Vlakbank problemen

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
44
2
Nederland, omgeving Hoorn
Goedemiddag,

Ik ben inmiddels in het bezit van een a3 31 hammer.

Helaas is er een ongeluk gebeurt tijdens het lossen waarbij één van de vlaktafels (invoer) een klein beetje opgetilt is geweest doordat de klep aan het zakken was, maar de tafel die uitstak t.o.v. de pallet net een klein stukje op de trailervloer leunde en toen een paar cm is opgetild..

Inmiddels ben ik aan het testdraaien, maar omdat ik geen eerdere ervaring heb met vlakbanken wil ik toch even wat feedback.

Ik heb bijvoorbeeld een plank van circa 15cm breed gevlakt aan beide oppervlakken, maar die plank is helenaal schuin afgevlakt na aantal keren eroverheen.

Dit zou toch überhaupt nooit moeten kunnen? Ene kant meet circa 14,5mm, andere kant 12mm +/-
De plank begon met circa 15 en 15,5mm.

Tafels zijn abrieksaf al juist afgesteld, dus als dit al niet goed is, moet er wat geregeld worden voor monteur langs te laten komen.

Bijlagen

• 20250415_174114.jpg
    20250415_174114.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 61

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.484
776
Moordrecht
Ik zou idd de afstelling controleren..

En een plank vlak je aan 1 kant, daarna door de vandikte. Het is onmogelijk om een plank evenwijdig te krijgen op alleen de vlakbank.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.862
2.476
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij het instellen van een vvd neemt men de schaafas als basis
(bij mijn weten kan je die niet instellen)
aanvoer- en afvoertafel van de vlakbank kan je instellen
tafel van de vandikte is moeilijk
je kan na het vlakken het hout door de vandikte steken, maar dat zegt niets over de tafels van je vlakbank
die moet je evenwijdig zetten, opdat je aan beide kanten van het hout even veel afneemt

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.871
584
Hier vind je eventueel de handleiding om de vlaktafels af te stellen:

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.162
440
Het hele idee is dat je met de vlakbank één zijde vlak maakt en dan de plank door de vandikte haalt op de andere kant vlak te maken. Wat op de vlakbank de onderzijde van je plank is, is ook de onderzijde van je plank door de vandikte.

En wat je ongelukje betreft: draai de aanvoertafel zover mogelijk naar boven en kijk dan met een rij of die in het zelfde vlak ligt als de uitvoertafel en of de aanvoertafel links en rechts van de beitelas op dezelfde hoogte liggen.

ikbeneyal

Nieuw lid
18 jan 2023
15
5
Gilze (NB)
En wat je ongelukje betreft: draai de aanvoertafel zover mogelijk naar boven en kijk dan met een rij of die in het zelfde vlak ligt als de uitvoertafel en of de aanvoertafel links en rechts van de beitelas op dezelfde hoogte liggen.
niet om te zeuren, maar het is een rei (mocht TS niet weten wat dat is, dan zou "rij" een verwarrende instructie kunnen zijn)

• Leuk
Waarderingen: Superkees

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
44
2
Ik ben inmiddels weer aan het proefdraaien.
Ook als ik enkel één kant flink wat milimeters ga schaven wordt die plank zowel in de lengte als in de breedte schuin. Eenmaal door de vlakbank trekt alles weer recht. Dus dan moet het goed zijn?

Wel viel het mij op met sommige stukken hout van circa 80cm lang dat het laatste stukje van de plank wegschaven iedere keer werd overgeslagen. Daarom heb ik zo'n plank soms wel 10x eroverheen gehaald waardoor die enorme dikteverschillen ontstonden.

Hoe doen jullie dat? Als ik de plank omdraai (wel nog steeds de geschaafde kant naar beneden) dan pakt ie dat ongeschaafde stukje wel meteen mee. Gewoon kwestie van af en toe die plank soms andersom erop leggen (dus kopsekanten wisselen van kant)?

Ik heb de vlaktafels met een rei bekeken. Als ik de rei over één tafel leg, ligt de winkelhaak mooi stabiel (60cm lang). Als ik de haak over beide tafels tegelijk leg, met het midden van de rei over de as heen, dan kan ik die rei een beetje op en neer bewegen. Leg ik diezelfde rei met 50cm op de ene tafel en 10 cm op de andere tafel, op meerdere plekken gemeten, dan wankelt er niks.

Hoe denken jullie erover?

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
35
47
Ranst
Ik zou haast denken dat de messen niet goed afgesteld staan ( in geval van herslijpbare schaafmessen). Bemerking gaat natuurlijk niet op voor tersa messen of een spiraalas.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.528
1.144
Omgeving Leiden
Als ik dat zo lees, dan druk je ergens te hard of aan de verkeerde kant op de vlak te maken plank
Hier een filmpje waarin ook de juiste techniek wordt getoond.
Wat kan helpen is om op de kant die gevlakt moet worden met potlood een lijnenpatroon te tekenen. Dan kan je na een keer vlakken zien waar er is weggehaald.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.484
776
Moordrecht
Deel techniek, met de nerf meeschaven en tegen de nerf in, kan uitmaken voor het schaafbeeld, en dus ook voor de de manier waarop je messen het hout pakken. Ook maakt het uit waar je de druk uitoefent op je werkstuk zodra deze de messen raakt. Altijd alleen maar druk uitoefenen op de uitgaande kant. Wb je tafels, die dienen in hetzelfde vlak te liggen. Dus rei op de uitvoertafel, zorg dat deze de messen niet raakt (deze zullen er dus uit moeten, of iig 1) en met voelermaatjes de invoertafel afstellen, deze afstanden dienen op alle 4 de hoeken gelijk te zijn.

Het lijkt me duidelijk dat je echt even een cursus moet volgen en je wat meer verdiepen in het omgaan met je VVD-bank.

• Leuk
Waarderingen: hstraat

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
199
102
Utrecht
Wel viel het mij op met sommige stukken hout van circa 80cm lang dat het laatste stukje van de plank wegschaven iedere keer werd overgeslagen. Daarom heb ik zo'n plank soms wel 10x eroverheen gehaald waardoor die enorme dikteverschillen ontstonden.
De keren dat mij dit overkomt is vanwege het 'dunne' materiaal. Het principe van een vlakbank is dat de invoer tafel lager zit dan de uitvoer en dat het verschil in hoogte aan materiaal wordt verwijderd. Mij is aangeleerd dat zoveel mogelijk het hout 'duwt' op de uitvoer tafel. Zo trek je het als het ware over de messen heen. Je handen houd je dan relatief dichtbij de messen, want des te verder je handen er vanaf zitten, des te minder je het hout tegen de tafel aan drukt op de plek waar het telt, zijnde de messen.

Nu is het hele idee natuurlijk om hout aan 1 kant te vlakken, maar vertrouw hier op je oog in eerste instantie. Als je ziet dat het hout bol begint te staan, wat mijn vermoeden is gezien je omschrijving, concentreer dan even op het weghalen van hout in het midden. Als het hol begint te staan dan kan je gewoon de uiteinden meerdere malen er overheen halen zonder dat je het middenstuk meeneemt.

Als je materiaal dik en zwaar is, dan zou het eigenlijk onmogelijk kunnen gebeuren. Want het hout doet zelf al het werk om zo goed mogelijk op de bank te liggen. Het dunnere hout dat je zelf met je handen goed kan buigen is daarom wat lastiger. Want je kan het hout continue tegen de messen duwen.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
44
2
Plank staat niet 'bol' ofzo hoor, maar ik krijg simpelweg een liniair dikteverschil. Ik heb een spiraalas trouwens.

Ik merk wel dat mijn techniek voor het hout erdoorheen duwen nog beetje handigheid vereist. Misschien eens een tool kopen om de plank makkelijker erdoorheen te duwen.
Ik begrijp nu enkel druk uitoefenen op uitvoerzijde (vlakbij de as) en op de invoerzijde enkel duwen?

De houten werkstukken waren allemaal redelijk dik. Toch wel gauw 2-3 cm dik. Of dit is wellicht dun in jullie ogen?

Hoe denken jullie over de afstelling van de tafels? (Zie mijn vorige reactie) Enerzijds vlak, anderzijds toch speling...?

Bijlagen

• 20250418_150431.jpg
    20250418_150431.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 28

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.528
1.144
Omgeving Leiden
De laatste foto geeft mij het idee dat je denkt dat je met een vlakbank de twee kanten van een plank zowel vlak als evenwijdig aan elkaar kan krijgen.

Dat is niet zo.

Je kan elke kant wel vlak krijgen, maar de twee kanten niet evenwijdig aan elkaar. Nooit.

Om de twee kanten evenwijdig aan elkaar te krijgen gebruik je een vandiktebank.

Als de plank op de foto oorspronkelijk een rechte geschaafde plank uit de bouwmarkt oid is geweest,waarbij beide zijden vlak en parallel aan elkaar waren, dan ligt het mi aan jouw vlakkunsten dat de plank nu is geworden.

Aan de afstelling ligt het niet, al zou ik om te beginnen niet meer dan 0,5 mm wegnemen omdat je dan meer controle over je materiaal hebt. En heb je je bank ingesmeerd met silbergleit of bison houtglijmiddel?
Dat scheelt een jas in weerstand bij het verder duwen. Nóg meer controle dus.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.