Vereisten lintzagen

Axis-Mundo

Nieuw lid
1 dec 2025
1
0
Rotterdam
Gegroet mede houtbewerkers,

Ik heb pas mijn eigen Europees en Amerikaans noten fineer gezaagd en dit is mij erg goed bevallen. Nu kon ik de lintzaag van een vriend gebruiken. Record power sabre 300, echt een top ding.

Nu ben ik mij ook aan het oriënteren op een lintzaag en vroeg ik mij een aantal dingen af:
Waar zoeken jullie 2e hands machines?
Wat zijn goede lintzaagmerken?
Welk vermogen is minimaal nodig om eiken en notenhout op 200mm dikte te zagen?
Ik hoorde ook over wolfraam getande zaagbladen heeft iemand ervaring hiermee?

Dit is mijn eerste post maar ik kom hier al jaren op het forum. Ik zal binnenkort een introductie doen, lijkt me leuk. Bedankt voor jullie tijd!
Groet
Giovani
Axis-Mundo

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.449
241
Gem. Winsum (Groningen)
Voor jouw toepassing is ook ( en vooral) de stijfheid van het machineframe en daarmee de spanning die je op het lint kunt zetten van belang. Ouwe gietijzeren machines zijn natuurlijk prachtig in vele opzichten. Daarover zijn mooie draadjes op dit forum.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.336
1.144
Enschede
ingoogni.nl
Welk vermogen is minimaal nodig
Het vermogen om geduld te oefenen...

Niet lullig bedoeld. De zaag komt er wel doorheen, ook met weinig vermogen, 't duurt wat langer. De kwaliteit (geschiktheid) van het zaagblad staat denk ik op 1. scheelt ook in het benodigde vermogen.

Dan de al genoemde stijfheid van de machine en de aanslagen. Instelbaarheid, reproduceerbaarheid.

Voor mij zou bij de door jou genoemde toepassing een roltafel heel hoog op de lijst staan. Ergonomische aspekten tellen.

Motor vermogen staat dus relatief laag op de lijst. Ik weet niet in hoeverre het bij moderne mororen uit maakt, 3fase voor de rustigere loop.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.570
3.097
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit is mijn eerste post maar ik kom hier al jaren op het forum. Ik zal binnenkort een introductie doen
welkom !
we rekken onze hals !
Welk vermogen is minimaal nodig om eiken en notenhout op 200mm dikte te zagen?
dat is voor dit soort hout reeds een klepper van formaat !
alternatief: 2 x 100 mm zagen op een zaagtafel, en daarna door de vandikte ?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.530
1.351
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik hoorde ook over wolfraam getande zaagbladen heeft iemand ervaring hiermee?
Nee, en dat/die ga je ook niet vinden ;-) Wolfraam is geen metaal waar je snij- of verspaangereedschappen van/mee kan maken. Wolfraamcarbide (een van de vele ultragarde/slijtvaste keramische materialen wel - widia is een voorbeeld van WC als verspanend materiaal(merk). Keramische materialen worden gebruikt als coating op een ondergrond (meestal staal) - bijvoorbeeld siliciumcarbide, of titaannitride - of als opzettandjes, zoals met widia-tanden, die op een stalen blad gesoldeerd worden.

FYI, gedegen wolfraam vind je sowieso nauwelijks, want het metaal is te hard en onbereikbaar om massieve voorwerpen van de maken - het kan functioneel niet gesmolten, gegoten of gesmeed worden. Wolfraam gloeidraden worden van gesinterd (poeder)materiaal gemaakt. Sommige extra sterke staalsoorten bevatten wolfraam als (een van de) legerend element(en).

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.336
1.144
Enschede
ingoogni.nl
Wolfraam gloeidraden worden van gesinterd (poeder)materiaal gemaakt.
Sorry of topic, maak dat het laser sinteren (SLS) dan wel mogelijk? Ik begrijp dat bijvoorbeeld delen van de Formule 1 motoren (zuigers, kleppen, kop, krukas-delen) met deze/dergelijke techniek gefabriceert worden, in dat opzicht kan de technologie wel tegen een staatje.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.530
1.351
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Sorry of topic, maak dat het laser sinteren (SLS) dan wel mogelijk? Ik begrijp dat bijvoorbeeld delen van de Formule 1 motoren (zuigers, kleppen, kop, krukas-delen) met deze/dergelijke techniek gefabriceert worden, in dat opzicht kan de technologie wel tegen een staatje.
Ik weet niet genoeg van laser sinteren om daar een antwoord op te geven, maar van wat ik er van lees, is het een soort van 3D print technologie, en zijn de condities ruimschoots onvoldoende om wolfraam te sinteren... Maar als gezegd, ik wordt hier niet gehinderd door veel kennis...

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
236
165
Zuid Holland
Ik denk dat je naast record power ook wel uit de voeten kan met een machine van Hammer of Laguna. Je hebt al een goede ervaring met de Sabre 300, heb je daarmee ook die 20 cm gezaagd? En was het vermogen van die machine voldoende? Ik ben zelf van mening dat een beetje meer vermogen altijd fijn is, maar niet noodzakelijk.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.979
1.144
Omgeving Eindhoven
Even wat leesvoer voor je linken, er zijn een paar uitgebreide topics geweest in het verleden van mensen die een hele uitgebreide zoektocht hebben beschreven naar een lintzaag. Misschien heb je er wat aan.
Even los van de keuze tussen 2e hands en nieuw, en niet wetende wat je budget en ruimte is.
Heb je krachtstroom tot je beschikking, want dat maakt je keuze anders.

Ik heb zelf een Laguna 18BX, daar ben ik zeer tevreden over maar die zal vermoedelijk boven je budget zitten (en zwaar overkill zijn). Maar met het juiste zaaglint etc kan deze zeker 200mm eik en noot aan :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.