Vraag: welke eenhands lijmklem is ook sterk bij spreiden?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.669
578
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb een serie Bessey eenhand klemmen, die je door het omzetten van de vaste bek ook kunt gebruiken om te spreiden (iets uit elkaar duwen i.p.v. Klemmen).
Die doen volgens de boeken pakweg 2000N (ongeveer 200kg). Maar dat is bij klemmen…Bij spreiden hebben ze daar best moeite mee. Nou zijn mijn klemmen al wat ouder, dus heel erg soepeltjes loopt het allemaal niet meer.
Ik zoek dus klemmen die ook sterk zijn als ze moeten spreiden. Ik heb al naar Piher zitten kijken, maar zijn er nog andere mogelijkheden qua merken en zo? Iemand een suggestie? Presch kom ik de laatste tijd ook vaker tegen….

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.307
4.284
Het mechanisme weet niet hoe om het op de stang zit. Dus dat maakt ook niet uit voor de kracht die je uit kan oefenen.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
399
134
Enschede
Ik stem ook op de irwin quickgrips. Heb ze niet vaak gebruikt voor sprijding, maar wat ik mij kan heugen werkt ie in beide richtingen erg goed. Stuk beter dan de gammele bessy die ik wel eens in de handen heb gehad.

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
22
14
Belgie
Off topic, maar mijn Besseyklemmen van 15j oud lopen weer als nieuw na een keertje smeren met siliconenspray, dus misschien de moeite waard om te proberen.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.409
436
Goeree-Overflakkee
Even een Bessey getest. De weegschaal gaat tot 120kg en de Bessey duwt deze redelijk goed het klokje rond (zie foto). Kreeg hem nog 20kg verder, maar dat was het wel zo'n beetje. Het underlayment van de box stond ook al veel te bol. Ik vond dit een uitstekende prestatie, veel meer dan zinvol is volgens mij. Het ontspannen gaat dan ook niet optimaal meer.

na een keertje smeren met siliconenspray
Wat smeer je dan? Bij de mijne veert de hendel niet goed terug. Pas na een paar seconden met een knal.

Bijlagen

• IMG_20260318_133135.jpg
    IMG_20260318_133135.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.669
578
Steenbergen, Noord Brabant
Even een Bessey getest. De weegschaal gaat tot 120kg en de Bessey duwt deze redelijk goed het klokje rond (zie foto). Kreeg hem nog 20kg verder, maar dat was het wel zo'n beetje. Het underlayment van de box stond ook al veel te bol. Ik vond dit een uitstekende prestatie, veel meer dan zinvol is volgens mij. Het ontspannen gaat dan ook niet optimaal meer.

Wat smeer je dan? Bij de mijne veert de hendel niet goed terug. Pas na een paar seconden met een knal.
Dat probleem van de niet goed terugverende hendel heb ik ook. Bij klemmen vervelend maar bij spreiden ronduit ***. Soms wil die hendel alleen terug komen na overtuigende argumenten:rolleyes:.

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
22
14
Belgie
Ja inderdaad, dat probleem had ik ook. Voordat ik er nieuwe kocht toch eens geprobeerd, met groot succes. Dat plaatje waar Bessey op staat kan je er met een schroevendraaier afwippen, en daarin zie je het mechanisme dat je kan smeren. Erna wat goed op en neer bewegen dat je de staaf ook mee hebt, en ze gaat als nieuw.

• Leuk
Waarderingen: EdP
Ik heb een serie Bessey eenhand klemmen, die je door het omzetten van de vaste bek ook kunt gebruiken om te spreiden (iets uit elkaar duwen i.p.v. Klemmen).
Die doen volgens de boeken pakweg 2000N (ongeveer 200kg). Maar dat is bij klemmen…Bij spreiden hebben ze daar best moeite mee. Nou zijn mijn klemmen al wat ouder, dus heel erg soepeltjes loopt het allemaal niet meer.
Ik zoek dus klemmen die ook sterk zijn als ze moeten spreiden. Ik heb al naar Piher zitten kijken, maar zijn er nog andere mogelijkheden qua merken en zo? Iemand een suggestie? Presch kom ik de laatste tijd ook vaker tegen….

Ik heb twee Irwins uit de UK 20 jaar geleden gekocht met een afstand van 60cm en die kun je voor een bescheiden auto als krik gebruiken. Super stabiel! Gebruikte ze ook om stapels gipsplaten te verschuiven 😎

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.