Ik heb zelf hele goede ervaringen met de CMT-spiraalfrezen. Ik heb zelf de
191.080.11 (8 mm), en voor diepere gaten de 191.082.11. Maar binnen deze serie zijn er ook frezen met schacht 8 mm in meerdere lengtes/diameters.
De CMT-artikelen bestel ik meestal bij
Mobiltecnica in Italie, scheelt een flink stuk in de prijs (en gewoon binnen 2 dagen in huis).
Deze spiraalfrezen snijden veel beter dan een normaal freesje + boren is geen enkel probleem. Ze verdwijnen in het hout alsof het boter is. Ik laat de frees een mm of 5 zakken, ga dan zijwaarts en zo steeds dieper. Meestal met een malletje en een kopieerring, zodat ik me inderdaad geen zorgen hoef te maken om de uitlijning. Wat dat betreft frees ik eigenlijk bijna nooit uit de lossen hand, gewoon om fouten/uitschieters te vermijden.
En met een mal weet je ook zeker dat alle gaten exact op dezelfde plaats komen te zitten en niet scheef oid.
De pen moet inderdaad een haartje kleiner zijn dan het gat. Niet zo los dat hij er meteen uitvalt, ook niet zo strak dat je 'm erin moet slaan. Maak zoals gezegd de gaten een mm of 3 dieper dan de pen lang is om de overtollige lijm in kwijt te kunnen.
Kijk met het larix wel uit, dat heeft vezels zie wat sneller uitbreken; werk met zeer scherpe beitels en zoveel mogelijk met de houtnerf mee.