Vakkenkast timmerpanelen

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Ik wil voor iemand een vakkenkast maken van vurentimmerpanelen 28mm dik. De afmetingen worden 160 hoog, 80 breed, 40 diep

Voor de verbinding heb ik lichte twijfel dus wil ik dit hier graag even checken voor ik eraan begin. In de staanders wil ik een groef maken met de bovenfrees, even breed als de dikte van de planken (28mm) en 5mm(?) diep (anders verlies ik bij de middelste staander teveel body) en dit vervolgens met lijm in elkaar zetten. Ik heb ook een lamellenfrees maar twijfel of dit een goede optie is ivm eventuele werking van de timmerpanelen. Heeft iemand er ervaring mee of dit erg krom wil trekken?
Kast1.PNGkast2.PNG

Zijn er betere opties? Of is dit een goede methode?
Alvast bedankt voor het meedenken
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Wat komt er voor gewicht in ? Vind je het mooi dat liggers doorlopen in de staanders ?
Waarom geen Lamello` s er in , weet niet of je panelen recht zijn .
Ben met een ladekast bezig van vuren panelen van 18 mm , verbindingen met met Lamello`s en witte houtlijm .
Je kan ook aan beide kanten een groef frezen van bijv 9 mm en daar een strookje multiplex indoen als verbinding .

Succes Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Wat komt er voor gewicht in ? Vind je het mooi dat liggers doorlopen in de staanders ?
Waarom geen Lamello` s er in , weet niet of je panelen recht zijn .
Ben met een ladekast bezig van vuren panelen van 18 mm , verbindingen met met Lamello`s en witte houtlijm .
Je kan ook aan beide kanten een groef frezen van bijv 9 mm en daar een strookje multiplex indoen als verbinding .

Succes Willem

Je kunt er voor kiezen om de de groef niet helemaal door te laten lopen, zodat je aan de voorkant niet ziet dat de ligplank in een groef ligt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Timmerpanelen zijn in het algemeen behoorlijk stabiel van vorm.
omdat het allemaal kleine stukjes hout zijn

Tenzij er een achterwand in je ontwerp zit die voor stevigheid zorgt lijkt mij dat je die kleine vakjes niet met voldoende stevigheid in de constructie van de kast zijn opgenomen
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik dacht dat lamello's niet bedoeld waren om gewicht te dragen?

Je zou de horizontale planken uit 1 stuk kunnen maken en dan de verticale in losse delen er tussen, zo verlies je geen stevigheid door het infrezen. En zoals eerder gezegd kun je je groeven iets eerder laten stoppen. Zoek maar eens op hidden of stopped dado.

Die kleine vakjes lijken me erg fragiel zo inderdaad, tenzij er nog een achterwand in komt waar deze aan bevestigd worden.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
De horizontale uit 1 stuk is een goed idee ja!

De zichtbaarheid van de verbinding is denk ik niet zo'n probleem aangezien de kast later nog donker gelakt gaat worden en het best een beetje een robuust uiterlijk mag zijn.

De klant wilde wel graag dat de kast aan de achterkant open is, ik zit zelf ook een beetje te twijfelen aan de stevigheid zonder achterwand. Misschien dat ik eventueel op het eind nog een soort kruisverbinding aan de achterkant erin kan maken als het geheel niet stevig genoeg is.

Met alleen lamello's zonder infrezen ben ik bang dat als een plank iets krom gaat trekken, de hele verbinding als het ware knapt, maar dat is niet uit ervaring gesproken. Is dit gek gedacht?

Of zijn er andere opties? Een domino heb ik niet in bezit
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Klopt, maar je zou verbaast zijn om te zien hoe sterk ze in de praktijk zijn. In dit geval worden ze op afschuiving belast. oersterk!

In onderstaand filmpje van Peter Millard een constuctie zonder enige verbinding behalve lijm:

 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Dat is inderdaad verbazingwekkend sterk! Ik heb niet het idee dat ze op de kast gaan springen dus dan ga ik het met alleen lamello's en lijm proberen. Thnx voor de adviezen en ik laat natuurlijk foto's van het resultaat zien.

Weet iemand waar ik dit soort panelen goed kan verkrijgen in omgeving Bunnik/Utrecht? Ik had wel een houthandel gevonden in Nunspeet maar dichterbij zou voor toekomstige projecten handiger zijn
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
online kan je ze voor een scherpe prijs vinden.
maar vrijwel elke bouwmarkt verkoopt deze panelen in vuren en grenen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Die ervaring heb ik niet met timmerpanelen.
Die van jewe zijn prima en je hebt ze in je hand voordat je ze koopt.
dus een kromme kan je laten staan.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Kijk eens bij Houwelingen, zitten in Zeist. Is bij jou dichtbij. Die hebben ook timmerpanelen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Helaas geen 28mm vuren, maar bedankt voor de tip! Eventueel in de toekomst voor andere zaken :)

@Boertje, goed om te horen dat de kwaliteit goed is en je hebt gelijk dat je ziet wat je koopt. Voor het prijsverschil van 15,- per plaat x 4 platen, ga ik denk ik toch het ritje naar Nunspeet wagen (y)
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Ik heb die van mij (grenen versie) gewoon bij Hornbach gehaald. Inderdaad allemaal gecontroleerd in de winkel of ze recht zijn, de krommen heb ik laten staan (kromheid viel overigens best mee). Thuis na acclimatiseren trok er toch eentje een beetje bol, die heb ik verwerkt in kleinere stukken en niet vol in het zicht.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
De lamellen kan je prima gebruiken om de bovenkant en onderkant aan de staanders te bevestigen, gaat super stevig zijn.
Voor de tussenplanken gaat een groef veel sterker zijn. In de praktijk kan een lamello ook wel meevallen gesteld dat de lamello's goed vast klemmen in de freesopeningen.

Als het hout krom wil trekken, zal het dat wel doen onafhankelijk van je verbinding. Met ongedroogde vurenhouten planken is dat niet ongewoon. Maar ik heb al veel met vuren timmerpanelen (18mm ) gewerkt van allerhande soorten en nog niet voorgehad in de mate dat je het zou merken.

Wel nog dit. Mocht deze kast gemaakt zijn uit 18mm melamine zou ze niet stabiel zijn omdat je geen windverband hebt ; je kan dat dan oplossen zoals een ikea kast door te bevestigen aan de muur. Doordat je timmerpaneel gebruikt en 28mm zal dat minder sterk spelen, maar of het helemaal onderdrukt wordt weet ik niet.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor de reacties, uiteindelijk een adresje gevonden wat meer in de buurt. Ik had 2 panelen van 80cm breed genomen en deze in de lengte doormidden gezaagd, de randen eraf gezaagd want die waren wat beschadigd en de medewerker in de winkel gaf aan mocht geen panelen uitzoeken.. en dus de bovenste 2 moest nemen beetje vreemd maar ach. Bij thuis komst grof op maat gezaagd zodat ik het binnen kan opslaan.

Ik neig er nu naar op de bovenste en onderste plank over de breedte door te laten lopen, kan ik daar mocht het nodig zijn nog een paar schroeven in doen. De overige horizontale lijken me dan toch beter met een groef welke ik op jullie advies toch niet door laat lopen, zodat het niet zichtbaar is. De rest (verticale planken in het middendeel en het vierkant midden bovenin) ga ik dan met lamello's doen.

Heb net met 2 kleine reststukjes 2 testjes gedaan, 1 met lamello's en 1 met groef. Het heel precies maken van de groef/goed afstellen van de bovenfrees valt me nog wat tegen (ligt waarschijnlijk aan mijn gebrek aan ervaring/kunde :D). Vanavond eens kijken hoe sterk beide zijn

WhatsApp Image 2020-06-06 at 14.44.13.jpeg

Nu heb ik de pen(?) gemaakt door met de zijgeleider van de frees aan beide kanten 8mm weg te frezen, maar dat is wat onstabiel
De groef zelf door een latje als geleider te gebruiken, dat gaat wel prima.
Zijn er betere manier om de pen te maken? Deze komen dan op de uiteinde van de planken van zo'n 80cm breed en 40 diep, dus met de zaagtafel lijkt me niet echt prettig en ik vertrouw niet genoeg op de preciesie van het sliding deel van mijn bosch zaagtafel.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik bedenk me nu ineens dat ik de pen misschien ook wel kan maken mbv mijn lamellenfrees? Door 2x 4mm per kan weg te frezen over zijn 60cm? Iemand daar ervaring mee?
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als met de bovenfrees de pen wil maken, maak een mal waar de plank in past. Hierdoor vergroot je het kopse vlak en dus meer stabiliteit bij het frezen. Je dikt dus tijdelijk de plank op. hierop kun je eventueel een plaatje vastzetten met de vorm/ maat van de pen plus doorsnee frees plus de maat van buitenkant frees tot buitenkant kopieerring. Nu heb je mal die je keer op keer kunt gebruiken voor alle pennen.
hoop dat je mijn uitleg snapt. Lastig te omschrijven zonder tekenen/ schetsen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
We zijn even verder maar hij is af en geleverd, met dank aan de tips hier. Het geheel is super stevig geworden en de klant was er heel blij mee

Hieronder wat foto's va het maakproces en het resultaat.

Eerst de panelen op maat gezaagd met zaagtafel en invalzaag, viel me nog tegen om alles goed haaks en 90 graden te zagen maar uiteindelijk wel gelukt.

Daarna de groeven in de zijpanelen gefreesd, hiervoor een malletje gemaakt die ik eenvoudig over het paneel kon schuiven en zo iedere keer de exacte dikte van de liggers uit kon frezen (3 malletjes verder voordat het precies goed was..). De ronde hoeken daarna met een bijtel uitgehakt
WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.13 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.13 (2).jpeg

Toen bezig gegaan met de liggers om hier een soort van grote pen van te maken, stofafzuiging ging niet al te best zoals je kan zien
WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.12 (4).jpeg

WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.13.jpeg

Een paar verbidingen met lamelo's gemaakt en toen eerst het wijnrek in elkaar gelijmd

WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.12 (3).jpeg

Toen kwam de grootste uitdaging, het geheel in elkaar lijmen. Eerst proef gepast en dat ging eigenlijk wel soepel in mijn eentje. Voor het lijmen toch even hulp van mijn vader en vriendin ingeschakeld maar dat viel alsnog tegen. Ik had de kast als het ware op zijn rug liggen bij het lijmen, met een paar klemmen eronder. Uiteindelijk het geheel maar rechtop gezet. Maar te kleine ruimte, te kort de tijd, alles moet net passen = stress :LOL: daardoor op de uiteinde van de liggers soms wat lijm vergeten, dit heb ik achteraf hersteld door de klemmen er weer op te zetten en een paar schroeven te gebruiken (was het doel om zonder te doen mja) en deze dichtgezet met een propje dus niet meer zichtbaar.

WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.12 (2).jpeg

Het resultaat

WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.12.jpeg

WhatsApp Image 2020-08-22 at 16.58.12 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-08-22 at 17.13.33.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.