Van fietsenhok naar werkschuur.

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Zoals al verteld in mijn voorstel draadje wonen wij in een mooi dertiger jaren huis tegen het centrum van de stad. Voor een stadstuin hebben we een redelijk grote achtertuin, maar nu ook weer niet zo groot, dat er een joekel van een werkplaats in past. We hebben geen garage. Alleen een fietsenschuurtje. Een werkplaats waar ik in de winter ook kan werken heb ik echter wel altijd gemist. Houtbewerkingsprojecten daarom veelal buiten op de tuintafel gedaan of elders. In de jaren, dat ik op mijn vrije vrijdag in de leer was bij Ineke van der Blom, meubelmaker, kon ik mij uitleven in haar werkplaats met alle grote machines.
In mijn huidige werk op een Praktijkschool heb ik zo nu en dan gebruik gemaakt van de machinale die we daar hebben. En verder dus op de grote massieve tuintafel. Maar dan moet het wel mooi weer zijn.

Nu ik deze zomer met pensioen ga, kwam ik tot de conclusie, dat de slaapkamer/ hobbyruimte en de tuintafel niet meer voldoende waren voor mijn toekomstplannen. Zo ontstond het idee, om de fietsenschuur te verbouwen.

Het is een klein schuurtje met als binnenmaten 2,20 bij 3,40. Voldoende voor fietsen, tuingereedschap en opslag. Voor mijn plannen net iets te klein.
Nu is de tuin ontworpen inclusief de maten van deze schuur. Ik wilde niet te veel ingrijpen in dit ontwerp. Dus uitbreiding is maar beperkt mogelijk.
Te beginnen met de hoogte. Het was een schuurtje met een asbest golfplaten lessenaarsdak. Dat moet er in de toekomst toch af, dus dat dan nu meteen, want dan kan ik de hoogte in. Zo zag de schuur er in februari nog uit.

1620208729458.jpeg

1620208852051.jpeg
De eerste stap de schuur leegmaken en al het materiaal opslaan. Wat niet nat mocht worden onder een dekkleed.
Vervolgens de asbest golfplaten verwijderd en volgens de regels keurig ingepakt ingeleverd bij de gemeentelijke stortplaats.

Nu staat dit schuurtje op een houten ringfundering met een paar poeren verankerd in de zeeklei een paar decimeters onder de tuinaarde. Het is typisch zo’n schuurtje van een schuurtjesbouwer uit de Friese wouden. Dat is al weer meer dan 30 jaar geleden. Aangeleverd in panelen en in een dag samen met mijn vader geplaatst. Later de schuur bij de herinrichting van de tuin op een andere plaats herbouwd, waarbij hij zelfs iets kleiner werd en de ingang op een andere plaats kwam.
De schuur was na 20 jaar echter wel verzakt. Dus de panelen van de ringfundering losgemaakt en met een boerenkrik geprobeerd de zaak weer zo waterpas mogelijk te krijgen. Helemaal is dat niet gelukt. Door het verzakken zijn die panelen natuurlijk ook niet meer haaks. Die krijg je met liften niet meteen weer in de oorspronkelijke vorm. Op een zeker moment, laat je het dan ook op aanvaardbare marges. In een bepaalde hoek heb ik er wel tot zo’n 8 cm blokjes onder moeten leggen.

1620208913970.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
De volgende stap was het maken van een nieuw dak. Door de hoogte in te gaan creëer ik meer ruimte voor opslag en heb ik dus meer werkruimte.
Ik had voor een pannendak kunnen kiezen. Ik heb in de kruipruimte van het huis nog genoeg pannen van het huis, over gebleven na het plaatsen van een dakkapel. Echter een pannendak is wel 4 tot 5 keer zo zwaar dan waar ik nu voor gekozen heb. Een dak van sandwichpanelen. Ik had panelen uit een gelegenheidspartij op het oog en dat weegt 11 kg/m2. Een sandwichpaneel bestaat uit 2 stalen gecoate lagen met daar tussen schuimisolatie.
1620221791074.jpeg
Ik heb voor een ongelijkzijdig zadeldak gekozen. Dus eerst nieuwe spanten maken. Ik had nog een partij timmerpanelen liggen waarvan ik ooit de bedden van de kinderen gemaakt had. Deze zijn van een mooie dikte voor spanten.
1620221855014.jpeg

1620221887603.jpeg
Het hoeft geen zware constructie te worden. Spanten op de staanders van de muren met daarop een aantal liggers moet volstaan.
Aan de voorkant niet opgehoogd aan de achterkant wel.

Hierna konden de dakplaten erop. De platen zijn af fabriek 6 meter lang en ik heb ze op maat laten zagen bij de leverancier. Finish Profiles
Kon ik ze ook mooi vervoeren in mijn bus.

1620222562892.jpeg
Hierna afgewerkt met nokstukken, waterborden en windveren. De schuimrand na kitten in dezelfde kleur als het dak geverfd. 1620222657669.jpeg
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dank je. Naast dat ik tot nu zeer tevreden ben met het resultaat, is het bouwen zelf ook heerlijk, mooi, werk.

De schuur werd dus gebruikt voor fietsen, opslag (o.a. van hout) en tuingereedschap, als grasmaaier, kettingzaag, bladblazer, strimmer en nog wat klein spul. Met een binnenruimte van 7,5 m2 blijft er dan weinig werkruimte over.

Door de nieuw kap kon ik nu binnen zolderruimte creëren. Ik heb underlayment platen in de lengte doormidden gezaagd en zo aan de lange kanten en een kopse kant zoldertjes van 60cm breed gemaakt. Dat is al heel veel extra ruimte.

Nog niet genoeg echter. Met name plaatmateriaal en lange planken wilde ik een makkelijke bereikbare plaats geven. Aan de kopse kant van de schuur tegenover de deuren, zat een raam zoals je op de eerste foto’s kunt zien. Ik heb het raam verwijderd, het gat naar beneden vergroot en een klein stukje van de tuin afgesnoept door een aanbouw te maken. Nu had ik weer voor rabat kunnen kiezen, maar ik heb er voor gekozen de uitbouw juist te accentueren, door planken verticaal te plaatsen. Ik vond een restpartij zwart geïmpregneerde douglas schuttingplanken. Van het werkproces helaas geen foto’s. Dus hier het eindresultaat. Dat is dus een houtopslag geworden.
1620228052581.jpeg
1620228084160.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Op de eerste foto’s kun je zien, dat in de schuur een vloer van stoeptegels zit. Aangezien de schuur op een wat dieper punt van de tuin zit, is deze tegelvloer in perioden van regen altijd vochtig. Het is de bedoeling, dat ik de hele schuur ga isoleren. Het dak is al geïsoleerd. Volgende stap werd dus de vloer. Ik heb de tegels laten liggen. Hierover een dekzeil en daarop regels van douglas. Eerst nog geïmpregneerd. De regels met passtukjes uitgevlakt. Er tussen 4cm eps. Daarover vuren vlonderdelen. De houthandel van de schuttingplanken had ook nog een restpartij vlonderdelen. Ik kon voor een heel mooi prijsje de hele partij meenemen.
Vuren ongeimpregneerde vlonderdelen? Je zou zeggen wie gebruikt dat nu in de tuin. Maar voor in de schuur prima voor de vloer.
1620229677693.jpeg1620229715373.jpeg

Hier kun je de houtopslag en de zoldertjes ook van binnen zien. Nog niet netjes ingedeeld, maar het is ook tijdelijk. De wanden moeten aan de binnenkant nog geïsoleerd worden, maar dat is een klus voor na de zomer.

Toen ik met de vloer bezig was, oriënteerde ik mij ook op een werkbank. Dat moest de volgende stap worden. Ik had nu een dak boven mijn hoofd en een prettige vloer om op te werken. Een Gude werkplaats kachel zorgt voor verwarming en een oud zeil tijdelijk voor de deuropening voor een nooddeur. De oude deuren had ik gebruikt voor het dichtmaken van de kopse kanten boven de oorspronkelijke schuur.

Ik had eerst zitten denken aan zo’n magazijnstelling werkbank. Tot ik op marktplaats van Datona een showroom opruimertje tegenkwam. Een beukenhouten timmermans werkbank inclusief bankhaken voor €100. Mooi formaat voor in mijn schuur. Die kon ik niet laten staan. Daarover later meer.

1620229825342.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Bedankt Klaas.

Met de zolder en de houtopslag had ik een deel van het ruimteprobleem opgelost. Het is een kleine schuur dus ik wil ik graag over de gehele oppervlakte kunnen beschikken als werkruimte. De fietsen kunnen er natuurlijk makkelijk uit, als ik aan het werk wil. Blijft over het tuingereedschap.

Het dak is gemaakt uit twee sandwichpanelen van elk 6 meter. Bij het berekenen en op maat laten zagen hield ik twee stukken over van +/- 50 x 100 cm.
Die kon ik mooi gebruiken voor een voorportaaltje. Genoeg ruimte om de grasmaaier te stallen.

Die grasmaaier is even een verhaal. Wij wonen in een soort hofje. Na de renovatie van de straat hebben we als bewoners de middentuin geadopteerd. De tuin is op kosten van de gemeente naar ons ontwerp en ideeen aangelegd. Wij nemen op onze beurt een groot gedeelte van het onderhoud voor onze rekening. Zo hebben we gezamenlijk een grasmaaier aangeschaft. Die staat bij ons gestald.

Hoewel het portaal piepklein is, is er wel genoeg extra wandruimte ontstaan voor al het tuingereedschap. Bovendien is het een mooie overgang van de tuin naar de schuur.
Ik heb er een schuifdeur in gebouwd. Wel zo praktisch. De schuifdeur heb ik gemaakt uit 2 nieuwe deuren. Deze waren bedoeld als openslaande deuren van een kamer naar buiten, maar de maatvoering was niet goed. Ooit eens van een buurman gekregen die ze weer van marktplaats had, maar bij nader inzien ook niet kon gebruiken. Ik heb ze jaren bewaard zonder een precies doel. Maar dat was er nu dus. Hier zie je zo’n deur voor de oude schuur staan.
1620241321572.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
De schuifdeur wilde ik breder en korter. Een van de deuren dus gesloopt. Met de lange zijden verbreed en de borstweringsstukken gebruikt om de borstwering te verhogen. Hierbij veel gebruikt gemaakt van mijn onlangs aangeschafte lamellen freesmachine.
Tussenhaakjes. Dat is een Ferm geworden. Ding doet het uitstekend en kost een fractie van de originele Lamello.
00BB646D-C3A2-4CAF-A015-78DEB30DE476.jpeg

Op marktplaats een stuk dubbel glas gevonden, wat in de breedte mooi paste. De hoogte van de borstwering kon ik aanpassen. Het schuifdeursysteem is een zgn “barndoor” systeem. Dit schijnt momenteel erg hip te zijn voor met name binnendeuren. Ik heb een buitenuitvoering met softclosing aan beide kanten. Werkt erg fijn moet ik zeggen.
F771245B-33D5-4329-B3B0-A9C1A8BF5691.jpeg

Nu ook geen foto’s van het bouwproces. Maar dit is het resultaat.
0122F047-5C45-4C47-9623-78D7C710E314.jpeg
9FEEAB50-8E3B-47D7-8B72-B6E3F96F2AC0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Er is nu nog een ding waar ik voor het exterieur nog mee bezig moet. Het raam aan de voorkant. Van de donordeuren heb ik nog een stuk dubbelglas. Dat komt er nog in. Dus zal ik een kozijntje moeten maken. Het oude is overigens rot. Dus ik moest er toch iets mee. Dat raampje is langer dus meer licht op de werkbank. Dit is in de planning. Tot slot nog een tweetal foto’s.
84E99919-8F50-4520-BC71-3991F71F981A.jpeg37522A14-B213-48A6-BC34-6D618BB695A1.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Hkuit

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vandaag gestart met het leggen van een extra grondkabel naar de schuur. In een ander draadje vertel ik over de aanleg van een afzuiginstallatie met twee parallel aangesloten stofzuigers. Al dat elektrische geweld zorgt er voor, dat de stoppen eruit vliegen. De zaagmachine en twee stofzuigers op één groep, dat wordt hem dus niet. Voordat ik met het kozijn voor het raam begin eerst maar wat extra stroom.
Nu heb ik nog een groep die niet meer gebruikt wordt. Dus vandaag gaan graven en de eerste meters gelegd
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dank.
waar ik nog niet echt op in gegaan ben is de balans tussen functie en vorm. Voor mij is vormgeving ook belangrijk. Sommigen malen er niet om en vinden de functie veruit het belangrijkste. (Vandaar, dat je zoveel verschrikkelijk lelijke campers ziet rijden, maar dit terzijde.)

In vorm was dit nogal een ingreep in de tuin. De uitbouw aan de rechterkant is bescheiden qua oppervlakte, maar ik kan daar toch best wel veel resthout en plaatmateriaal in kwijt.
Overigens werden de maten vooral ook bepaald door de dakplaten. Die zijn 1 meter breed. Je kunt ze natuurlijk wel in de lengte verzagen, maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen. Dan kreeg ik een forse oversteek en met de uitbouw heb ik daar nuttig gebruik van gemaakt. Het idee ontstond dus met de dakplaten. Dat betreft ook de uitbouw aan de linkerkant. Omdat ik in de berekeningen twee kleine stukjes dakplaten overhield ontstond het idee in navolging van de uitbouw rechts, om nog een uitbouw te maken.
Nu ben ik redelijk goed in ruimtelijk denken, dus ik had daar al vrij snel ook een visuele voorstelling van. Wij zijn frequente Scandinavië gangers. Ongetwijfeld heb ik daar ook de inspiratie opgedaan. Zoals de verticale belijning van de uitbouwen in tegenstelling met de horizontale belijning van de bestaande schuur. de laatste forse ingreep wordt dus het vervangen van het raam aan de voorzijde door een breder exemplaar. Al met al is het in de balans tussen vorm en functie goed gelukt, maar ja dat is dus mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
De maten van mijn schuren zijn ook bepaald door de maten van de beschikbare golfplaten.
P1010632.JPG
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Dit is de schuur geworden (zoals ik hem gewoon noem). Er staat nog een vergelijkbare met 2 paardenboxen en een kleine berging voor paardenspul.
IMG_0315.JPG
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Met een ander raam is de buitenkant nu af. Het glas komt uit de deur van hierboven. Zelf een kozijntje gemaakt. Nu over de hele lengte zonlicht op de werkbank.

cvlAThVCTVFzANw4396teO-2jlInKlj_9XCU4hnXZvcWb8Fl6QlMYbVWzfszOSElrV0
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vanochtend een gratis partijtje piepschuim van Marktplaats opgehaald. Tevens voldoende OSB plaat gekocht nog net voordat de prijzen omhoog gingen.
Na de zomer eerst een verticale platenzaag maken en dan de schuur isoleren.

L5T3bei9KQPfkXMGUkYr0i1wIV7f-0DNHchNXKta8v0FE2N_cLzWZ_WqeQpwbnFq2CA
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dank. Zo is het maar net. Nu ben ik relijk goed in creatieve oplossingen bedenken. Tevens denk ik graag een beetje Out of de box. Zo ben ik bij de ombouw van mijn Transporter naar camper ook geheel afgeweken, van de standaard inrichting de je in de meeste bussen treft.
Overigens zijn dit eigenschappen die veel leden hier ook bij zichzelf zullen herkennen. 😀
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.