Vlak-vandiktebanken: Hammer, SCM & Robland

Espenaer

Nieuw lid
26 jan 2021
3
14
Amsterdam
www.espenaer.com
Beste allemaal,

Een week nadat ik een oproep had geplaatst op het Marktplein voor tweedehands vlak-vandiktebanken, ben ik inmiddels zover dat ik ook bereid ben mijn budget te verruimen om een degelijke machine in nieuwstaat aan te schaffen. In mijn verkenning van fabrikanten die, onder meer, ook producten leveren in de categorie waarin ik zoek (kleinschalig prof/high-end hobby) bespeurde ik dat Hammer, SCM (Minimax) en Robland enige aanzien genieten in de woodworking community. Er zijn natuurlijk vele anderen, maar deze zijn mij bijgebleven.

Van de vlak-vandiktebanken die deze drie fabrikanten leveren zijn voor mij de volgende modellen interessant:
  • Hammer A3-31
  • SCM Minimax FS 30C
  • Robland NXSD310
De Hammer en de SCM Minimax worden op verschillende fora geroemd en aanbevolen. Van Robland als fabrikant hoor je over het algemeen ook geen slechte dingen, maar ik kan niet zoveel vinden over de NXSD310 in het bijzonder. Qua specificaties en (bouw)kwaliteit lijken de drie machines ongeveer wel in dezelfde league (vergeleken met anderen zoals HBM, Scheppach, etc.). Op basis van de info die ik tot dusver heb gekregen zitten de prijzen allemaal wel bij elkaar in de buurt. De Hammer is ietsjes goedkoper, de SCM wat duurder en de Robland zit er tussenin.

Op basis van prijs en aanbevelingen zou ik in eerste instantie willen gaan voor de Hammer, maar ik begrijp van anderen dat de levertijd nogal wat uitloopt (Felder heeft mij nog geen concrete levertijd gegeven op het moment van schrijven). Alleen al om deze reden zou ik misschien voor de Robland NXSD310 willen gaan als alternatief, wetende dat deze wel op korte termijn is te leveren, maar ik lees hier zo weinig over dat ik erover twijfel. Het zal ongetwijfeld een degelijke machine zijn, maar als ik met de Hammer A3-31 een nog degelijkere machine voor ietsjes minder kan krijgen, dan wil ik de issue van de levertijd misschien wel accepteren. De SCM Minimax is de duurste van de drie - het scheelt zo'n 500 euro tov Hammer A3 - en voor mij om die reden de laatste optie op het moment, maar wellicht zien jullie redenen om dit te herzien.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een vergelijkbare keuze hebben moeten maken tussen deze (en/of vergelijkbare) machines en hoe jullie uiteindelijk een afweging hebben gemaakt. Ik ben in het bijzonder ook benieuwd of er mensen zijn die concrete ervaringen hebben met de Robland NXSD310 (nieuw), omdat ik daar vrij weinig over lees.

Ik ben een ambachtelijk meubelmaker die tot dusver voornamelijk met handgereedschap heeft gewerkt, maar nu (onder meer) een vlak-vandiktebank wil aanschaffen om minder tijd kwijt te zijn aan het grove werk en uiteindelijk meer te kunnen creëren. Ik maak voornamelijk meubels in opdracht en verder wat vrij werk. Ik heb overigens wel ervaring met machinaal houtbewerken, maar niet met de machines in kwestie.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten. Dank alvast!
 

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Beste,

Ik heb in het voorjaar de NXSD-410 gekocht, de iets grotere broer dus van de nxsd-310. Ik ben hiervan tevreden, ik heb het gevoel dat ik waar voor mijn geld heb gekregen.
Ik heb dezelfde afweging gemaakt tussen robland en hammer. SCM is italiaans, en naar wat ik mogen vernemen hebben zijn italianen best goede machinebouwers, maar is op lange termijn de levering van onderdelen soms wel een issue. Of deze regel van toepassing is op SCM kan ik niet zeggen, maar met dat in het achterhoofd, heb ik de machine niet mee in de vergelijking genomen. De keuze uit robland en hammer was moeilijk genoeg :)
Ik denk dat je het verschil tussen robland en hammer als volgt kunt omschrijven:
Robland is iets "eenvoudiger" opgebouwd, je kan dit als een voordeel maar ook als een nadeel zien: het voordeel hiervan (volgens mij) is, is dat je makkelijk zelf nog iets aan de machine kan regelen of indien nodig herstellen. Het nadeel is dat door deze eenvoudige constructie de twee tafel delen appart openklappen, waardoor het omschakelen van vlak naar vandikte bank net iets meer inhoud. Dit is nu wel een vergroot beeld, want persoonlijk vind ik dat het vlot gaat. Ook zal de instelling van de afnamen van de vlakbank, waarschijnlijk iets vlotter verlopen bij een Hammer dan bij een Robland, mede door de complexere opbouw. Ook bied te hammer de mogelijkheid om eenvoudig de tafels te verlengen, deze mogelijkheid heeft de nxsd-310 van robland niet.
Ik heb uiteindelijk voor Robland gekozen omdat het in brugge ligt en indien nodig makelijk aan onderdelen geraak, de eenvoud van constructie en dus de mogelijkheid om zelf iets aan de machine te doen (en dus niet moet betalen voor een technieker). Ook was mijn vorige machine een Robland, en was ik er dus gekend mee en dat zal ook wel meegespeeld hebben in de beslissing. Als je tevreden van iets bent, waarom dan veranderen? Ook kwam hammer bij mij duurder uit dan robland (ik heb de nxsd samen gekocht met een nlx-tz)
Wel heb ik de spiraal-as optie genomen (wat ik een aanrader vindt) en de klok voor de uitlezing van de vandiktebank (ook een aanrader).
Mijn vorige robland was een combine met vlak en vandikte bank van 310 eraan, vergelijkbaar met de NXSD-310. Nu moet ik wel zeggen dat ik de NXSD-410 stabieler/solider vindt. de tafels zijn solider gebouwd (honinggraad langs onder), en de vandikte bank heeft een extra hulp as.
Hopelijk heb je hier iets aan bij het maken van je keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer en orgelvriend

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Misschien ook interresant om mee te nemen in je beslissing, hier in belgie wordt robland normaal altijd gratis geleverd en in werking gesteld, bij hammer moet je ervoor bij betalen. Dus als je er zelf niet om kan rijden en niet gewend bent met de inwerkingstelling, kan dit wel een ander licht werpen op de financiele kant van de keuze. Robland staat ook gekend dat ze onderelen heel lang beschikbaar zijn, mijn vorige combine was 14 jaar oud en daar kon ik nog steeds onderdelen voor krijgen. Hoe dit bij Felder (Hammer) of SCM zit, kan ik niet vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Aspenaer.

Heb je al eens naar de machines van Axminster gekeken?
Ik pretendeer helemaal niet dat die beter zouden zijn, maar wellicht is het met levertijd beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
@Aspenaer.

Heb je al eens naar de machines van Axminster gekeken?
Ik pretendeer helemaal niet dat die beter zouden zijn, maar wellicht is het met levertijd beter.
met invoer worden die fors duur. Lange leve de brexit. Beschikbaarheid was op dit moment ook niet top (zie Axminster Trade AT310SPT Vlak- en Vandiktebank met Spiraalfrees, fluisterstil! met 31 cm schaafbreedte bij GereedschapPro)

Ik hoor wel goede geluiden over die machines, maar vergelijken met een SCM/Felder/Robland, ik weet 't niet. SCM levertijd was bij mij redelijk goed, klopte vrij exact met wat Vos vertelde (Home - J.W. VOS B.V).

Onderdelen heb ik bij SCM wel vertrouwen in, lijkt mij bij Felder ook wel goed zitten.

Wat ik van SCM tov Hammer wel weet is dat de goedkopere SCM modellen wel genieten van ongeveer zelfde kwaliteitseisen als de duurdere. Hammer wordt in Taiwan of China geproduceerd en in Oostenrijk inelkaar gezet. SCM produceert (en giet 't gietijzer) volledig in huis. Of dat echt gigantisch verschil in kwaliteit oplevert kon ik niet echt beoordelen toen ik ging shoppen.

Ben je al bij een machine handelaar langs geweest om de machines te bekijken? Zullen redelijk wat zijn met modellen die te bekijken zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hammer wordt in Taiwan of China geproduceerd
dat heeft de verkoper van felder/hammer mij in 2015 bevestigd
SCM produceert (en giet 't gietijzer) volledig in huis.
zonder dit tegen te spreken
ben in 2015 na afspraak bij robland in brugge op bezoek geweest
ze hebben 1 uur voor mij uitgetrokken
toonzaal + produktie bezocht
heb gezien hoe de machines in mekaar gezet worden + bv de gietijzeren bladen ter plaatse vlakgeschuurd worden
robland bestaat reeds 50 jaar
mocht het geen duurzame kwaliteit/prijs zijn, dan waren ze reeds lang verdwenen en vergeten
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelvriend

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Misschien maakt het ook niet zo veel uit. Felder/Hammer zal geen risico lopen met het gietijzer. Of het nu uit Taiwan, China of Oostenrijk komt, het zal toch aan de kwaliteitseisen van Felder voldoen. Gezien de vele tevreden gebruikers van Hammer A3’s zit het wel goed.

Bij het kopen van mijn SCM zaagtafel heb ik ook even staan kijken bij een SCM FS 30 gekeken en dat zag er goed uit. Alles bewoog soepel en was degelijk. Maar goed, dat was een nieuw gebruikte demomachine en heb deze niet in actie gezien.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Volgens mij zijn het alle drie mooie en stevige machines! Heb zelf de SCM variant op mijn combinée en ben er zeer tevreden van. Ook qua service ben ik super tevreden, maar dat ligt misschien meer aan de lokale verdeler en daar heb je minder aan. Denk trouwens dat je je bij SCM geen zorgen moet maken ivm wisselstukken, SCM is één van de grotere houtbewerkingsproducenten, alleen misschien wat meer low profile dan felder.

Indien budget en rol speelt weet ik niet of zo'n spiraal as echt een must is, heb er zelf wat pro en contra verhalen over gehoord. Ik heb zelf een tersa as en gebruik nu nog altijd de messen die erbij geleverd waren,. Ik ga ervan uit dat dit niet de duurste versie waren, maar ben zeer tevreden over de kwaliteit, hier moet je echt niets maar aan doen als je zou willen. Daarbij is tersa super snel te verwisselen.

Die silent as is natuurlijk ook super cool, maar toch snel 500 EUR duurder.

Succes met de zoektocht!
Alexander
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb de Hammer met silent power as en ben daar super tevreden over! Maar ik kan niet vergelijken met de andere merken, ik kom van een DeWalt en heb met andere merken geen ervaring
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

JanWel

Nieuw lid
26 feb 2020
3
2
Prinsenbeek
Hallo Ik ben met vervroegd pensioen en heb mijn werkplaats verder uitgbouwt om meer meubels te maken. Ik ben daarvoor online cursus aan het volgen van Heiko Rech, een duitse meister, en hij had een Hammer B3 paneel zaag/frees combinatie en ik heb die ook gekocht. Daarna heb ik de Hammer A3 31 met silent power spiraal messen gekocht en dat bevalt super!! ik heb ze nu een half jaar, gebruik de machines dagelijks en ik ben er erg blij mee. Levertijd is wel lang, moet uit oostenrijk komen en gaat volgens mij erg goed. Ik heb inmiddels ook de N4400 bandzaag erbij gekocht, alles van dezelfde leverancier , prima service en hulp. Het is voor mij een aankoop voor minstens 10+jaar, dus als ik iets meer moet betalen voor kwaliteit lijt mij prima. Ik zou dus direct weer voor Hammer gaan, ben er erg blij mee.
Succes met de zoektocht, Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
De Hammer vvd is niet voor niets populair. Ik heb al meer dan 10 jaar een A3-31 vvd en die is nog steeds spatzuiver.
Ik heb met meer machines gewerkt (niet de genoemde) en die werkten voor mij minder makkelijk. Enige nadeel is de niet heel lange tafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf (ook) de A3-31 met spiraal-as. Die as is vind ik een goede koop geweest en de meerprijs zeker waard. Als ik nu toch iets van een spijkertje ofzo raak, hoef ik maar 2 of 3 mesjes om te draaien en kan ik in een paar minuten weer verder. Bij een normaal mes is je mes gelijk naar de *** en moet het herslepen worden.
Ook komt het hout er superglad uit, zodat schuren ook makkelijker is of soms zelfs achterwege gelaten kan worden.
In de online brochure is de prijs te vinden, maar laat altijd een offerte maken. Er zit wat speling op die prijs.
Levertijd is wel een dingetje, ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat iemand 'm besteld had en mogelijk moest wachten tot oktober...
 
  • Leuk
Waarderingen: Espenaer

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
De gietijzeren tafels van Felder/Hammer worden in Tsjechië gemaakt. Het slijpen en verder verwerken doet Felder in eigen huis.
De frames voor de lintzaagmachines komen uit Italië, bij mijn weten.
Ik vind het wel een fijn idee dat er tenminste nog iets hier in de buurt gemaakt wordt & niet uit het verre verre oosten komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Indien budget en rol speelt weet ik niet of zo'n spiraal as echt een must is, heb er zelf wat pro en contra verhalen over gehoord.
Het enige nadeel waar ik weet van heb doet zich voor als je veel met naaldhout werkt, dan kan het wisselen/draaien van de mesjes wat meer tijd in beslag nemen door de afzetting van hars op het messenblok. Die ga je dan eerst goed zuiver moeten maken. De harsverwijderaar van Felder werkt hier overigens vrij goed voor!

Heb jij weet van andere contra verhalen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
De gietijzeren tafels van Felder/Hammer worden in Tsjechië gemaakt. Het slijpen en verder verwerken doet Felder in eigen huis.
De frames voor de lintzaagmachines komen uit Italië, bij mijn weten.
Ik vind het wel een fijn idee dat er tenminste nog iets hier in de buurt gemaakt wordt & niet uit het verre verre oosten komt.
Dat zal vast zo zijn, van mijn broer die een metaalbewerkingsbedrijf had heb ik wel gehoord dat de Tsjechen nog erg goed waren in de gietijzerproductie, een ambacht waar in Nederland niet meer zo veel van is overgebleven. Toen ik in een ver verleden het beheer over een huisdrukkerij had kochten we wel Tsjechische drukpersen, goede prijs/prestatieverhouding.

Fons
 

Espenaer

Nieuw lid
26 jan 2021
3
14
Amsterdam
www.espenaer.com
Ik denk dat je het verschil tussen robland en hammer als volgt kunt omschrijven [...]
Hopelijk heb je hier iets aan bij het maken van je keuze
Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring Koenraad. Dit is erg behulpzaam en heeft in ieder geval mijn vraagtekens bij het Robland model weggenomen!

Ook veel dank aan alle anderen die hebben gereageerd! Fijn om dankzij jullie ervaring nog eens bevestigd te krijgen dat zowel de Hammer als de SCM goede machines zijn!

Het lijkt er zo op dat welke van deze machines je ook kiest, je uiteindelijk wel goed zit. Ik zal ook even de opties van Holzkraft en Axminster bekijken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.