Vraagje aan de loodgieters in ons midden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Zo probeer je dat inderdaad te doen. Haakse knieen geven meer turbulentie en weerstand. Bij die uponor perskoppelingen wordt de doorlaat ook nog eens kleiner.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.646
986
70
Veldhoven
Ik doe ook nog gewoon zichtwerk. En in koper en gesoldeerd. CV dikwandig gelast en gefit en cv dunwandig gefit. Maar de jongere generaties hebben zo langzamerhand niemand meer om het van te leren.
In Scandinavië doen ze vaak zichtwerk omdat er vaak leidingen bevriezen. Dan is het makkelijker te repareren. Althans, dat hoor ik van Zweedse vrienden.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.267
506
Prov. Groningen
Weet je, die twee "oude" mannen maten de boel op, tekende met een stift af waar en hoe de bocht moest komen en bogen de boel vervolgens nauwkeurig in soms wel vier of vijf bochten. En het paste gewoon. Om aan de opmerking van @chevy66 te refereren, inderdaad, een van die mannen was op de school van zijn zoon en vroeg de leraar waarom er zoveel uiteindje werden weggegooid, konden die jongens dat niet gewoon uitrekenen? Het antwoord was, duurde te lang, nergens voor nodig en de klant betaald wel. Nou lekker dan.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.646
986
70
Veldhoven
Weet je, die twee "oude" mannen maten de boel op, tekende met een stift af waar en hoe de bocht moest komen en bogen de boel vervolgens nauwkeurig in soms wel vier of vijf bochten. En het paste gewoon. Om aan de opmerking van @chevy66 te refereren, inderdaad, een van die mannen was op de school van zijn zoon en vroeg de leraar waarom er zoveel uiteindje werden weggegooid, konden die jongens dat niet gewoon uitrekenen? Het antwoord was, duurde te lang, nergens voor nodig en de klant betaald wel. Nou lekker dan.
Ik zag het een jaar of vijf geleden gebeuren toen het huurhuis van mijn dochter, samen met 200 andere woningen werden gerenoveerd. Dat was nieuwe kozijnen, nieuwe badkamer, nieuwe keuken en het dak ging er letterlijk en figuurlijk af.
Omdat mijn (autistische) dochter dit niet aan kon, heeft ze een hele tijd bij ons gelogeerd en heb ik in haar huis gebivakkeerd en meteen wat andere klussen gedaan. Dus vanaf dag 1 heb ik dit kunnen observeren.
Zowel wat betreft tijd als materiaal telde elke seconde!!!!
Een vraagje over iets? "Geen tijd meneer, we moeten door".
Hout? Vooral van de dakbalken bleven dagelijks vele lengtes van 150 tot 200 cm over en gingen in de container.
Plaatmateriaal? Grote stukken gingen ook in de bak. Elektromaterialen? Hetzelfde.
Dus als rond half vijf die gasten weg waren, dook ik eerst in die containers. Heb er een aantal jaren veel plezier van gehad.
Met de uitvoerder/opzichter gesproken. Tijd.... daar draait alles om. Ze gaan geen reststukken ergens in passen. Op een dag was de kraanmachinist ziek. Die kraan was voor het dakmateriaal. Paniek want er was geen vervanger. Die moest ingehuurd worden van buiten af. De opzichter vertelde dat als ze om 9 uur niemand hadden, dat het werk een dag op schoof omdat ze het dan om 4 uur niet af hadden.
Heb veel geleerd in drie weken tijd. Vakmansschap heb ik niet gezien. Alleen maar routinematig werk.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Roel22

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
165
68
Zaanstreek
In Scandinavië doen ze vaak zichtwerk omdat er vaak leidingen bevriezen. Dan is het makkelijker te repareren. Althans, dat hoor ik van Zweedse vrienden.
Komt ook nog bij dat in Scandinavië de verplichting is om badkamers 100% waterdicht te maken tot een bepaalde hoogte, uit 't hoofd 50cm boven de vloer. Dus, volledig in de kim gezet. Je moet ook een apart certificaat halen om dit te mogen doen. Leidingwerk dan later buitenlangs is makkelijker, want dan kan de aannemer die de badkamer tegelklaar oplevert, ook het kimmen doen en goedkeuren. Daarna een gecertificeerd loodgieter die dan buitenlangs werkt, want zodra hij gaat infrezen moet het opnieuw door een ander waterdicht gemaakt worden.

Die beschermde beroepen voelen als veel gedoe, maar daarmee haal je wel alle beunhazen en DHZ'ers uit een appartementengebouw waarbij je eventuele lekkages ook doorgeeft aan (onder)buren.

Ik heb zelf in Zweden gewoond, vandaar dat ik dit weet. Ik kreeg ruzie met de huisbaas toen ik zelf een stopcontact gerepareerd had. Bleek dus ook een beschermd beroep te zijn.. OEPS!

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.646
986
70
Veldhoven
Ik heb zelf in Zweden gewoond, vandaar dat ik dit weet. Ik kreeg ruzie met de huisbaas toen ik zelf een stopcontact gerepareerd had. Bleek dus ook een beschermd beroep te zijn.. OEPS!
Interessant om te lezen. Dus je mag ook zelf geen gasfornuis aansluiten?
Even Off topic:
Heb je misschien interesse in de Zweeds Nederlandse Vereniging? (Welkom - Zweeds-Nederlandse Vereniging)
We zitten ook op FB en we geven buiten 4 mooie kwartaalbladen ook maandelijks een informatieve nieuwsbrief uit. (De website en FB pagina en de maandelijkse brieven mag ik aan meewerken als webmaster/beheerder/vormgever)
We organiseren geregeld leuke, aan Zweden gerelateerde, evenementen zoals Surströmming eten, Kreeftenfeest, rondleidingen bij Zweedse bedrijven en noem maar op.
Ik ben zelf ook helemaal gek van Zweden, kom er al sinds 2002 jaarlijks. En, mede door Cornelis Vreeswijk, probeer ik het Zweeds onder de knie te krijgen.

• Leuk

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
501
108
Weet je, die twee "oude" mannen maten de boel op, tekende met een stift af waar en hoe de bocht moest komen en bogen de boel vervolgens nauwkeurig in soms wel vier of vijf bochten. .
Zo heb ik dat in de jaren 80 ook nog geleerd van de loodgieter bij de TD in het ziekenhuis. Wat niet betekend dat ik dat nog doe of zelfs maar kan. Was overigens wel mooi werken daar in die tijd. Daar werd mooi werk nog gewaardeerd en aangemoedigd.

• Leuk

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.684
1.184
Fryslân
Ik denk dat deze discussie van alle tijden is. Ik hoor mijn ouders er ook wel over, dat de jeugd van toen hetzelfde "probleem" had, als de jeugd van nu.

Tijden veranderen, en daar heeft de oudere generatie vaak moeite mee, omdat die in de tijden van toen denken. Vroeger was alles beter, maar dat zeggen onze kinderen later ook, over de tijd van nu, en dan zeiden onze opa's en oma's ook.

Voel je alsjeblieft niet aangesproken, maar dat is mijn gedachte ;)

Daar werd mooi werk nog gewaardeerd en aangemoedigd.
Maar is dat nu niet meer zo? Ik ben zelf hovenier, heb er voor geleerd, en heb plezier in mijn werk. Ik word zeker bij elke tuin aangemoedigd en gewaardeerd. Maar daar heb je zelf ook de hand in. Werk met plezier en passie, en wees vriendelijk en vooral eerlijk. Ik denk niet dat dat anders is dan vroeger. Toen had je evengoed mensen die er een potje van maakten, en hun vak niet verstonden, en die heb je over 100 jaar nog.

• Leuk
Waarderingen: Athanor en Houtsoort

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.267
506
Prov. Groningen
Dat zal zo zijn @jelmer, maar ik kan het verschil zien tussen prutswerk en vakwerk en heb het idee dat het laatste in het verdomhoekje zit, want te duur. Allemaal korte termijn denken. Twee jaar geleden werd er in onze buurt een nieuwe ligboxstal met melkerij gebouwd. Zag er allemaal best redelijk uit, tot ik met wat elektromonteurs (mijn vroegere beroep) stond te praten en zag hoe ze de kabels naar de melkrobot boven door de stal aanlegden en deze vastzetten met stalen 3/4 x 6 kruiskopschroefjes. Ik vroeg of ze over een paar jaar weer terug kwamen om ze te vervangen. Verbaasde blikken, ze hebben echt niet door dat door de ammoniakdampen de schroefjes in razend tempo gaan roesten. Wij moesten veertig jaar geleden voor die plekken altijd messing schroeven gebruiken, die hielden het wel vol. Uiteraard iets duurder en daar gaat het dan mis. Ik heb het ze verteld, maar weet niet of ze iets met die info hebben gedaan, vrees van niet.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
501
108
Maar is dat nu niet meer zo?
Ik heb het daarna niet vaak meer meegemaakt. Ik heb een groot deel van mijn leven in diverse soorten onderhoud gewerkt en vaak is dat de sluitpost op de begroting. Dat laat weinig ruimte voor mooi werk. Bovendien is tegenwoordig het onderhoudswerk 99 van de 100 keer uitbesteed aan de goedkoopste aanbieder (want geen "core business") die al helemaal geen band meer heeft met de klus.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
501
108
Vroeger was alles beter, maar dat zeggen onze kinderen later ook, over de tijd van nu, en dan zeiden onze opa's en oma's ook.
Das ongetwijfeld ook waar. Maar ik ben nu ook op de leeftijd dat ik me weleens bedenk dat mijn vader gewoon gelijk had. haha

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.