vraagstuk: boor om autowielen te maken?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik hoop het :) maar ik ben niet zo bekend met slijperijen en hun mogelijkheden. Ik zo dus ook niet in staat zijn om het kaf van het koren te scheiden.

Voor mij moet het trouwens geen slijperij zijn hoor, als iemand een amateur oid kent die dit kan maken...
 

tuoh

Oud hout
Oei, dit topic had ik over het hoofd gezien tot dusver. Zoeken naar de snelste en veiligste manier van werken dus. Dat gaat zonder twijfel met de draaibank zijn. Het antwoord staat hier al neergepend ook.

Eerst schijven uitzagen met een gepaste gatzaag, daarna center herboren op de juiste diameter, en daarna op de draaibank ermee. Per X aantal op een draadstang met telkens een dikke (houten)vulring ertussen, en op het begin en eind van de draadstang een moer M10 om alles vast te klemmen.

De buitenrand van de uitgezaagde wielen dienen als referentie bij het afronden met een gepaste schraper, per wiel duurt dat afronden dan misschien 30sec:p een beetje afhankelijk van de toegepaste houtsoort.

Met de bovenfrees is dit niet te doen bij grote hoeveelheden, na een tiental gefreesde wielen doen je vingers al pijn van het knijpen op die te kleine stukken hout. Elk hulpmiddel dat hier voor kan gemaakt worden gaat veel te omslachtig zijn in gebruik.

Zo een boor laten bouwen is ook geen probleem, firma's genoeg, maar de prijs gaat om van te schrikken zijn. Als dat maar voor occasioneel gebruik is worden het peperdure wielen.


Mvg,

André
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
op dit antwoord was ik stiekem aan het wachten :D

bon, dan moet ik maar eens werk maken van een kleine chuck op mijn draaibankje... of kan ik dat misschien ook realiseren door de draadstand aan de uiteinden een beetje in te boren, zodat ik de stang tussen de centers kan opspannen? (ja, ik sta zelf ook sceptisch tegenover de haalbaarheid hiervan)

Over het naboren: heb daar toevallig nog een tip hoe ik het best de wielen inklem? De vorige reeks van 120 wielen hebben we als volgt geboord: plankje met 4 kleine latjes die rond een wiel passen (als referentie) en dan met een paar vingers vasthouden. Ik hoef hier denk ik niet bij te vertellen hoe pijnlijk de vingers worden na een aantal wielen zeker? ;)
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je met een draadeind gaat werken, maak dat dan vooral niet te lang. Ik heb ooit eens een draadeind voorzien van zes schuurwielen en dat in de draaibank gezet, een kant in de vierklauw, de andere kant voorzien van een ingeboord gat waar het tegencenter in paste. Bij geringe druk begon het hele gevaarte al te wobbelen, das niet leuk kan ik je vertellen, de draaibank wandelde vrolijk over de werkbank en het draadeind vloog uit het tegencenter. Lagers waren er ook niet echt blij me, die heb ik dan ook moeten vervangen na dat geintje.

Na een beetje experimenteren met snelheden, zijdelingse druk en de mate van druk die uitgeoefend wordt door het tegencenter was er wel mee te werken, maar het gaf nog steeds geen comfortabel gevoel. Na inkorten van het draadeind tot 20 cm werkte het prettiger. Gevolg is wel dat er nog maar vier schuurwielen op passen waardoor mijn "one stop" oplossing om houten sieraden te schuren van korrel 120 tot korrel 1200 niet meer opging. Beetje jammer.
 
A

Athanor

Guest
Zou mijn voorstel om de schijfjes met papier ertussen op elkaar te plakken dan toch weer in beeld (moeten) komen?


Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Over het naboren: heb daar toevallig nog een tip hoe ik het best de wielen inklem?
Blokje op het bestaande plankje schroeven, scharniertje erop, plankje op het scharniertje schroeven. Stukje fijn schuurpapier onder plankje lijmen. Gat van 25 of zo in het plankje boren.

Werken: plankje optillen, wieltje plaatsen, plankje neerdrukken, boren. Plankje optillen, wieltje wegnemen, wieltje plaatsen, plankje neerdrukken, boren. Plankje optillen, wieltje wegnemen... enfin, en zo voort :)
 

tuoh

Oud hout
op dit antwoord was ik stiekem aan het wachten :D

bon, dan moet ik maar eens werk maken van een kleine chuck op mijn draaibankje... of kan ik dat misschien ook realiseren door de draadstand aan de uiteinden een beetje in te boren, zodat ik de stang tussen de centers kan opspannen? (ja, ik sta zelf ook sceptisch tegenover de haalbaarheid hiervan)

Over het naboren: heb daar toevallig nog een tip hoe ik het best de wielen inklem? De vorige reeks van 120 wielen hebben we als volgt geboord: plankje met 4 kleine latjes die rond een wiel passen (als referentie) en dan met een paar vingers vasthouden. Ik hoef hier denk ik niet bij te vertellen hoe pijnlijk de vingers worden na een aantal wielen zeker? ;)


Je gaat niet ontsnappen aan de aankoop van een chuck, dat ding is onmisbaar op een draaibank:D De draadeinden inklemmen tussen de centers gaat niet werken. Je hebt al een chuck nodig om de draadstang langs één uiteinde te voorzien van een centerpunt.

Als je wielen wil draaien met een diameter van 75mm, dan zou ik voor de tussenringen toch zeker een diameter van 60mm aanhouden. Hoe groter deze diameter is hoe stijver de samengestelde rol gaat zijn. Eens de moeren op de draadstang aangedraaid zijn ga je een heel stijf geheel krijgen omdat de diameter van de draadstang nu 60mm geworden is:D:D

En dat naboren, ik zou twee latjes in een milde V-vorm op een plaat schroeven, de latjes eerst voorzien van een sponning even hoog als de wielen dik zijn. Daarna het geheel op de kolomboortafel klemmen op een zodanige manier dat wanneer het wiel klem komt te zitten in de V-vorm dit juist samenvalt met het middelpunt van de boor. Dit is de snelste manier van werken, kost geen kracht, het wiel kan niet meedraaien omdat het klemt in de V-vorm, wisselen van wiel is gewoon schuiven. Hou de punten van de V voldoende ver uit elkaar, als V-vorm en cirkel elkaar raken onder een denkbeeldige hoek van ongeveer 10° is dat perfect voor de klemming.

Gebruik voor dat naboren geen metaalboor, maar een fostnerboor, dit laatste type boort veel rustiger dan een metaalboor.


Mvg,

André
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Tussenringen..... *slaat zich tegen het voorhoofd*

Dom, nooit over nagedacht, kan natuurlijk ook tussen mijn schuurwieltjes, dan wordt het ook een stijf geheel. Projectje maar weer oppakken.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hier misschien nog een andere oplossing die goedkoper is.....

Neem gewoon een pen mandrel. heb je geen chuck nodig want heeft een conus en is dus een goedkopere oplossing. wel opletten welke conus je moet hebben.
Bij een pen mandrel heb je een gladde pen waar je de wieltjes op kunt doen ( I.p.v een geribbeld draadstang ) en dan zo als André zegt werken met ringen er tussen.

Succes met je project en we zie de auto's wel voorbij komen als ze klaar zijn :)

Gr Marco
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ben net terug van vakantie. Ik zou een 10 mm boor laten afdraaien op de maat van een gatzaag. Kijk voor een merk dat ook uitwerpveren erbij kan leveren. Dan zou ik een deuvel in de klauwplaat van mijn draaibank doen. Het tegencenter eruit en zo het wiel klemmen. Nu kan je met een mal of beitel het profiel erin maken. Crown heeft ringsnijders 276a beadforming tool.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
ziezo André, de kolomboor en de talon chuck zijn besteld... nu maar hopen dat mijn bankrekening geen hartaanval krijgt ^^

Er staat ook wat tegenover hé, eens de tools geleverd staat er niks nog de doorstart van het roemrijke Antwerpse automerk "Minerva" in de weg:D:D:D
Ik hoop dat de nieuwe modellen ook leverbaar worden met authentieke schuivenmotor:p


Mvg,

André
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hiephoi, deel 1 is toegekomen! De Oneway Talon Chuck staat te blinken op de salontafel :D

Wel meteen een vraag: ik krijg de adaptor niet volledig in de chuck geschoefd, klopt dit? En ik denk ook dat er boutjes ontbreken aan de zijkant van de adaptor... is dat een probleem voor de klemming op de draaibank of is de schroefdraad in de adaptor voldoende?

foto's:
 

Bijlagen

  • IMG_3702.jpg
    IMG_3702.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 141
  • IMG_3703.jpg
    IMG_3703.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 140
  • IMG_3704.jpg
    IMG_3704.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 141

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Klopt,
Je mist 2 inbusboutjes welke dienen om de chuck te borgen als de draaibank linksom wilt laten lopen.
Het verloopstuk zit er zo te zien goed in.
Even controleren of je de schroeven volgens instructie hebt aangedraaid. Er blijft wat ruimte over.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.