Van fietsenhok naar werkschuur.

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Sodeju…….

De houtprijzen. Ik kreeg een paar weken geleden een tip van een aannemer die op mijn werk kwam om een klus op te nemen. Het gigantisch stijgen van de houtprijzen. Ik wil de binnenkant van mijn schuur afwerken met OSB. Een klus voor na de zomer. Toch maar OSB ingeslagen. Bij de houthandel waar ik vaak mijn bouwhout haal en die over het algemeen goedkoper is dan de bouwmarkten, was OSB al flink duurder. Bij de Praxis aangekomen was het al op. De Karwei had nog. Een flinke stapel en ook nog eens in de aanbieding. Klasse 3.
28088FE8-3AB0-46B2-A52D-FA8AB07A571F.jpeg

Vandaag schrok ik van de huidige prijs. Meer dan twee keer zo duur. Bij mijn houthandel nu €21,30. kwaliteit niet bekend. Maar dit staat nu dus op de site van Karwei:
A7F32289-047D-4E4B-8F10-AE748107728D.jpeg87749FB1-8027-4771-B6A7-3742E2B1AE39.jpeg
Dat is een verschil van €244 :eek:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Sodeju 2 :eek:

De Prijzen.????!!!!!!!!

In juni dus 15 platen gekocht voor €12,99 /stuk.
Een paar weken later €29,99 / stuk

En Nu:
BD841D56-B27C-41FA-90F7-51AF458DFE07.jpeg

Dat is dus bijna 3 x zoveel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dat wordt dus duidelijk gips voor het weer dichtmaken van de muur van de kinderkamer:)
Bij tuinhout is het precies zo gegaan. Hierdoor is een stalen hek niet eens zo veel duurder dan een houten scherm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hendrikx

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Soms heb je van die zaken, waarvan je later denkt: Waarom heb ik dat niet eerder bedacht? Ik had wielen onder de werkbank gezet. Van die wielen, waarmee je de werkbank ook vast op de vloer kunt zetten. Een mooie oplossing waarmee je de werkbank een stuk flexibeler kunt inzetten. Nu had ik die wielen aan de buitenkant van de poten gezet. Zo zie je het ook op de internetplaatjes. Voor de stabiliteit wellicht goed, maar die dingen zitten wel steeds lelijk in de weg. Zowel bij gebruik, maar ook bij het gebruik van de ruimte onder de tafel. Aan de binnenkant van de poten is veel handiger.

OTJ8TEv1ehGhQ0ePApZzzSBIG20ZmHdGa9g0r2HeUd_TG2yYsTrnDqbxMPW3Ihe7I1w


4bAXYtomiRquEWGPXIXLlSkK2YJ12m6OOeIJm0kHAGdsAXx8kieRoKjMSmJIpSzK5ZI
 
  • Leuk
Waarderingen: LinkinTED

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Het is al weer een poosje geleden, dat ik iets gepost heb over de vorderingen met mijn werkplaats. Daarom nu wat over de werkzaamheden van de laatste maanden.
Zoals hier al vermeld heb ik na de zomer eerst een verticale platenzaag gemaakt. Dat hele verhaal vind je hier: Verticale platenzaag van Philippe Zehnder
en hier: Verticale platenzaag.
U_GWxQrhZ0sfsQoSkKivWAXdIxDaYI00Oye5t3V2_D14CdTtbtZ6G30ik_--Dwu4qX4

Daarna heb ik het elektrisch aangelegd. Zoals al vermeld in het draadje over de stofafzuiging heb ik een extra groep naar de schuur aangelegd. Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel
of Stofafzuiging; DeWalt D27113-QS; cycloonfilter; parallel.
Dit omdat de stofafzuiging al zo’n 2500 Watt trekt. Dat gaat niet samen met de zaagmachine. Kortom een groep voor alle machines en een groep voor de verlichting, verwarming en stofafzuiging. Verwarming en stofafzuiging kunnen prima samen middels een voorrangsschakelaar. Zodra de stofafzuiging start schakelt de werkplaatsheater uit. Ik heb royaal stopcontacten geplaatst. Alles met binnenkabel en voor het grootste gedeelte over de zolders gelegd. Het Electra is qua foto’s niet zo spannend, dus 1 foto van hoe ik de ruimte tussen twee balken in een hoek van de schuur gebruikt heb als kabelgoot en aansluitdoos.
-v6WQCQSSO-oQUiBlTKRA8EK87KQbDdEOP5JRu6fOn8e9n0fXFYJ14P9XbBTBQ7kVcs


Daarna kon het isoleren beginnen met het piepschuim en de OSB. De dikte van de isolatie varieert, afhankelijk van de plek en wat handig was om af te werken. Achter de platenzaag was dit helemaal het geval, omdat deze licht hellend geplaatst is.
pa758uMvBfEJqCqVH_jvvewtM178Uixr5G_Vo2ztEhRNdEexJf971Wv7kqsaK8L87hU
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Eerst had ik het contragewicht van de platenzaag niet afgedekt. Ongemerkt komt er toch materiaal te staan. Dat zit dan natuurlijk in de weg.
VLwATUlaKfZx5DVsFk5NqtUhaoYf-_ZknDDX8gzoKWYXeSkFQVyi9z-057YVNLJmIFw


Dus heb ik er een schacht omheen gemaakt. Daarmee heb ik tevens weer wat extra wand. Een mooie plek voor al het meet en tekengereedschap.

YbpRoeuuWCXbUyvN9wYKucjEp6q78dmIuACKzP-rFCm949OYkGa35_1QCH9Rm3yaC0Q
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Een werkplaats is pas echt af, als al het gereedschap een eigen plek heeft. Met name in zo’n kleine ruimte 2 x 3,5 is het zomaar vol met rondslingerend gereedschap. Opruimen zodra je het niet meer gebruikt werkt heerlijk. Maar ja dan moet het wel eerst een plek krijgen. Toen ik mij ging verdiepen in werkplaatsinrichting liep ik al snel tegen de French cleat aan. Voor mij een ideaal systeem. De laatste dagen dus druk geweest met het maken van modules voor dit systeem. Het is nog niet af, maar het begin is er.

6TE5SnnFCwOFGesOdvMv_RdxoqsnAyXwQF4gVlZWNBQvq6qHLTB2JWYJrbC2nNm9QpY


Erg leuk ook om te maken. Iedere module vraagt weer om eigen oplossingen.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ha, ja. Mooi ouderwets ding. De ouderen onder ons zullen zo’n puntenslijper vast nog herkennen uit hun lagereschooltijd.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dat is een overlastingsbeveiliger bedoeld voor het aansluiten van twee apparaten met hoog vermogen op één groep. Deze had ik nog liggen, van toen de droger nog een dom ding was en je deze met dit apparaat tegelijk met de wasmachine kon laten draaien. Ding geeft voorrang aan één van de aansluitingen. Daar heb ik de 2500 Watt stofzuigunit op aangesloten. De werkplaats heater van Max 3000 Watt op de andere. Deze schakelt dus uit, als ik de stofafzuiging aanzet. En weer in als die uitgaat. Werkt perfect. Apparaten zijn er van meerdere merken. Even googelen. zo’n ding kost iets van €40 meen ik.

wG8PxCwP4_NtZGuGDOmXBG9avxdrrTvbc591RoM5SdonXZ2xdxM0WPXA4f4YRYBkKi4
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.