Verwerken plaatmateriaal met invalzaag

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
91
39
Waddinxveen
Er zijn alternatieven zoals dit of dit, je moet dan wel een nauwkeurige MFT hebben.

Smalle stroken op een zaagtafel vind ik ook niet altijd fijn, het blijft (voor mij) lastig om zaken haaks te krijgen en te houden, zeker als het wat langer wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Bedankt voor de tip, maar dat zal het niet worden. Deze tools zijn ongetwijfeld heel goed maar voor een hobbyist van mijn niveau te dure aankopen. Want die mft is er ook niet...
Hoeft helemaal niet, neem een cnc profiel en deze Benchdogs MFT Fence Dogs™ en je bent voor enkele tientjes klaar. Wel even zoeken waar je deze fence dogs vandaan haalt. Ik zet deze wel vast aan de onderkant. Anders kan het profiel iets kantelen. Ik heb toevallig een hoog profiel maar dat heb je niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ik heb nog nooit een bestelling gedaan bij Ali, Banggood en dergelijke. Is dit een aanrader qua betrouwbaarheid, kwaliteit?
Komen er naast de verzendkosten nog verrassingen achteraf? BTW, douane, ... ?
Ali en Banggood zijn gewoon goed betrouwbaar. Gaat eigenlijk altijd goed, en zo niet krijg je zonder zeuren je geld terug. Levertijd is afhankelijk van de vervoerder 7-30 dagen. Vaak bezorgd door PostNL of DHL.
Zolang je onder de €150,- per zending blijft, komen er geen extra kosten bij. BTW en douane is inclusief. Let er wel op dat ze vanuit ALI vaak meerdere bestellingen samenvoegen, dus als je door meerdere artikelen bestelt en je daardoor boven de €150,- uitkomt, beter in meerdere delen bestellen en het 2e deel pas bestellen als je via de T&T ziet dat het eerste al in het vliegtuig zit. Tot die tijd kunnen ze nog pakketten samenvoegen, waardoor het voor de NL-douane wel 1 zending wordt die dus onder €150,- moet blijven om geen extra kosten te krijgen.

Beter niet bestellen/registreren bij TEMU, die schijnen niet zo zorgvuldig om te gaan met gegevens en zaken die via de app getraceerd worden (om die reden bestel ik bij ALI ook altijd via de website en heb ik hun app ook niet, omdat ik niet zeker weet wat daardoor gevolgd wordt).
Zijn parallel geleiders zoals deze een idee?
Ik heb de parallelgeleiders uit onderstaande video (deze) en die bevallen mij goed. De eerste keer ff priegelen om ze goed af te stellen (maar daar kom je met behulp van deze video en oa die van Hooked on Wood wel uit), en dan werken ze super.
(Woodpeckers heeft ook zo'n set, maar die is zoals het Woodpeckers eigen is ook duur: link)

En voor haakse hoeken gebruik ik een railsquare (deze van Festool, die ook op Makita rails past blijkbaar) en daarmee zaag ik 99,9% haaks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
91
39
Waddinxveen
Bedankt voor de tip, maar dat zal het niet worden. Deze tools zijn ongetwijfeld heel goed maar voor een hobbyist van mijn niveau te dure aankopen. Want die mft is er ook niet...
Als je keer op keer perfect haaks wil zagen, zul je wel ergens in moeten investeren.
De aller goedkoopste optie is een invalzaag met een rail en een railsquare. Een van Ali zal voldoen en kost een stuk minder dan die van Festool(/TSO).
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
879
189
Ik gebruik voor parallel zagen met de invalzaag gewoon mijn meetlint om de rail neer te leggen op de plaat. En voor afkorten een winkelhaak. Het kost iets meer tijd als die dure aanslagen, maar werkt eigenlijk net zo nauwkeurig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
is wel een zeer elegante
Inderdaad, slim bedacht.
Hij hoeft aan de achterkant niets te verstellen. ik heb op mijn zelfbouw tafel
de Festool onderdelen van de MFT, en juist die hoogte moeten aanpassen aan de achterkan vind ik onhandig.
Bovendien kun je met deze constructie liniaal ook dichter bij de de muur plaatsen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.581
743
Enschede
ingoogni.nl
Bovendien kun je met deze constructie liniaal ook dichter bij de de muur plaatsen.
Zomaar een idee, als je die ruimte wel hebt dan kun je voor en achter een dergelijk scharnier construeren. Je hebt dan een soort "brug" van je geleider gemaakt en hoeft niets meer in te stellen.

Een snelle schets, een paar plankjes en 4 scharnieren. Het groen is de geleider. Die kun je nu aan beide zijden aan de scharnieren bevestigen. Links is de voorkant van de bank. (voor mij zou dit werken omdat ik graag de aanslag/meetlat aan de voorzijde van de bank heb. Met de aanslag aan de andere, gebruikelijke kant, van de bank is het denk ik te slap)

mftscharnier.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Volgens mij moet je dan wel rechts gelijk maken aan links, wanneer je rechts omhoog/omlaag beweegt , beweeg je ook naar voren/achteren.
Kun je nog de liniaal omhoog klappen om werkstuk eronder te leggen ?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.581
743
Enschede
ingoogni.nl
Volgens mij moet je dan wel rechts gelijk maken aan links, wanneer je rechts omhoog/omlaag beweegt , beweeg je ook naar voren/achteren.
Kun je nog de liniaal omhoog klappen om werkstuk eronder te leggen ?
Om er een werkstuk onder te leggen til je het geheel op. Ja, daarbij beweegt de brug naar je toe (links). Het draaipunt is steeds het linker scharnierpunt aan elke kant.

Andere configuraties zijn mogelijk, maar bij deze heb je de maximale bank breedte ter beschikking.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en elzenmaa

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
103
11
Oss
Misschien ook goed opletten en vergelijken. Die van metabo zijn goed voor meeste merken maar hebben ook weer andere lengten mbt rails dus zal ook prijsverschil in zitten dus misschien goed om erna te kijken ook welke lengten het gunstigste zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.