Mijn ouders zijn ook net bezig met een upgrade vanwege de overstap naar inductie koken.
De omzetting van 1x40A naar 3x25A kost hun bij Liander €130,-. En vijf weken wachttijd helaas.
De verdelerkast was niet zo oud, maar moet nu vervangen worden. Voor de inductieplaat kun je kiezen uit 3 fase of een kookgroep ( 2x230V). Meestal heeft die keuze te maken met hoeveel pannen je op max vermogen wilt kunnen gebruiken. Tot zover de toekomst voor je keuken.
Voor je garage kun je ook overwegen om een nieuwe aansluiting aan te vragen. Hiermee voorkom je allerlei juridisch getouwtrek met de buren, en hoef je ook geen vergunningen te regelen bij de gemeente.
Het nadeel is hier het kostenplaatje, want je gaat dan voor de garage ook vastrecht betalen. Je zorgen maken over de beschikbare stroom hoef je dan ook niet.
Wat die oude kast betreft, hij voldoet niet aan de huidige regels, maar het mag wel. Pas als je de installatie gaat wijzigen, moet hij aan de nieuwste regels voldoen. Zo is het, voor zover ik weet in de norm omschreven. Wil je het bij 1 meterkast houden, zul je de verdelerkast moeten vervangen.
Het is hier al gezegd, hoofdschakelaar is nu verplicht, en max 4 groepen per aardlekschakelaar.
Ik zou met onderverdelen en de selectiviteit er niet op uit proberen te komen om 10A groepen in je garage over te houden.
In het boekje van je machines staat een aansluitwaarde, dikke kans dat dat voor je zaagmachine 16A is. Daar moet je je dan ook aan houden. Het kan misschien wel met 10A, maar het mag dan niet.
Gebruik voor je groepen naar de garage C-karakteristiek automaten, die zijn wat trager, waardoor ze bij het starten er niet meteen uitslaan.