Verwerken plaatmateriaal met invalzaag

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Klopt, maar als je meerdere snedes achter elkaar wilt maken, dan is zo'n scharnier echt wel fijn hoor. Het kan absoluut zonder. Maar het werkt een heel stuk prettiger met.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
879
189
De grote stukken zaag je best in 1 keer met de invalzaag. Meestal heb je daar maar 1-2 stukken nodig, dus het instelvoordeel van de zaagtafel is daar niet heel erg groot. Voor onderdelen waar je meer stuks van nodig heb (bijv. planken of lades) is de zaagtafel wel veel handiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

phendriks82

Nieuw lid
23 nov 2023
3
2
eindhoven
als semi groentje wel een tip als je met die groene mdf gaat zagen.... het is echt ROTZOOI dus zorg voor afzuiging bij de zaag... had die eerst niet bij mn zaagtafel , daar heb ik HEEL snel spijt van gekregen :p al doende leert men natuurlijk maar echt alles in mn garage zat onder die groene mdf zooi.... ik werk echt NOOIT meer met dat spul
 
  • Leuk
Waarderingen: martino en Superbra

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
255
14
Ik zaag plaatmateriaal met een invalzaag met liniaal. eronder twee of meer planken oid en die op hetzij de werkbank hetzij op schragen. Nauwkeurigheid ligt ergens rond (binnen) de millimeter. Wel voor iedere zaagsnede opnieuw meten, opnieuw neerleggen, opnieuw vastzetten met lijmklemmen in/onder de liniaal en het materiaal aan de ondegrond. Voor reperterend werk kost het dus meer tijd.
Nadeel komt vooral als het stuk dat over is, nog maar smal is. Soms is dit te voorkomen door eerst de laatste strook te zagen en dan pas de een-na-laatste. Maar dat lukt niet altijd. Dan wordt het een gedoe om én de smalle strook vast te zetten aan de ondergrond én de liniaal op ander materiaal maar wel aan dezelfde ondergrond.
Ik heb geen zaagtafel, dus ik hoef ook niet de keuze te maken wat het meest efficiënt is.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik heb net even gekeken voor je. Het is het boek "Handbuch Elektrowerkzeuge"
Bedankt voor het opzoekwerk. Ik bekijk het even. Duits is niet mijn beste taal...
Video 497 van Peter Millard is volgens mij het filmpje over zijn zelfbouwscharnier
Dat filmpje heb ik nu ook bekeken. Lijkt me interessant om zoiets te maken. Tenslotte wil je toch reproduceerbaarheid.
Maar uiteindelijk is het eigenlijk een heel simpel ding, zo'n railscharnier, dus ik zou er niet teveel tegenop kijken als ik jou was. Het belangrijkste is dat je bij een ijzerwarenhandel een goede kwaliteit scharnier weet te vinden waar zo min mogelijk speling op zit. Dat heeft echt veel invloed op de nauwkeurigheid van je eindresultaat.
Bestaan er scharnieren waarop zo weinig speling zit? Met een geleiderail van 140 cm gaat een kleine afwijking al meetbaar worden. En één of twee mm verschil zorgt ervoor dat je geen haakse hoeken meer hebt.
Als iemand een idee heeft welke scharnier voor deze toepassing geschikt zou kunnen zijn...
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Eigenlijk heb je voor een rail maar twee gaten in je wekbank nodig. Daar stop je hondjes in en met clips bevestig je de geleider. Ook zijn er van diverse leveranciers hondjes die je in de sleuven van je geleider kunt schuiven. Dan heb je ook maar twee gaten nodig en geen scharnier. Festool heeft ze als onderdelen van de hoekaanslag FS-WA (Nr 1 in het plaatje in de link artNr 10501271)
Ik heb begrepen dat die scharnier gebruikt wordt omdat de hondjes de bruikbare breedte beperken
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
terzijde: om Amazon prijzen te vergelijken, is het handig om het AISIN nr in keepa.com in te vullen.
als je wat met de instellingen foefelt krijg je de prijs te zien voor alle Europese “vestigingen”, met historiek zodat je een idee krijgt of het zin heeft om een goed moment af te wachten (hier zie je dan bvb dat het pas sinds eind mei beschikbaar is), en met mogelijkheid om een alert in te stellen als de prijs onder een bepaald niveau zakt.
Schitterende tip. Dankjewel. En blijkbaar is dit item echt wel heel nieuw.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.580
742
Enschede
ingoogni.nl
Bestaan er scharnieren waarop zo weinig speling zit? Met een geleiderail van 140 cm gaat een kleine afwijking al meetbaar worden.
aan de andere kant ligt de geleider op een pin ter breedte van de sleuf, dat samen met het scharnier houdt het haaks.

Ik heb begrepen dat die scharnier gebruikt wordt omdat de hondjes de bruikbare breedte beperken
Dat kan, maar als dat belangrijk is kun je ter plaatse van de geleider je tafel breder maken met een L-vormig stuk dat je aan de tafel hangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
aan de andere kant ligt de geleider op een pin ter breedte van de sleuf, dat samen met het scharnier houdt het haaks.
OK. Dat maakt het systeem waarschijnlijk veel nauwkeuriger.
Dat kan, maar als dat belangrijk is kun je ter plaatse van de geleider je tafel breder maken met een L-vormig stuk dat je aan de tafel hangt.
Alweer een heel goede tip. Die verbreding kan dan ook dienen als ondersteuning voor de zaag bij het begin van de snede.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dag allemaal,
Binnenkort start ik met het maken van een aantal meubeltjes. Sommige voor gebruik in mijn atelier, daarna enkele 'echte' meubeltjes. Deze zouden uit plaatmateriaal gemaakt worden (multiplex en groene mdf). Ik ga zelf met behulp van een invalzaag de platen verwerken.
En dan mijn vraag voor de ervaren houtbewerkers: kan dit voldoende nauwkeurig met de invalzaag (Makita) of is het beter de platen ruwweg te zagen met telkens enkele millimeter speling en die daarna op de tafelzaag (Dewalt 7492) op de juiste afmetingen te brengen?
Ik zou zeggen, een formaatzaag is het nauwkeurigst, maar als de keus is tussen een invalzaag (met voldoend grote liniaal en goede fixering) en een simpele zaagtafel of bouwzaag zou ik altijd voor de invalzaag kiezen - tenzij de uiteindelijk te zagen stukken zo klein zijn dat ze beter hanteren op een zaagtafel dan met een invalzaag...
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Inmiddels al 4 jaar in gebruik, versie 1.1 mijn zaagbrug: Een eenvoudige MFT Even door scrollen naar 11 mei 2020.

Aan de zijde waar ik sta, heb ik een dun plankje links van de zaagliniaal toegevoegd, om zo een snelle referentie te hebben. Aan de andere zijde heb ik een 8 mm gat geboord in de liniaal en een stukje van de zelfde boor afgezaagd, dat in de houder geplaatst en dat houdt de liniaal op zijn plek. Het bericht van 28-1-2021 laat het nog iets beter zien. De achterkant is ook verstelbaar met een schroef en een schroef van onder voor de fixatie.

Het idee van de plan gebruik ik ook nog steeds, maar geen t-track meer, maar een dunne striphout die ik gewoon doorzaag. Die plaat zet ik tegen wat benchdogs aan. Links heb ik een aanslag zitten, zodat ik repeterend kan afkorten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Bestaan er scharnieren waarop zo weinig speling zit? Met een geleiderail van 140 cm gaat een kleine afwijking al meetbaar worden. En één of twee mm verschil zorgt ervoor dat je geen haakse hoeken meer hebt.
Als iemand een idee heeft welke scharnier voor deze toepassing geschikt zou kunnen zijn...
Zoals @knotwilg al heel terecht opmerkt is de borging van de hoek geregeld middels een palletje aan de voorkant van de werkbank. Zie ook het filmpje van Peter Millard. Weinig speling maakt wel dat het fijner werkt. Daarbij is speling langs de as bijna nog kritischer dan dwars erop, dankzij het palletje.

Overigens heeft Festool bij hun eerste versie een ontwerpfoutje gemaakt in die borging, waardoor daar na verloop van tijd toch teveel speling op ontstond. Online vind je veel informatie over waarom dat zo was en hoe het is opgelost. Iets om mee te nemen in je achterhoofd als je besluit de zelfbouwroute te gaan bewandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik zou zeggen, een formaatzaag is het nauwkeurigst, maar als de keus is tussen een invalzaag (met voldoend grote liniaal en goede fixering) en een simpele zaagtafel of bouwzaag zou ik altijd voor de invalzaag kiezen - tenzij de uiteindelijk te zagen stukken zo klein zijn dat ze beter hanteren op een zaagtafel dan met een invalzaag...
formaatzaag is geen optie wegens prijs en ruimte. Een invalzaag (makita) en bouwzaag (dewalt) heb ik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.