Vuistregels bij bureaukast op maat

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
Beste,

Ik ben van plan om onze bureaumeubel en -kasten zelf te maken, maar zit nog te dubben over enkele mogelijkheden. Vooral uit esthetisch oogpunt. De uitwerking zal niet super moeilijk zijn vermoed ik.

1) De stijl ligt in het verlengde van Filip Janssen(s)
Rupture-Cabinet-Filip-Janssens-1.jpg

2) Maar zit wel tussen 2 muren, zoals onderstaande schets. Links komt een bureaublad naar je toe, dat is een open vak (80cm standaardmaat bureaublad heb ik voor de gemakkelijkheid genomen).

IMG_20200428_200138262.jpg
3) De vragen dan
a) Met kolommen van 60cm kom ik niet mooi uit, ik hou een 24cm over. Wat zou ik hier in deze situatie best doen? Smalle kast, of de centimeters verdelen over de andere kolommen? Of niet tot aan de muur werken (en dus geen paslat) en gewoon een opening laten?

b) Ik heb een hoogte genomen van 2m. Onze keukenkasten die in dezelfde ruimte staan, hebben we bewust laag gehouden (1,8m). Wat wordt er standaard gebruikt als je de vrije keuze hebt?

c) Moest ik met een paslat werken (rechts tegen de muur), zet je deze dan in het verlengde van de fronten of iets achterliggend, samen met de kolommen.

d) De fronten dacht ik ook wit te houden, gewoon mdf nemen en schilderen? Ik dacht de kolommen in underlayment uit te werken, voor een mooi contrast. De open vakken dacht ik dan wel weer in eik te maken. Jullie idee?

Bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
808
246
Omgeving Leiden
Hoi Mc Mudface,
Zo te zien ligt de kracht van Filips ontwerp juist in de ongelijke maten van de deurtjes en vakken. Een vast stramien van 60 of wat voor maat dan ook doet daar m.i. afbreuk aan.
Een paslat kan, maar dan moet de muur wel enigszins in het lood staan, anders krijg je een scheve paslat en dat is geen gezicht. Ik zou hem laten terugvallen en misschien in een contrsterende kleur maken.
Als je vrije keuze hebt dan kan zijn er geen standaards. Als je een ruimte rechts hebt van 24 cm, en die open laat dan zou ik ook 24 cm tot het plafond nemen ivm de symmetrie. Kan ook rechst en boven de kast paslatten maken zodat de kast eruit 'springt'. Paslatten dan een cm of 5 terug laten vallen.
Mdf van een goede kwaliteit kan goed. Zou het wel laten spuiten, maar misschien dat je het met een roller ook strak krijgt. Underlaymnet vind ik als een vlag op een modderschuit bij dit ontwerp. Het contrasteert natuurlijk goed, dat dan weer wel, ha, ha. Zou het ook van mdf maken en strak in de lak. Open vakken van eiken hoef je niet aan te twijfelen, dat doet het ontwerp zeker recht.

Het zijn maar mijn meningen hoor. Misschien in overweging nemen, maar je hoeft je er niks van aan te trekken. Het wordt tenslotte jouw kast.

Thomas
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
3.668
854
Klein-Brabant, Vlaanderen
de stijl van 1) vind ik niet in 2) terug, want in 2) staan er enkel vertikale kolommen
een paslat oogt niet mooi
maak je dit zelf, dan bepaal je de breedte van de kolommen zelf
ik zou niet breder dan 60 cm gaan, want dan wordt de kans op doorbuigen van de legplanken te groot
het is ten slotte een bureau, dus veel papier = veel gewicht
4x60 + 24 = 264 / 5
'underlayment' = multiplex ? zo ja, ga dan voor mpx berk - bb/bb volstaat, want het zijn kleine stukken & je kan de kanten met fouten aan de onzichtbare zijde gebruiken
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
Inderdaad, het voorbeeld dat ik gaf, heeft een ongelijke verdeling en daarmee kan ik natuurlijk alle kanten uit. Onderstaande voorbeelden gaan dan wel weer uit van gelijke verdelingen.

43e7e4e64585cdf0e7c6ab8f13d014f8.jpg

56544cf5fb4d764fae4aa8b0d08865cc.jpg
Hier is enkel het middenstuk ongelijk.

02b06406d89e055e060b1f9ef76f3f01.jpg

Het plafond is schuin, dus aansluiting aan het plafond is er niet.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
3.668
854
Klein-Brabant, Vlaanderen
de ontwerpen op de laatste reeks foto's zien er reeds meer uitvoerbaar uit dan dat op de 1ste foto
hoe meer kriskras je werkt, hoe meer precies het zaagwerk zal moeten zijn, want fouten werken cumulatief
neem je voor de open vakken massieve eik, let dan op de maatvastheid, en hou rekening met het werken van het hout
ipv massief kan je mpx met eiken fineer nemen, en de kop met een massieve lat afwerken
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
224
13
Leuven, België
a) verdelen. En dat wordt dan 66cm, die 10% gaat geen verschil maken op het eventuele doorbuigen (gebruik wel 18mm)
b) eigen keuze - maar een "inbouwkast" vind ik toch mooist als ze tot boven is afgewerkt. Elke plafond is scheef, indien heel erg, kan je dat verdoezelen door een langere paslat
c) paslat links én rechts - want alle muren zijn ofwel scheef, ofwel héél scheef en je kast is recht. Verlengde van kolom is het gemakkelijkst, verlengde van front kan ook maar dat moet je eerst de deuren uitlijnen en daarna pas de paslat, dus moeilijker.
d) typisch gebruik je melamine plaatmateriaal. Verf is duur en verven is veel werk.

De uitwerking zal niet super moeilijk zijn vermoed ik.
Dat ligt aan je kunde, maar ik zou dit zeker geen gemakkelijk standaard projectje noemen. Grote afmetingen, inbouw, 3 verschillende materialen én asymmetrische constructie. Met mijn kunde, betekent dat toch vele vele vele uurtjes knutselplezier ;-)

'underlayment' = multiplex ? zo ja, ga dan voor mpx berk - bb/bb volstaat, want het zijn kleine stukken & je kan de kanten met fouten aan de onzichtbare zijde gebruiken
Deze begrijp ik niet, waarom MOET je berk nemen? Eender welke oppervlakte is goed genoeg, die zijn parallel met de kijkrichting dus je ziet dat bijna niet. Wat - eventueel - belangrijker is, is de al dan niet foutloosheid (gaatjes) tussen de multiplex lagen. Dat zie je veel meer. Daarom best niet de allergoedkoopste bouwmarkt eliotis pine multiplex gebruiken want dat is gatenkaas.

Veel succes ermee.

 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
3.668
854
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb de oorspronkelijke vraag 3.d) herlezen
blijkbaar had ik de kolommen met de vakken verward
als de vakken uit mpx zijn, dan zijn het kleine stukken, en die kan je bij een plaat van mindere kwaliteit uitpikken
er is trouwens maar 1 zijde zichtbaar
voor de kolommen is het verhaal anders
als ook die mpx zijn en de kopse kanten zichtbaar blijven, dan wordt het een evenwichtsoefening tussen prijs/kwaliteit/esthetica
met berken bb/bb heb ik goede ervaring
een 18 mm bestaat uit 13 lagen, en daar zitten weinig foutjes in
die werken ook mooi glad af
wegens het prijsverschil waag ik mij zelden aan andere types mpx
bij een berken b/bb ligt de prijs wel anders
voor de (houten) bodem van schuiven neem ik liever geen berk, want de kleur is te kwetsbaar
dat brengt ons bij schuiven
onderaan zou ik die plaatsen
een kolom bij de grond van 60 cm diep wordt snel een vergeethoek
om het lijnenspel niet te doorbreken zou ik wel het vooraanzicht bewaren door de schuiven achter de fronten te plaatsen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.442
171
volgens mij zijn de ontwerpen waar naar wordt verwezen gestapelde rechthoekkige kastje.
geen grote stukken

voordeel daarvan is dat je ze makkelijk kan hanteren en ter plekken alleen even hoeft te koppelen.

ik zou tot de muur gaan met de kast.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
Ondertussen met de bouw begonnen. Ik heb de corpussen uiteindelijk ook in MDF gemaakt. De uitspringende vakken zijn in gevingerlaste eiken panelen. Voor de kast ben ik op dit moment bijna klaar, maar ik zoek nog een gepast product om de eiken kastjes af te werken. Trae Lyx heb ik vroeger al gebruikt, maar ik zou nu geen extra lagen willen toevoegen, omdat het net mooi past en schuift (hopelijk blijft dat ook zo). Mijn enige ervaring met olie is walnootolie op eik, maar daar gaat deze erg donker van kleuren. Is er een olie die minder donker kleurt en met de jaren ook niet verder verkleurt?
 

Bijlagen

  • mini_IMG_20201206_202658244.jpg
    mini_IMG_20201206_202658244.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 113
  • mini_IMG_20201229_210254029.jpg
    mini_IMG_20201229_210254029.jpg
    30,4 KB · Weergaven: 117
  • mini_IMG_20210111_212629494.jpg
    mini_IMG_20210111_212629494.jpg
    35 KB · Weergaven: 140
  • Leuk
Waarderingen: Superkees en ZotVanHout

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
Vandaag de fronten afgewerkt en opgehangen. Nog niet uitgelijnd, dat is voor volgende week.
Ik heb hiervoor de Blum Ecodrill gebruikt (vorige keer met eigen mal gewerkt). Het boort het potgat niet super gemakkelijk en na ieder scharnier moet je het MDF manueel uit het apparaat halen. Daar zou een aansluiting voor de stofzuiger moeten opzitten. Grote voordeel is dat je altijd juist diep genoeg boort. En heel exact natuurlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_20210115_162826078.jpg
    IMG_20210115_162826078.jpg
    238,1 KB · Weergaven: 113
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en Baardmans

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
3.668
854
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb hiervoor de Blum Ecodrill gebruikt (vorige keer met eigen mal gewerkt). Het boort het potgat niet super gemakkelijk en na ieder scharnier moet je het MDF manueel uit het apparaat halen.
de ecodrill is geen superhulpmiddel, maar doet wat het hoort
het boorsel stapelt zich in het potboorgat snel op
het helpt door de potboor een paar keer terug te laten komen
na het boren van 1 scharnier zit het boorsel inderdaad erg klem & moet je een tijd prutsen vooraleer je de volgende scharnier kan boren
op dat gebied is de ecodrill slecht ontworpen
het werd mij te veel
nu blaas ik die met perslucht leeg
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
Hi! Kun je wat details schieten of misschien je tekeningen delen? Kan ik nog wat van leren zo te zien!

Hoe ga je alles afwerken?

Dit is de enige tekening die ik ooit gemaakt heb, en die klopt zelfs niet 😄
Het zijn gewoon allemaal aparte kolommen. Ik zal morgen proberen mooie details te nemen.

Afwerking is verven en nadien vernissen. Komt in dezelfde kleur als de muren. Het bureau zelf komt als de kast afgewerkt is. Hoekbureau van +-3 op 2m.
IMG_20201228_151856_471.jpg
 

Baardmans

Nieuw lid
5 sep 2018
5
1
Vandaag de fronten afgewerkt en opgehangen. Nog niet uitgelijnd, dat is voor volgende week.
Ik heb hiervoor de Blum Ecodrill gebruikt (vorige keer met eigen mal gewerkt). Het boort het potgat niet super gemakkelijk en na ieder scharnier moet je het MDF manueel uit het apparaat halen. Daar zou een aansluiting voor de stofzuiger moeten opzitten. Grote voordeel is dat je altijd juist diep genoeg boort. En heel exact natuurlijk.
Ziet er strak uit zeg! Ik volg het met interesse. Vraagje: hoeveel mm speling heb je tussen de frontjes aangehouden?
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
Alle gaatjes die moeten opgevuld worden zijn opgevuld. Nu nog schuren, dan Brushfiller op de kopse kanten en in de primer.
 

Bijlagen

  • IMG_20210118_123211425.jpg
    IMG_20210118_123211425.jpg
    239,4 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20210118_123220432.jpg
    IMG_20210118_123220432.jpg
    819,4 KB · Weergaven: 72
  • IMG_20210118_123230134.jpg
    IMG_20210118_123230134.jpg
    236,8 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20210118_123238360.jpg
    IMG_20210118_123238360.jpg
    570,9 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20210118_123253649.jpg
    IMG_20210118_123253649.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 69
  • IMG_20210118_123259154.jpg
    IMG_20210118_123259154.jpg
    528,6 KB · Weergaven: 69
  • IMG_20210118_123303719.jpg
    IMG_20210118_123303719.jpg
    247,5 KB · Weergaven: 72

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
152
53
De gaatjes zijn met dit product opgevuld. Ik vond geen specifieke MDF-vuller in de DHZ winkel, dus heb ik deze meegenomen. Droogt niet snel op, schuren of opnieuw boren kan pas de volgende dag. maar vult en schuurt goed. Telkens in een bubbeltje erop laten drogen, zodat ik niet opnieuw moest vullen na drogen. Zou iets van een 20% nog kunnen uitrekken.
IMG_20210118_164850494.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.