan de slag.
Het is nu geen goed moment om nieuwe gereedschappen te kopen. De magazijnen van de meeste winkels zijn akelig leeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Vraag eens rond bij vrienden en kennissen. Een oproepje op FB. Er is vast wel iemand die nog een vergeten stuk gereedschap heeft wat je voor weinig geld of gratis kan overnemen. Beetje opknapwerk en eventueel een nieuwe beitel en je kan aan de slag.
Het is nu geen goed moment om nieuwe gereedschappen te kopen. De magazijnen van de meeste winkels zijn akelig leeg.
Ik merk ook op dat veel materiaal niet op voorraad is. Heeft dat een achterliggende reden, of is dat vaak zo?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.553
Gaanderen
Ja die reden is corona. Veel fabrieken zijn een tijd dicht geweest. Als dit in de gehele keten voorkomt dan loopt iedereen vast.
Een stanley schaaf is prima goed werkend te krijgen maar als je niet weet hoe een goede schaaf schaaft is het wel lastig. Kijk goed op internet waant youtube is je vriend. Het kost wel tijd. Ik ben zelf wel een keer een uur of 4 bezig geweest met een 60 1/2 Daar moest wel een paar mm vanaf en dat kost tijd met schuurpapier. Meestal gaat het een stuk sneller hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Ja die reden is corona. Veel fabrieken zijn een tijd dicht geweest. Als dit in de gehele keten voorkomt dan loopt iedereen vast.
Een stanley schaaf is prima goed werkend te krijgen maar als je niet weet hoe een goede schaaf schaaft is het wel lastig. Kijk goed op internet waant youtube is je vriend. Het kost wel tijd. Ik ben zelf wel een keer een uur of 4 bezig geweest met een 60 1/2 Daar moest wel een paar mm vanaf en dat kost tijd met schuurpapier. Meestal gaat het een stuk sneller hoor.
Hoezo moest daar een paar mm vanaf? Bedoel je dan dat er een paar mm van de zool af moest?
 

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Vraag eens rond bij vrienden en kennissen. Een oproepje op FB. Er is vast wel iemand die nog een vergeten stuk gereedschap heeft wat je voor weinig geld of gratis kan overnemen. Beetje opknapwerk en eventueel een nieuwe beitel en je kan aan de slag.
Het is nu geen goed moment om nieuwe gereedschappen te kopen. De magazijnen van de meeste winkels zijn akelig leeg.
Heb je advies opgevolgd, en iemand uit de buurt heeft me gecontacteerd.

Hij biedt een nr 4 van het merk Black Jack aan. Ik vind er online niet veel over terug behalve dat het een indisch merk zou zijn.

Iemand die meer zou kunnen zeggen over de kwaliteit van dit ding?
 

Bijlagen

  • received_169781107903028.jpeg
    received_169781107903028.jpeg
    153,4 KB · Weergaven: 43
  • received_417706206100082.jpeg
    received_417706206100082.jpeg
    177 KB · Weergaven: 43

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik denk te zien dat de beitel van erg dun materiaal is, maar dat is erg lastig te zien van zo'n foto. Ik heb dat al eens eerder gezien bij een onbekend merk; allerlei onderdelen waren half zo dik uitgevoerd en daardoor onbruikbaar.

Ook het verchroomde stelwieltje en het gevouwen ijzeren y-stuk bij het stelwieltje zijn voor mij red flags.
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.