Leuk om te zien. Ik heb in mijn eerste jaar kunstacademie nog een zomer voor het reclamebureau gewerkt dat verantwoordelijk is voor deze klassieke campagne (De Zuil in Enschede). Fotograaf Paul Huf deed altijd het portret, maar de 'packshots' werden in de kelder van De Zuil gefotografeerd door de fotografen die het bureau in vaste dienst had. Ook vaklieden, trouwens.
Er zit ook een typische ontwikkeling in de toegepaste lettertypes: eerst Garamond voor de heading, later Cooper Black. De pay off in Gills Sans vet.
De behoorlijk grote hoeveelheid platte tekst zegt wel iets over het tijdsgewricht: men had nog niet zoveel afleiding dat het niet gelezen werd. Was ook wel een reclameding in de zeventiger jaren; de invloed van David Ogilvy liet zich kennen (de man die de historische tekst over Rolls Royce en het tikken van de klok schreef). Long copy schrijven deed een meneer op het bureau die het zich kon veroorloven de hele dag achter een typemachine te zitten niksen met smeulende pijp en veel jonge klare (eind van de middag whiskey in de kroeg op zolder) & misschien twee keer per week een velletje A4 produceerde.
Trouwens, buiten deze zwartwit advertenties werd (misschien later?) ook in de betere bladen met kleurenfoto’s reclame gemaakt. Als ik me goed herinner waren dat stillevens, dus zonder de makers in beeld.