(verlengde) garantie bij aankoop van een machine in het buitenland

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
in 2018 kocht ik een lamello zeta p2
omwille van het overtuigend prijsverschil in duitsland
verleden week gaf die de geest
dit is een dure machine
volgens mij wel geen financieel onoverkoombaar probleem, maar daarover gaat het hier niet

ik lees dat op deze machine 3 jaar garantie zit
wel mits extra registratie
in 2018 heb ik deze machine niet zelf geregistreerd
vermits de verkoper afficheert/afficheerde dat hij dit automatisch voor festool doet, ging/ga ik er van uit dat hij dit ook voor een lamello zou doen - ten slottte toch een A-merk

2 x helaas
1) volgens de verkoper biedt lamello die 3-jarige waarborg slechts vanaf 2019, hun jubileumjaar
=> daar moest ik mij dus bij neerleggen
2) weer volgens de verkoper mogen zij (minstens in duitsland) vandaag zelf niet meer de machine voor de 3-jarige waarborg registreren omdat dat tegen de AVG (in het nederlands GDPR ;-) indruist
=> of zij dit duidelijk aan de klanten meedelen weet ik niet - evenmin hoe het met de 2-jarige (wettelijke) waarborg zit

mijn raad: opletten wanneer je een machine koopt - voor de wettelijke waarborg zou de faktuur kunnen volstaan - maar wat met de extra-waarborg zelfs wanneer je in eigen land een machine koopt ? (houdt de AVG ook de inlandse verkoper tegen om de machine voor jou te registreren ?)

1617130779786.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind dat gehandel over garantie altijd zo'n grote farce. Hoezo is de machine in eens betrouwbaarder en gaat langer mee als je bij betaalt danwel registreert (wat in feite betalen met persoonsgegevens is) ? Zeggen ze daarmee eigenlijk niet juist dat de machine kut is en dat je moet bijbetalen voor zekerheid? Ze moeten gewoon iets bouwen dat lang mee gaat (zeker bij gerenommeerde merken) en niet zeiken als ze dan voor die a-merk tarieven een keer iets moeten vervangen, dan kan er als het goed is ook af dan.

Ik zou ze melden dat als dit staat voor de bouwkwaliteit en service van dit merk, je voortaan voor een andere fabrikant zult kiezen. En als ze dan counteren dat ze juist een goed product maken, stel je de vraag waarom het dan zo'n probleem is om dit gewoon te fixen voor een klant die voor hun 'kwaliteit' heeft betaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zie het maar als pech. Ik ga er met garantie altijd van uit, dat als ze 3 jaar willen geven, de fabrikant er van uit gaat dat de overgrote meerderheid van die machines die 3 jaar gaat halen. Bij goedkope machines, omdat de gemiddelde koper ze een keer gebruikt en dan in de kast legt. Bij duurdere machines omdat de bouwkwaliteit en controle dusdanig zijn gekozen dat ze bij bedrijfsmatig gebruik die 3 jaar halen. Maar de praktijk is soms weerbarstiger. Dat zie je met bijvoorbeeld zo'n terugroepactie van die festool zagen. Ik koop dan ook het liefst machines die zich al hebben bewezen en al lang ongewijzigd op de markt zijn. Dan is de kans op een maandagmorgenmodel kleiner. Maar wat is er stuk aan je machine?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vind dat gehandel over garantie altijd zo'n grote farce.
ben het volledig met jou eens
als ze vinden dat de machine minstens voor 3 jaar goed is, dan moeten ze maar gelijk op basis van de faktuur die je binnen die termijn voor kan leggen, de garantie bieden
wat een geklooi om de machine te registreren om 1 jaar garantie bij te krijgen
bepaalde merken personenwagens geven 5 jaar garantie
daarvoor hoef je de wagen niet te registreren vermoed ik

maar goed, de essentie is dat ik er van uit ga dat de verkoper voor dat extra jaar gezorgd heeft
hij had dat immers voor festool dat ik bij hem gekocht had, wel gedaan
in zijn antwoord stond dat ze dat vandaag zelfs niet meer voor festool doen
want dat zou (in duitsland) een overtreding van de avg-regels zijn
(in een parellel draadje lees ik dat een mafell-verkoper de machines nog wél in naam van de klant registreert)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zie het maar als pech. Ik koop dan ook het liefst machines die zich al hebben bewezen en al lang ongewijzigd op de markt zijn.
zo zie ik het inderdaad
van een lamello die meer dan 1.000 euro kost, en toch al een paar jaar op de markt is, had ik het niet verwacht
alhoewel niets perfekt is
heb er nog geen 1.000 clamex'en mee gezet

mijn boodschap is dat je bij aankoop in binnen- of buitenland de garantie en eventuele registratie in het oog moet houden

Maar wat is er stuk aan je machine?
volgens mij de 'voeding'
(ben niet zo'n machineman als jij)
eerst dacht ik dat het een slecht kontakt was
na openen blijkt de schakeling niet in de knop (2) te zitten
de knop bedient via het trekkertje (7) de voeding, en verschuift daar een lipje in (8)
dat kan je ook manueel bedienen
ik krijg daar geen enkele reactie meer
een tijd voordien bleef de machine regelmatig onder het nodige toerental
met wat wriemelen aan de startknop lukte dat wel
maar daar zit dus geen enkel kontakt op - enkel trekker (7)
de elektriekkabel is goed aangesloten (er zit stroom op (9))
omdat de machine nog niet echt veel gebruikt is, sluit ik de borstels uit
1617173955058.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ah een stukje nutteloze elektronica. Moet vast weer een godsvermogen kosten. Mijn gekregen ferm heeft al een doos of 10 lamello's weggewerkt en doet het nog steeds. Wel een fatsoenlijk blad gemonteerd. Helaas is daarbij de rest niet van zo'n goede bouwkwaliteit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
toch sluit het gedrag wel goed aan bij slechte borstels.

is het anker wel mooi schoon en zonder krassen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: zaag

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
toch sluit het gedrag wel goed aan bij slechte borstels.
is het anker wel mooi schoon en zonder krassen ?
is goed mogelijk, maar gezien het kleine aantal gezette clamex'en zou ik dat niet verwachten
ik had er aan gedacht om gelijk nieuwe borstels te bestellen
om de staat te controleren moet ik de machine meer uit mekaar halen
de 'voeding' vervangen is eenvoudig
motor & koolborstels zijn minder toegankelijk
als de prijs verantwoord is, begin ik met de 'voeding'
tijd, moeite & geld = een evenwichtsoefening
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Je hebt nog steeds gewoon garantie van de verkoper hoor..... een beetje eigen verantwoording bij garantie is natuurlijk ook wel op zijn plaats zoals dat verhaal over het niet controleren van een registratie of het zelf even te doen.

Waar je mee te maken hebt zijn eigenlijk 2 simpele dingen:

- De wettelijke garantie door de verkoper. Door een EU bepaling bepaalt op minimaal 2 jaar. In veel landen is dat overgenomen en is het ook gelijk maximaal 2 jaar. In NL niet, daar is het naar de leeftijd die je van een product mag verwachten en dus vaak langer dan 2 jaar. In BE en DE is het 2 jaar. Een overweging om dingen soms in NL te kopen.

- Een eventuele aanvullende garantie van de importeur of fabrikant. Geen wettelijke eis en daarom mogen ze er elke voorwaarde (dus ook dat registratie verhaal) aan verbinden die ze willen.

Ik zou het in ieder geval nog even bij de verkoper proberen....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je hebt nog steeds gewoon garantie van de verkoper hoor.....
de machine is meer dan 2 en minder dan 3 jaar oud
vandaag staat bij lamello dat ze voor de zeta bovenop de 2 jaar na registratie 1 jaar extra bieden
de verkoper liet me weten dat lamello dat extra-jaar pas vanaf hun jubileum in 2019 (dus na mijn aankoop in 2018) ingevoerd had
ik leg me daar bij neer, maar heb mijn lesje geleerd
zeker omdat de verkoper liet weten dat ze - alhoewel ze dat vroeger deden - nu niet meer zelf festool registreren omdat dat tegen de duitse versie van de avg zou zijn
uitkijken !
die ervaring wil ik delen
Door een EU bepaling bepaalt op minimaal 2 jaar. In veel landen is dat overgenomen en is het ook gelijk maximaal 2 jaar. In NL niet, daar is het naar de leeftijd die je van een product mag verwachten en dus vaak langer dan 2 jaar. In BE en DE is het 2 jaar. Een overweging om dingen soms in NL te kopen
daar ga ik rekening mee houden
alhoewel ik bij een lamello weinig problemen zou verwachten
zeker bij sporadisch gebruik
een paar nl internetwinkels hebben een be poot
het gekke is dat, wanneer ik bij hun be-poot bestel, ik een nl-faktuur krijg
hoe het met de waarborg zit, is dus iets dat ik moet uitpluizen
als ik dezelfde prijs betaal, dan verkies ik uiteraard de nl garantie, als die hoger is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je kan een universeelmotor uiteraard aansluiten met alleen een schakelaar. Maar ik denk dat in dat printje een beveiliging tegen overbelasting zit. Oftewel in mijn optiek, ze hadden eigenlijk een zwaardere motor nodig voor deze uitvoering, maar dat gaf weer andere problemen, dus dan maar zo opgelost. Ik erger mij vaak aan de waanzinnige prijzen die gevraagd worden voor een printje met voor een paar euro onderdelen er op. Om te voorkomen dat je het repareert gieten ze het vol. Maakt lamello zijn slijptollen zelf? Als ze het bij bv bosch of metabo kopen, kan je daar soms bij ali betaalbare onderdelen voor kopen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
gebruik is niet het enigste waardoor het anker of de borstel kunnen beschadigen.
er kan ook iets tussen zijn gekomen of het ding kan fabrieks af een braam hebben gehad.

ik zo geen 200 euro in een machine investeren als ik er niet zeker van was dat het repareren helpt.
dan zou ik hem wegbrengen om hem te laten maken dat kost mischien iets meer maar dan weet je zeker dat hij weer werkt
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kan een universeelmotor uiteraard aansluiten met alleen een schakelaar.
tot nu toe zie ik 2 mogelijke oorzaken voor het feit dat de machine niet meer draait
1) het printje geeft geen kik meer
2) de koolborstels zijn (veel vroeger dan standaard) versleten, en hebben zichzelf uitgeschakeld

afgerond kost het printje mij 200 euro, terwijl de koolborstels op 50 euro komen
koop ik het printje, en blijken het toch de koolborstels te zijn, dan heb ik 200 euro vergooid
vandaar mijn idee om de motor rechtstreeks op 240V aan te sluiten
uiteraard zonder die te belasten
houdt dit steek ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
gebruik is niet het enigste waardoor het anker of de borstel kunnen beschadigen.
er kan ook iets tussen zijn gekomen of het ding kan fabrieks af een braam hebben gehad.
tja, als op het anker een braam zit, dan vrees ik dat het herstelplaatje een veelvoud van 200 euro zal zijn

ik zo geen 200 euro in een machine investeren als ik er niet zeker van was dat het repareren helpt.
dan zou ik hem wegbrengen om hem te laten maken dat kost mischien iets meer maar dan weet je zeker dat hij weer werkt
ook dat pad dien ik nu opnieuw te verkennen
verleden week stak ik een breekhamer ter herstelling binnen (geen lamello)
achteraf las ik de kleine lettertjes
vroeger gaven ze een bestek + vroegen ze toestemming tot herstelling
nu doen ze het automatisch tot 50 % van de nieuwwaarde, en minstens tot 200 euro
weer iets om in de gaten te houden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.