(verlengde) garantie bij aankoop van een machine in het buitenland

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Kor
'borstels', 'bürsten', 'borsten', . . . ik ga op mijn taal moeten letten
de webstek die je aanreikt, ziet er mooi gedocumenteerd uit
ze sturen naar be, maar zijn niet happig om te versturen als het bedrag lager dan 50 euro is
bedankt
1617257658490.png
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
tot nu toe zie ik 2 mogelijke oorzaken voor het feit dat de machine niet meer draait
1) het printje geeft geen kik meer
2) de koolborstels zijn (veel vroeger dan standaard) versleten, en hebben zichzelf uitgeschakeld

afgerond kost het printje mij 200 euro, terwijl de koolborstels op 50 euro komen
koop ik het printje, en blijken het toch de koolborstels te zijn, dan heb ik 200 euro vergooid
vandaar mijn idee om de motor rechtstreeks op 240V aan te sluiten
uiteraard zonder die te belasten
houdt dit steek ?

Om de koolborstels uit te sluiten moet het geen probleem zijn de motor direct op het net aan te sluiten. De elektronica zorgt naast overbelasting ook voor een soft start. Als je de machine direct op het net aansluit zal hij dus met een "klap" aanlopen zoals bijvoorbeeld bij een eenvoudige slijptol.
Als de machine geen snelheidsregeling nodig heeft en je het de 200 euro voor het printje niet waard vind zou je ook een eenvoudige schakelaar kunnen gebruiken. Dat heeft wel als nadeel dat er door de harde start meer stres op de koolborstels en windingen uit wordt geoefend. Daarnaast werkt dat minder prettig omdat de machine schokt bij het inschakelen. Dit lijkt me dus van toepassing als de machine anders weg wordt gegooid, dan heb je immers niks meer te verliezen.

Als er nog wat ruimte over is in de machine zou je nog een andere softstarter in kunnen bouwen, maar dat wordt wel een beetje hobby bob.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.387
2.712
Ik weet niet waarom die koolborstels zo duur zijn. Dat is op de plaatjes niet te zien. Maar als je je koolborstels vergelijkt met de plaatjes van een koolborstelboer, kan je vermoedelijk voor een euro of 10 klaar zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
@johanc
prima tips

de machine doet het helemaal niet meer omdat het printje niet meer werkt of de borstels versleten zijn
printje kost 200 euro - borstels 20
aan het printje kan ik zo aan door de achterste kap er af te halen
borstels blootleggen wordt een avontuur
om te weten op het het printje of de borstels zijn, zal ik de machine rechtstreeks op 240V aansluiten
blijkt het het printje te zijn, dan vervang ik dat zeker

met een harde start kan ik niet leven/werken, want dan moet ik de machine steeds opstarten vooraleer ik ze positioneer om te frezen - zo niet verschuift ze
een andere zachte-starter inbouwen lijkt me niet doenbaar, omdat de startknop met een L-armpje in de print grijpt

vraag ivm zachte-starters
ik heb nog een paar oudere machines met een harde start
kan ik zo'n zachte-starter stroomopwaarts zetten ?
maw in volgorde: stopkontakt > zachte starter > stopkontakt waarin ik de stekker van de machine steek > schakelaar van de machine ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik weet niet waarom die koolborstels zo duur zijn. Dat is op de plaatjes niet te zien. Maar als je je koolborstels vergelijkt met de plaatjes van een koolborstelboer, kan je vermoedelijk voor een euro of 10 klaar zijn.
@chevy66
goeie bemerking
het is een klassieker dat merknamen mooie winsten maken door elders onderdelen of produkten goedkoop aan te kopen, hun naam er op te (laten) zetten, en dan een pak duurder door te verkopen
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
525
32
Zweden-Delft
Heb je de machine eigenlijk al aangeboden ter reparatie? Bij Festool krijg je dan keurig te horen wat het gaat kosten. Wanneer een machine nog geeneens 1 jaar buiten de garantie is, kost het doorgaans niet veel. Kan mij niet voorstellen dat Lamello ook niet een goede service biedt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.387
2.712
Die prijs is per stuk. Die maat lijkt op de borstels voor een metabo slijptol. Die kosten 7 euro voor een set.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Bij zo’n jonge en behoorlijk dure machine zou ik toch door de zure appel bijten en hem ter reparatie opsturen. De kostprijs van de herstelling vergeet je ter zijner tijd wel maar eventuele ongemakken van een doe-het-zelf-herstelling ondervind je elke keer je de machine gebruikt.
Ik zou nogmaals aandringen bij de verkoper, eventueel met foto’s om aan te tonen dat de machine zo goed als ongebruikt is.
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
vraag ivm zachte-starters
ik heb nog een paar oudere machines met een harde start
kan ik zo'n zachte-starter stroomopwaarts zetten ?
maw in volgorde: stopkontakt > zachte starter > stopkontakt waarin ik de stekker van de machine steek > schakelaar van de machine ?

Nee dat gaat helaas niet, de starter moet tussen de motor en de schakelaar/stekker gezet worden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb je de machine eigenlijk al aangeboden ter reparatie? Bij Festool krijg je dan keurig te horen wat het gaat kosten. Wanneer een machine nog geeneens 1 jaar buiten de garantie is, kost het doorgaans niet veel. Kan mij niet voorstellen dat Lamello ook niet een goede service biedt.
is ook een mogelijkheid
als ik zelf voor uitsluitsel kan zorgen tussen print of borstels, dan weet ik gelijk wat ze vervangen kost
de print vervangen is een koud kunstje, want ze zit er enkel met 2 schroeven op
de borstels weet ik nog niet - daarvoor heb ik minstens een torx in L-vorm nodig
ik ga er van uit dat een onderdeel aankopen & vervangen sneller & goedkoper zal gaan
voor herstelling binnensteken betekent dat zowel de verdeler als lamello be hun kosten er bij tellen
machine is in de gekocht
is 11 maanden uit garantie
hoe lamello be hier mee om gaat, weet ik niet
ik houd alle mogelijke oplossingen open
bedankt voor de tip
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij zo’n jonge en behoorlijk dure machine zou ik toch door de zure appel bijten en hem ter reparatie opsturen. De kostprijs van de herstelling vergeet je ter zijner tijd wel maar eventuele ongemakken van een doe-het-zelf-herstelling ondervind je elke keer je de machine gebruikt.
Ik zou nogmaals aandringen bij de verkoper, eventueel met foto’s om aan te tonen dat de machine zo goed als ongebruikt is.
morgen probeer ik te vinden of de print of de borstels het probleem zijn
de print zit enkel met 2 schroefjes vast
vervangen is even eenvoudig als een stekker aan een draad zetten
de verkoper is een duitse internetwinkel
die heeft me naar lamello doorgestuurd
'extraatjes' zitten niet in hun pakket
als het de print is, dan steekt de nieuwe binnen een paar dagen in mijn bus
180 euro is niet gratis, maar mijn tijd en moeite evenmin
mijn motto is: wat ik denk zelf goed te kunnen doen, doe ik liever zelf
spijtige ervaring, maar kan gebeuren

ik dacht aan een nl internetwinkel die met 5 jaar garantie uitpakt
net gekeken
dat is tot een aantal merken beperkt, is niet automatisch 5 jaar, is van de fabrikant afhankelijk, én komt bovenop de wettelijke garantie, die voor zakelijke klanten (daar of in heel nl ?) slechts 1 ipv 2 jaar is
dus terug naar af
😭
1617285751187.png
1617285797564.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zakelijk moet je dat ding zeker niet zelf willen repareren
is een moeilijke evenwichtsoefening
draag ik de machine binnen, dan kost het waarschijnlijk meer & duurt het langer dan ik zelf gewoon dit eenvoudig te vervangen onderdeel vervang
terwijl de machine van mij naar verdeler, van verdeler naar invoerder, van invoerder naar hersteller, enz onderweg is, zit mijn huidige klant te wachten
doe ik het zelf, dan verleg ik mijn grenzen & vergroot ik mijn ervaring
alles heeft zijn grenzen
morgen zal ik zien waar mijn kantelpunt ligt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste vrienden, oneindig dank voor al jullie raad

de analyse is achter de rug
de conclusie: de voeding / zachte starter laat het afweten

dus die bestel ik & plaats ik zelf, wat de snelste + goedkoopste manier is
180 euro om iets te vervangen wat amper gebruikt werd . . . pech . . . mij er bij neerleggen, en verder boeren 😭

details
ik heb de voeding er af gehaald, op 240V aangesloten, en aan de uitgang mat ik 2V AC
daarna heb ik de machine rechtstreeks op 240V aangesloten
ze wipte omhoog, maar zat direct op het toerental dat ik verhoopte
2 x herhaald, en zelfde resultaat
het zit hem dus in de elektriciteit, en niet in de koolborstels, wat natuurlijk ook gekund had

1617360556806.png 1617360594060.png
Om te voorkomen dat je het repareert gieten ze het vol.
@chevy66
dat kan ik enkel beamen
volledig toegegoten, dus moet je het hele zootje bestellen
de starter moet tussen de motor en de schakelaar/stekker gezet worden.
@johanc
dit intrigeert mij
kan je mijn kennis vergroten ?
De wettelijke garantie door de verkoper. Door een EU bepaling bepaalt op minimaal 2 jaar. In veel landen is dat overgenomen en is het ook gelijk maximaal 2 jaar. In NL niet, daar is het naar de leeftijd die je van een product mag verwachten en dus vaak langer dan 2 jaar. In BE en DE is het 2 jaar. Een overweging om dingen soms in NL te kopen.
@GH1
dat het mogelijk was om bij bepaalde nl internetwinkels langere garantie te bekomen, herinnerde ik mij
naar aanleiding van jouw bericht, en in de veronderstelling dat ik dan in de toekomst beter in nl zou bestellen, ben ik ff gaan snuisteren
'mijn honger was direct over' zeggen wij
ik zou als btw-plichtige in nl zelfs maar 1 ipv 2 jaar garantie krijgen ?
uittreksel uit #31

1617360396463.png
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
@GH1
dat het mogelijk was om bij bepaalde nl internetwinkels langere garantie te bekomen, herinnerde ik mij
naar aanleiding van jouw bericht, en in de veronderstelling dat ik dan in de toekomst beter in nl zou bestellen, ben ik ff gaan snuisteren
'mijn honger was direct over' zeggen wij
ik zou als btw-plichtige in nl zelfs maar 1 ipv 2 jaar garantie krijgen ?
uittreksel uit #31

Bekijk bijlage 101083
Tja, nergens heb je aangegeven dat je het had over een zakelijke aankoop.... voor de garantie toch wel een serieus verschil. Dan moet je je in elk land weer in de garantievoorwaarden en verschillen tussen consumentenrecht en b2b verdiepen. Je hebt in de praktijk eigenlijk bij b2b aankopen altijd minder rechten.

Zakelijk is het helemaal jouw eigen verantwoording om de voorwaarden en de eventuele registratie zelf goed uit te zoeken. Blijkt bijvoorbeeld dan vaak ook dat de aanvullende fabrieksgarantie volgens de voorwaarden ook alleen maar geldt bij registratie in land van woonplaats en/of vestiging. Of ze daar moeilijk over doen is de vraag maar het staat er wel.... zowel bij Lamello als bij Festool bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.119
415
je hebt minder rechten maar daar staan ook professionele prijzen tegenover
de consument betaald die garantie vanzelfsprekend gewoon zelf
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt minder rechten maar daar staan ook professionele prijzen tegenover
je maakt mij nieuwsgierig
als je over professionele prijzen spreekt, dan veronderstel ik dat ik zakelijk een betere prijs zou krijgen dan iemand die privaat koopt
op het internet kan ik meestal de prijzen btw incl + excl zien
op sommige sites kan ik 'zakelijk' aanklikken
het resultaat daarvan is dat ik enkel de prijzen excl btw zie
nog nooit heb ik gemerkt dat ik op sites waar men zowel zakelijk als privaat kan kopen, zakelijk een betere prijs krijg
in het buitenland kopen zonder daar btw te betalen, beschouw ik niet als een betere prijs krijgen
dat is een europese regeling

het is uiteraard mogelijk dat een handelaar in binnen- of buitenland mij een beter-dan-privaat-prijs aanbiedt
dat aanbod heb ik nog nooit gekregen
bij de zeta die ik gekocht heb, was dat zeker niet het geval

hier te lande krijg ik bij bepaalde handelaren als vakman wel een korting
meestal is dat omdat ik op 1 jaar tijd voor minstens een bepaald bedrag aankoop, of omdat ze van oordeel zijn dat ze aan een vakman minder tijd moeten besteden om tot een bepaalde verkoop te komen, dan aan een privaat persoon, want de vakman weet doorgaans wat er te verkrijgen is & wat hij wil

een paar jaar geleden heb ik hier een conturo gekocht, wat geen ding is dat een particulier in een opwelling aankoopt
ik heb die even veel betaald, als een particulier gedaan zou hebben
misschien had ik een korting moeten vragen 🤣
in ieder geval, het is festool dat de garantie geeft
in be dan toch
en op festool.be lees ik niets over een kortere garantie voor beroeps
integendeel, ze moedigen ons, vakmensen, aan om te registreren zodat we ook dat 3de jaar waarborg hebben

mogelijks zijn er wel degelijk verschillen in garantie die in nl <> be geboden wordt
dat zoek ik bij een volgende aankoop wel uit

1617475634132.png
1617475705539.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tja, nergens heb je aangegeven dat je het had over een zakelijke aankoop.... voor de garantie toch wel een serieus verschil.
dat er een verschil kan bestaan tussen zakelijke en particuliere garantie, is mij voor de allereerste keer opgevallen toen ik de details van die 'garantie van 5 jaar' bij die nl internetwinkel opzocht
het dus inderdaad iets om in combinatie met het verschil tussen in binnen-/buitenland aankopen-registreren op te letten
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Dat is wettelijk eigenlijk overal in de EU zo geregeld vanuit de gedachte dat de consument (extra) bescherming nodig heeft en een professional in staat moet zijn om zelf zich te informeren. De EU richtlijnen gaan ook over consumenten.

In de aanvullende fabrieksgarantie mag er ook onderscheid zijn maar de meeste partijen doen dat niet..... voor gereedschap komt het er dus eigenlijk op neer dat de wettelijke garantie daar vervangen wordt door de aanvullende garantie na de eerste 6 maanden (daar is de veronderstelling dat in die periode bij mankementen dit niet door de gebruiker is veroorzaakt, tenzij door de garantieverlener dat kan worden bewezen).

Kortom, zelf overal registreren voor fabrieksgarantie als dat het proces is. En die zijn over het algemeen gewoon in de EU hetzelfde (maar let dus op dat er vaak wel een woonplaats/vestigingsplaats beperking is, en voor aanvullende garantie mag dat gewoon).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.