Vlak-vandiktebanken: Hammer, SCM & Robland

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Het enige nadeel waar ik weet van heb doet zich voor als je veel met naaldhout werkt, dan kan het wisselen/draaien van de mesjes wat meer tijd in beslag nemen door de afzetting van hars op het messenblok. Die ga je dan eerst goed zuiver moeten maken. De harsverwijderaar van Felder werkt hier overigens vrij goed voor!

Heb jij weet van andere contra verhalen?
Hi Petrolhead,

Niet perse, buiten de meerkost en het intensiever werk om al de messen te vervangen. Nu ga ik er vanuit dat dat laatste ook niet veel gebeurd :)

Ik had zelf enkele maanden geleden voor het eerst een nietje in een stuk hout, en heb inderdaad serieus gevloekt. Nu hoop ik ook dat dat niet te veel gaat voor vallen. Ik ben zelf niet voor zo'n spriaalas gegaan, hier was voor mij de redenering om zelf niet voor de spiraal te gaan van mijn kant was: voor 500 EUR kan ik al heel veel tersa messen kopen + slijpen. Voor het schaafbeeld zou ik het zelf in ieder geval niet doen, daar heb ik echt geen klagen over.

Dat gezegd zijnde, indien je ooit je toestel wil verkopen dan is zo'n spiraalas waarschijnlijk interessant voor velen.

Mvg,
Alexander
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Hi Petrolhead,

Niet perse, buiten de meerkost en het intensiever werk om al de messen te vervangen. Nu ga ik er vanuit dat dat laatste ook niet veel gebeurd :)

Ik had zelf enkele maanden geleden voor het eerst een nietje in een stuk hout, en heb inderdaad serieus gevloekt. Nu hoop ik ook dat dat niet te veel gaat voor vallen. Ik ben zelf niet voor zo'n spriaalas gegaan, hier was voor mij de redenering om zelf niet voor de spiraal te gaan van mijn kant was: voor 500 EUR kan ik al heel veel tersa messen kopen + slijpen. Voor het schaafbeeld zou ik het zelf in ieder geval niet doen, daar heb ik echt geen klagen over.

Dat gezegd zijnde, indien je ooit je toestel wil verkopen dan is zo'n spiraalas waarschijnlijk interessant voor velen.

Mvg,
Alexander
Qua schaafbeeld heb je met warrig hout wel echt een voordeel, veel minder uitbraak.
 

Espenaer

Nieuw lid
26 jan 2021
3
14
Amsterdam
www.espenaer.com
Dag allemaal,

Bij dezen even een terugkoppeling van mijn kant! Ik zal vertellen welke afwegingen ik heb gemaakt en welke van de drie machines ik uiteindelijk heb gekozen. De reacties in deze topic hebben mij zeer geholpen. Wellicht kan ik op mijn beurt hiermee anderen helpen die voor een vergelijkbare keuze staan!

Allereerst, de selectie van deze drie vlak-vandiktebanken - Hammer A3-31, SCM FS 30C en Robland NXSD 310 - was natuurlijk niet toevallig. Zowel Felder, SCM, als Robland staan bekend als goede machinebouwers. De drie machines zijn uiteraard niet identiek en er zijn kleine verschillen, maar ze zitten vooralsnog in dezelfde league voor zover ik het kan beoordelen. Welke ik ook zou kiezen, een foute keuze zou het sowieso niet zijn eigenlijk. Om deze reden werd mijn afweging niet zozeer geleid door technische dingen of kwaliteit, maar door andere zaken zoals prijs, levertermijn en service.

Prijzen
De prijzen verschillen met enkele honderden tussen de machines, dus dat was zeker iets om mee te nemen in de afweging. Op basis van de offertes die ik ontving kan ik stellen dat de Hammer A3-31 de laagste prijs heeft van de drie, SCM de hoogste (scheelt minstens €500) en de Robland zit er een beetje tussenin. De Hammer A3-31 werd hiermee mijn eerste voorkeur. Anderzijds was het prijsverschil ook weer niet zodanig groot dat het de overige twee afwegingsfactoren - levertermijn en service - irrelevant maakte. Integendeel, zoals je hieronder verder zult lezen...

Levertermijn
De levertermijn vond ik net zo belangrijk, want ik wil natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Hier deed de Robland het beter dan de andere twee; nieuw uit Brugge zou 6-7 weken duren volgens de Robland-verkoper in Amsterdam (en een verkoper elders in het land had al machines in bestelling en noemde 2 weken). Een nieuw te bestellen SCM uit Italie kon pas in juli in Nederland zijn, maar één verkoper had er al een in bestelling en die zou in 6-7 weken aankomen. Voor een nieuwe Hammer werd eind juni als levertermijn genoemd en dat was het, geen machines die reeds in bestelling waren. Hammer was mijn eerste voorkeur, maar juni vond ik toch wel erg ver weg. Dus verschoof mijn voorkeur nu naar Robland; ietsjes duurder (maar nog steeds goedkoper dan de SCM), maar wel sneller beschikbaar.

Service
Het laatste afwegingspunt was de service van de verkoper. De levering van de Hammer was inbegrepen in de prijs en dat vond ik wel een fijn pluspunt ten opzichte van de Robland en de SCM, die ik zelf zou moeten afhalen. De Robland-verkoper is 10 minuutjes rijden, dus zo'n last zou dat op zich niet zijn, maar ik zou vooralsnog extra kosten maken om een busje en evt. palletwagen te huren. De SCM was sowieso te ver rijden, dus die viel hiermee definitief af.

Slotbeschouwing... met nieuwe afwegingsfactor
Hoewel de Hammer op twee van de drie punten beter scoorde dan de Robland, vond ik de snellere levertermijn opwegen tegen de verschillen in prijs en service. Ik had daarmee een soort van besloten voor de Robland te gaan, maar liet het nog even bezinken. In de tussentijd zou ik mijn opties voor een nieuwe lintzaagmachines verkennen, want die wilde ik ook gelijktijdig aanschaffen. De keuze was tussen de Record Power Sabre 350 of 450 en de Hammer N3800 (die had dan weer géén lange levertermijn trouwens). Na contact met Baptist bleek dat het niet duidelijk was wanneer de Record Powers weer op voorraad zouden zijn en in het licht van die onzekerheid ging ik dus automatisch meer neigen naar de Hammer N3800.

Daarmee verrees er echter ook een nieuw afwegingspunt die ik aan het begin nog niet had bedacht, namelijk het gemak om de twee machine's bij één verkoper te bestellen en hier mogelijk een extra combinatievoordeel uit te halen. Dat gemak en voordeel had ik bij Felder als ik voor de Hammer A3-31 en N3800 zou gaan. Bij de Amsterdamse verkoper van de Robland kon de aanschaf van de NXSD 310 aangevuld worden met een Holzmann HBS470 Profi lintzaagmachine, ook met een voordeel. Helemaal overtuigd was ik echter niet van die Holzmann. Er was daar ook de optie van een ACM Jolly, maar die was weer te duur.

De Hammer deed het nu dus ook op dit punt beter, maar de vraag was nog altijd of dit goed genoeg was in het licht van de lange levertermijn. Ik zette alles even op een rijtje:
1) een lagere prijs (verschil van ca. €400 incl. alle voordelen tov Robland),
2) gratis levering door verkoper en
3) het gemak en voordeel van bestellen bij één verkoper (ook handig met het oog op toekomstige service).

Uiteindelijk kwam ik tot het oordeel dat deze voordelen de lange levertermijn wel degelijk goed maken.
Ik heb inmiddels een bestelling geplaatst voor de Hammer A3-31 vlak-vandiktebank en de N3800 lintzaagmachine. Nu nog een aantal maanden wachten. Iets om naar uit te kijken! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.