Vraagje aan de loodgieters in ons midden.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.684
1.184
Fryslân
Ik ben bezig met de badkamer te verbouwen, en ik loop tegen een "probleem" aan, waaraan ik twijfel.

Ik heb een 3/4" buitendraad, waar een koppeling met fiberring op moet komen. De koppeling (met bijgeleverde fiberring) heeft een plat stuk waar de fiberring op ligt.
Waar de koppeling op moet heeft dit platte stuk echter niet. Die loopt taps toe, met een klein vlak stukje. M.i. draai je met vastzetten de fiberring kapot? Of zie ik dingen die er niet zijn, en is dit een normale verbinding?

De koppeling zoals ik het had bedacht
20250105_135121.jpg

De 3/4 buitendraad met het kleine vlakke stukje.
20250105_135227.jpg

De koppeling met fiberring en vlakke stuk voor de fiberring
20250105_135215.jpg

Hopelijk is het duidelijk genoeg voor de deskundigen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Op die 3/4 conische draad zet je met teflon een schroefbus met 3/4 binnendraad en aan de andere kant een knelkoppeling, vermoedelijk 22. Op de witte buis zet je een koppeling met een 90 gr bocht pijp 22.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Die koppeling past wel, maar een loodgieter zal het doen zoals ik aangaf. Je wil geen bouwwerken hebben die niet uit elkaar kunnen zonder te knippen.

• Leuk
Waarderingen: jelmer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Dat kan. En dan met een rechte pijp aan je alupex. Of werk je met cv buis? Je gebruikt liever bochten en rechte koppelingen. Heb je daar wat tegen? Omdat je steeds een plaatje van een knie stuurt.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.684
1.184
Fryslân
Dat kan.
Alleen mocht je iets moeten vervangen/aanpassen in de toekomst zal je het hele verdeel station moeten demonteren om die koppeling los te kunnen krijgen.
Dat hoeft niet. Deze buis gaat omhoog naar een warmtepompboiler. Dus daar zit speling in om los te krijgen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.689
1.116
Riemst
Weinig loodgieters gaan daar een driedelige koppeling plaatsen zodoende dat het demonteerbaar is. Meestal wordt het hele zaakje vast aangesloten en als het los moet wordt de pijp doorgeknipt en een nieuwe koppeling geperst.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Ja, zo gaat dat vaak. In onze nieuwbouw bedrijfshal zaten er alleen in het leidinkje naar het toilet reservoir 7 knieen geperst. Er zijn ook steeds minder mensen om die jongens wat te leren. Zelfstandig nadenken lijkt bij veel bedrijven ongewenst. Dus de goede worden zzp er en de prutsers blijven over.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.684
1.184
Fryslân
Daarom had ik in 1e instantie ook een koppeling die er weer afgedraaid kon worden. Maar die past dus niet.
Ik had de alle koppelingen al in huis om het aan te sluiten, maar ik zal morgen wat ander spul halen met knel, zodat het later weer uit elkaar kan.

Bedankt allen voor de tips tot zover!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.689
1.116
Riemst
Zover ik kan zien is dit het vertrek van een waterleiding. Waarom zou je daar een koppeling monteren die je los kan maken? Als je een installatie maakt met geschroefde leidingen in galva kan je niet om koppelingen heen. Die heb je nodig om het laatste stukje vast te krijgen, of je moet links/rechts moffen gebruiken. Maar bij gebruik van alupex is er geen enkele reden om koppelingen te plaatsen, tenzij het slijtage onderdelen zijn zoals een pomp of een overdrukklep.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.684
1.184
Fryslân
Het hoeft inderdaad niet op korte termijn weet los, maar ik ben hierdoor wel even tot nieuwe inzichten gekomen, en ga de koppelingen op het verdeelblok vervangen door knelversies.
Kleine moeite en kosten, maar mocht het ooit los moeten, dan heb ik er minder werk van.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.267
506
Prov. Groningen
Vier jaar geleden maakten twee loodgieters oude stempel bij ons alle leidingen in het verbouwde badkamer/toiletgedeelte in zichtwerk. Eentje vroeg of hij foto's mocht maken om naar zijn zoon te sturen die ook loodgieter was. Die jongen had nooit geleerd om zoals zij, dit op die manier te doen. Zichtwerk? Wordt niet meer gedaan, alles gaat de muur in. :ROFLMAO:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Ik doe ook nog gewoon zichtwerk. En in koper en gesoldeerd. CV dikwandig gelast en gefit en cv dunwandig gefit. Maar de jongere generaties hebben zo langzamerhand niemand meer om het van te leren.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Plankton

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.