Na aanschaf van mijn nieuwe zaag, een Harvey HW-110SE-30,
is het tijd geworden voor een beter afzuig systeem, hiervoor heb ik gekozen voor een HBM-200,
die direct maar omgebouwd moet worden naar een 2 fase systeem, dus ook maar een super dust deputy
bij Sander besteld.
Eenmaal dit in huis begint de uitdaging pas echt, want als je van plan bent om in een paar dagen 5 jaar ouder te worden
raad ik je dit aan. De echte uitdaging is het vinden van passende koppelingen en verlopen, Van Imperiaal naar Metrische.
Wel had ik bij de cycloon de blikken verlopen mee besteld, maar de bovenste van 6 inch paste niet want deze is 15.2 mm i.p.v. 15.6 mm
daar hoorde nog een extra verloopring bij om het passend te krijgen.
Jammer genoeg koste deze ff 16 euro plus verzenden en de extra tijd die ik niet nodig vond, dus heb ik dit opgelost door een 160 mm pvc koppelstuk
over de lengte door te zagen en daar een stuk tussenuit gehaald en op de juiste maat weer aan elkaar gelijmd zodat deze netjes in de cycloon paste,
dit werkte perfect en was goedkoop.
Nadat alle onderdelen verzameld waren kon het in elkaar zetten van het houten frame wat de afzuiger moet gaan dragen beginnen en na
een ochtend knutselen is dit het resultaat,
Gelukkig had ik nog een mooie ton met deksel in de prachtige kleur "Gerard Joling Blauw" maar deze zal begin volgend jaar vervangen
worden door een stalen 100 L vat met klemring. Naast de ton ga ik nog een aantal lades maken of ik maak er een stukje opslag van
voor klein plaatmateriaal.
De stofzak zal ook worden vervangen voor een filter die ik waarschijnlijk aan de onderkant van de blauwe ring ga monteren want dan is het niet zo'n hoge toren.
Voor de afzuiging heb ik bewust gekozen voor 100 mm buis en slang, daar mijn hobby cave maar 7.5 m lang en 4.20 m breed is en de
stationaire machines ook ingangen van 100 mm hebben.
Het plan is dat de zaagtafel, vlak van diktebank en de lintzaag vanaf één zijde van de ruimte gevoed worden door de 100 mm zuiger en alle
hand tools en de afkort zaag straks van af de andere zijde worden gevoed door de starmix via 50 of 70 mm buis zodat alles makkelijk bereikbaar
goed en georganiseerd is.
De 100 mm flexibele slang heb ik hier besteld voor een hele nette prijs a €7.94 per meter,
https://www.arestho.nl/light-flex-afzuigslang.html
Deze 100 mm slang is zeer stevig en glad aan de binnenkant.
Wordt vervolgd.