Verwerken plaatmateriaal met invalzaag

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Dag allemaal,
Binnenkort start ik met het maken van een aantal meubeltjes. Sommige voor gebruik in mijn atelier, daarna enkele 'echte' meubeltjes. Deze zouden uit plaatmateriaal gemaakt worden (multiplex en groene mdf). Ik ga zelf met behulp van een invalzaag de platen verwerken.
En dan mijn vraag voor de ervaren houtbewerkers: kan dit voldoende nauwkeurig met de invalzaag (Makita) of is het beter de platen ruwweg te zagen met telkens enkele millimeter speling en die daarna op de tafelzaag (Dewalt 7492) op de juiste afmetingen te brengen?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
De houthandel rekent hiervoor per zaagsnede en omdat er vrij veel kleinere stukken gezaagd moeten worden, loopt dit aardig op. Bovendien vind ik het leuker om het zelf te doen. Alleen vraag ik me af of je met een invalzaag voldoende nauwkeurig kan werken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
sommige mensen kunnen met een intervalzaag erg nauwkeurig werken.
maar een tafelzaag is veel makkelijker voor meerder gelijke stroken.

je kan er ook voor kiezen stroken te laten zagen en dan zelf af te korten of iets dergelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
179
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je veel kleinere stukken hebt zou ik de platen in handelbare stukken zagen die je dan verderverwerkt op de zaagtafel, je moet zelf de balans daarin zien te vinden, zeker als je meerdere stukken van dezelfde breedte moet maken is de zaagtafel vaak minder werk. Ik heb zelf ook beide en zaag alleen dat wat niet handelbaar is op de zaagtafel met de Makita. Zuiverheid met een liniaal valt of staat met meten en een goede ondegrond om op te zagen
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en DannyL

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
93
28
België, Limburg
Je zou eventueel nog een railsquare erbij nemen en dan een van je parallelgeleiders als een stop gebruiken daarmee voor als je smallere stukken zaagt. Of vol voor een gat in de portemonnee gaan en MFT tafel en railscharnier erbij.

Belangrijkste is dat je maten consistent zijn dus even nadenken over hoe je zaagt zodat je alles van dezelfde maat in 1 keer zaagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Of vol voor een gat in de portemonnee gaan en MFT tafel en railscharnier erbij.
Die weg gaan we niet opgaan. Er is al genoeg uitgegeven. De montagetafel die ik ga maken zou ook voorzien worden van een gatenpatroon. Dus deels MFT, maar dat railscharnier is al helemaal onverantwoord duur voor een hobbyist...
Belangrijkste is dat je maten consistent zijn dus even nadenken over hoe je zaagt zodat je alles van dezelfde maat in 1 keer zaagt.
Dat is inderdaad een goede tip. Zo spaar je werk uit en moet je niet telkens opnieuw afstellen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Als het idee van zo'n scharnier je wel bevalt, maar je niet zoveel wilt investeren, dan zijn er genoeg voorbeelden van hoe je zoiets zelf kunt maken. Zo uit het hoofd schiet Peter Millard van de 10 Minute Workshop mij nu in het hoofd, maar er zijn er veel meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Als het idee van zo'n scharnier je wel bevalt, maar je niet zoveel wilt investeren, dan zijn er genoeg voorbeelden van hoe je zoiets zelf kunt maken. Zo uit het hoofd schiet Peter Millard van de 10 Minute Workshop mij nu in het hoofd, maar er zijn er veel meer.
Heb ik inderdaad zien voorbijkomen op YouTube. Millard is toch die man die alles met een invalzaag doet?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Klopt. Hij heeft wel een kleine tafelzaag (gehad?), maar sinds hij niet meer voor zijn brood kastjes maakt is hij steeds meer back to basics aan het gaan.

[Edit] Ik herinner me opeens dat hij recentelijk een mobiele zaagtafel van Festool heeft aangeschaft waar hij heel positief over is. Hij heeft nu dus weer een zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Ik meen me te herinneren dat er in een van de boeken van Guido Henn gedetailleerde tekeningen staan van hoe je zelf een MFT-achtige tafel, inclusief scharnier, maakt. Mocht je het Duits machtig zijn, dan kan ik je absoluut aanraden eens een kijkje te nemen op zijn site hobbywood.de Als je wilt kan ik morgen wel in mijn boekenkast kijken welk boek dat geweest is. Uit mijn hoofd weet ik het even niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik meen me te herinneren dat er in een van de boeken van Guido Henn gedetailleerde tekeningen staan van hoe je zelf een MFT-achtige tafel, inclusief scharnier, maakt. Mocht je het Duits machtig zijn, dan kan ik je absoluut aanraden eens een kijkje te nemen op zijn site hobbywood.de Als je wilt kan ik morgen wel in mijn boekenkast kijken welk boek dat geweest is. Uit mijn hoofd weet ik het even niet.
Ik heb wel al een idee hoe het aan te pakken maar het moet nog wat rijpen. Vooral het scharnier of gelijkwaardige constructie zie ik nog niet duidelijk
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Ik heb net even gekeken voor je. Het is het boek "Handbuch Elektrowerkzeuge". Heel hoofdstuk 9 gaat over een zelfbouwwerkbank. Het is een soort hybride van een traditionele werkbank en een MFT, inclusief scharnier en klemmen. Vanwege auteursrechten kan ik het helaas niet voor je reproduceren. Maar het boek was niet duur (ik meen me te herinneren €40) en het staat boordevol interessante ideeën en hulpstukken. Er zit ook een DVD bij met praktijkimpressies van de inhoud van het boek. Een deel ervan vind je ook terug op de site van Hobbywood en van HolzWerken.

Video 497 van Peter Millard is volgens mij het filmpje over zijn zelfbouwscharnier. Als ik me niet vergis heeft hij ooit gezegd dat zijn versie was gebaseerd op die van Bisch Basch Bosch. Dave Stanton heeft voor zijn Stanton Bench geloof ik ook een eigen versie van zo'n scharnier gemaakt. Die Stanton Bench is sowieso wel een leuk ding als je niet structureel veel ruimte kwijt wilt zijn in een kleine werkplaats.

Maar uiteindelijk is het eigenlijk een heel simpel ding, zo'n railscharnier, dus ik zou er niet teveel tegenop kijken als ik jou was. Het belangrijkste is dat je bij een ijzerwarenhandel een goede kwaliteit scharnier weet te vinden waar zo min mogelijk speling op zit. Dat heeft echt veel invloed op de nauwkeurigheid van je eindresultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

jorisvh

Post veel
Zijn parallel geleiders zoals deze een idee?
die had ik nog nooit gezien. zien er goed uit.
meestal zijn de amazons niet de beste plek voor Makita spullen maar dit lijkt (voorlopig?) bij geen enkele BE/NL online gereedschapsswinkel te koop.
op makita.be staat hij als ”NIEUW”.
makita.nl heeft er nog nooit van gehoord 🤔.


terzijde: om Amazon prijzen te vergelijken, is het handig om het AISIN nr in keepa.com in te vullen.
als je wat met de instellingen foefelt krijg je de prijs te zien voor alle Europese “vestigingen”, met historiek zodat je een idee krijgt of het zin heeft om een goed moment af te wachten (hier zie je dan bvb dat het pas sinds eind mei beschikbaar is), en met mogelijkheid om een alert in te stellen als de prijs onder een bepaald niveau zakt.
amazon.com.be kent keepa.com niet maar daar zijn de prijzen in mijn ervaring altijd gelijk aan 1 van de andere landen.
1719138984581.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.