Vlakbank problemen

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
40
2
Nederland, omgeving Hoorn
Goedemiddag,

Ik ben inmiddels in het bezit van een a3 31 hammer.

Helaas is er een ongeluk gebeurt tijdens het lossen waarbij één van de vlaktafels (invoer) een klein beetje opgetilt is geweest doordat de klep aan het zakken was, maar de tafel die uitstak t.o.v. de pallet net een klein stukje op de trailervloer leunde en toen een paar cm is opgetild..

Inmiddels ben ik aan het testdraaien, maar omdat ik geen eerdere ervaring heb met vlakbanken wil ik toch even wat feedback.

Ik heb bijvoorbeeld een plank van circa 15cm breed gevlakt aan beide oppervlakken, maar die plank is helenaal schuin afgevlakt na aantal keren eroverheen.

Dit zou toch überhaupt nooit moeten kunnen? Ene kant meet circa 14,5mm, andere kant 12mm +/-
De plank begon met circa 15 en 15,5mm.

Tafels zijn abrieksaf al juist afgesteld, dus als dit al niet goed is, moet er wat geregeld worden voor monteur langs te laten komen.

Bijlagen

• 20250415_174114.jpg
    20250415_174114.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 31

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.480
770
Moordrecht
Ik zou idd de afstelling controleren..

En een plank vlak je aan 1 kant, daarna door de vandikte. Het is onmogelijk om een plank evenwijdig te krijgen op alleen de vlakbank.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.860
2.474
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij het instellen van een vvd neemt men de schaafas als basis
(bij mijn weten kan je die niet instellen)
aanvoer- en afvoertafel van de vlakbank kan je instellen
tafel van de vandikte is moeilijk
je kan na het vlakken het hout door de vandikte steken, maar dat zegt niets over de tafels van je vlakbank
die moet je evenwijdig zetten, opdat je aan beide kanten van het hout even veel afneemt

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.871
583
Hier vind je eventueel de handleiding om de vlaktafels af te stellen:

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.161
440
Het hele idee is dat je met de vlakbank één zijde vlak maakt en dan de plank door de vandikte haalt op de andere kant vlak te maken. Wat op de vlakbank de onderzijde van je plank is, is ook de onderzijde van je plank door de vandikte.

En wat je ongelukje betreft: draai de aanvoertafel zover mogelijk naar boven en kijk dan met een rij of die in het zelfde vlak ligt als de uitvoertafel en of de aanvoertafel links en rechts van de beitelas op dezelfde hoogte liggen.

ikbeneyal

Nieuw lid
18 jan 2023
15
5
Gilze (NB)
En wat je ongelukje betreft: draai de aanvoertafel zover mogelijk naar boven en kijk dan met een rij of die in het zelfde vlak ligt als de uitvoertafel en of de aanvoertafel links en rechts van de beitelas op dezelfde hoogte liggen.
niet om te zeuren, maar het is een rei (mocht TS niet weten wat dat is, dan zou "rij" een verwarrende instructie kunnen zijn)

• Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.