Met de spiraalfrees en de mal de eerste sleuven er in gezet! Spiraalfrees gaat als boter de diepte in! Zijwaarts is wat zwaarder en moet ik zeker niet teveel in 1x weghalen.
Vind het resultaat erg mooi, maar het blijft wel zwaar werk vind ik. M’n polsen vinden het niet leuk, dus dit gaat een pittige klus worden.
Met het zagen van het Lariks had ik ook een mooi avontuur. 1 van de planken was in de lengte aardig krom. Deze heb ik eerst met de invalzaag en liniaal voorzien van 1 rechte zijde en vervolgens zou ik deze in twee stroken zagen op de zaagtafel. Echter zat er zoveel spanning in de plank, dat de twee delen een meter achter het spouwmes over elkaar heen vouwden en de plank het zaagblad in trokken. Vervolgens een dikke klap en is het hout gescheurd.
De zaag was gelukkig snel uit en er is niks raars gebeurd. De zijde die ik eerder met de liniaal recht had gezaagd was wederom zo krom als een hoepel
Deze plank maar even weg gelegd dus. Spannende maar leerzame ervaring! Kan je zulke planken op voorhand maar beter links laten liggen? Of is er een techniek om toch nog een deel van het hout te gebruiken.