Vakkenkast timmerpanelen

• Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
166
3
Werkhoven
Hoi,

Ik wil voor iemand een vakkenkast maken van vurentimmerpanelen 28mm dik. De afmetingen worden 160 hoog, 80 breed, 40 diep

Voor de verbinding heb ik lichte twijfel dus wil ik dit hier graag even checken voor ik eraan begin. In de staanders wil ik een groef maken met de bovenfrees, even breed als de dikte van de planken (28mm) en 5mm(?) diep (anders verlies ik bij de middelste staander teveel body) en dit vervolgens met lijm in elkaar zetten. Ik heb ook een lamellenfrees maar twijfel of dit een goede optie is ivm eventuele werking van de timmerpanelen. Heeft iemand er ervaring mee of dit erg krom wil trekken?
Kast1.PNGkast2.PNG

Zijn er betere opties? Of is dit een goede methode?
Alvast bedankt voor het meedenken

Willempie

Actieve deelnemer
22 jan 2012
488
3
Alphen aan den Rijn
Wat komt er voor gewicht in ? Vind je het mooi dat liggers doorlopen in de staanders ?
Waarom geen Lamello` s er in , weet niet of je panelen recht zijn .
Ben met een ladekast bezig van vuren panelen van 18 mm , verbindingen met met Lamello`s en witte houtlijm .
Je kan ook aan beide kanten een groef frezen van bijv 9 mm en daar een strookje multiplex indoen als verbinding .

Succes Willem

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
435
1
Heerde
marinusvannorel.nl
Wat komt er voor gewicht in ? Vind je het mooi dat liggers doorlopen in de staanders ?
Waarom geen Lamello` s er in , weet niet of je panelen recht zijn .
Ben met een ladekast bezig van vuren panelen van 18 mm , verbindingen met met Lamello`s en witte houtlijm .
Je kan ook aan beide kanten een groef frezen van bijv 9 mm en daar een strookje multiplex indoen als verbinding .

Succes Willem
Je kunt er voor kiezen om de de groef niet helemaal door te laten lopen, zodat je aan de voorkant niet ziet dat de ligplank in een groef ligt.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
921
3
Timmerpanelen zijn in het algemeen behoorlijk stabiel van vorm.
omdat het allemaal kleine stukjes hout zijn

Tenzij er een achterwand in je ontwerp zit die voor stevigheid zorgt lijkt mij dat je die kleine vakjes niet met voldoende stevigheid in de constructie van de kast zijn opgenomen

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
56
0
Delft
Ik dacht dat lamello's niet bedoeld waren om gewicht te dragen?

Je zou de horizontale planken uit 1 stuk kunnen maken en dan de verticale in losse delen er tussen, zo verlies je geen stevigheid door het infrezen. En zoals eerder gezegd kun je je groeven iets eerder laten stoppen. Zoek maar eens op hidden of stopped dado.

Die kleine vakjes lijken me erg fragiel zo inderdaad, tenzij er nog een achterwand in komt waar deze aan bevestigd worden.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
166
3
Werkhoven
De horizontale uit 1 stuk is een goed idee ja!

De zichtbaarheid van de verbinding is denk ik niet zo'n probleem aangezien de kast later nog donker gelakt gaat worden en het best een beetje een robuust uiterlijk mag zijn.

De klant wilde wel graag dat de kast aan de achterkant open is, ik zit zelf ook een beetje te twijfelen aan de stevigheid zonder achterwand. Misschien dat ik eventueel op het eind nog een soort kruisverbinding aan de achterkant erin kan maken als het geheel niet stevig genoeg is.

Met alleen lamello's zonder infrezen ben ik bang dat als een plank iets krom gaat trekken, de hele verbinding als het ware knapt, maar dat is niet uit ervaring gesproken. Is dit gek gedacht?

Of zijn er andere opties? Een domino heb ik niet in bezit

The Boktor

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
728
0
Klopt, maar je zou verbaast zijn om te zien hoe sterk ze in de praktijk zijn. In dit geval worden ze op afschuiving belast. oersterk!

In onderstaand filmpje van Peter Millard een constuctie zonder enige verbinding behalve lijm:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
166
3
Werkhoven
Dat is inderdaad verbazingwekkend sterk! Ik heb niet het idee dat ze op de kast gaan springen dus dan ga ik het met alleen lamello's en lijm proberen. Thnx voor de adviezen en ik laat natuurlijk foto's van het resultaat zien.

Weet iemand waar ik dit soort panelen goed kan verkrijgen in omgeving Bunnik/Utrecht? Ik had wel een houthandel gevonden in Nunspeet maar dichterbij zou voor toekomstige projecten handiger zijn

boertje125

Post veel
17 okt 2013
921
3
online kan je ze voor een scherpe prijs vinden.
maar vrijwel elke bouwmarkt verkoopt deze panelen in vuren en grenen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
921
3
Die ervaring heb ik niet met timmerpanelen.
Die van jewe zijn prima en je hebt ze in je hand voordat je ze koopt.
dus een kromme kan je laten staan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.