Verplaatsen 'zware' machine

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.223
1.199
Antwerpen
heb een klankbord nodig:
ik heb een 30kg zware vandikte (oftewel lunchbox) die normaal in een donker hoekje van mijn kleine werkplaats staat. Als ik moet schaven dan moet ik de machine oppakken en op mijn zaagtafel zetten, 90° draaien en dan kan ik het gebruiken.
Nu heb ik het idee om zware ladegeleiders (bv Ferretti) te kopen van 1500mm met een draaiplateau waarop de machine komt te staan. Als ik de machine nodig heb, trek ik de machine naar voor maar dan moet ik deze ook nog 90° draaien om voldoende plaats vóór en achter te hebben. Belangrijkste is natuurlijk dat de geleiders goed vast staan (omv het moment)
Is dat een goed plan of mis ik iets ?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.510
1.341
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of die van ons de 30 kg aantikt (Makita lunchbox planer), maar hij staat gewoon op een laag schap (10 cm boven de vloer) onder de kolomboor, die op een verrijdbaar vierkante tafel staat. Als ik moet vlakken, en dat gebeurt met enige regelmaat, til ik m onder die boor vandaan en zet m op een workmate (onze twee werkbanken liggen meestal vol met projecten, maar belangrijker, zijn niet handig georiënteerd voor vlakwerk aan materiaal dat enige lengte heeft - daarvoor moet de vandiktebank toch echt middenin de werkplaats staan - ongeveer naast de vlakbank). Dat is wat gesjor, maar ik vind het zelf niet onoverkomelijk...

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
516
235
Almen aan zee
Ik denk vaak in degelijker dan nodig ;-)
Maar voorzie toch nog wel enig gewiebel / onstabiliteit als de vvd uitgeschoven in de werkplaats hangt.
Zeker als je er ook nog wat flink hout doorvoert.

Kan je iets bedenken dat wanneer de vvd in uitgeschoven positie is,
je er iets ter ondersteuning onder uitklapt, of er een schraag onder klemt of zo?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.988
1.432
Omgeving Leiden
@Charel09 Heb je een foto waarmee de situatie duidelijk wordt?

Staat de vandikte bijv nu op de grond? Of staat die in een hoek maar wel op dezelfde hoogte als je werkbank?
In dat geval zou je een brug ( plank oid) kunnen maken tussen bewaarplek en werkbank, waarover je de vandikte schuift. Scheelt getil.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.577
979
‘s-Hertogenbosch
Trek dat gereedschap uit die kelder en verplaats het naar je slaapkamer…. In zo’n klein hokje kun je alleen maar ongelukken krijgen.
Als je nu switscht met de slaapkamer komt alles goed…( of je moet een hoogslaper hebben)
De meeste bedden zijn tussen de 30 en 44 cm hoog dus nog expansie ruimte tot het plafond 😁

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.