upgrade van de VVD bank met een spiraal-as

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
105
54
Enschede
Ik lees zoveel goede verhalen van een vlak-vandikte bank met spiraal-as zodat ik ook aan het overwegen ben om mijn bank te upgraden met een spiraal-as. Op zoek naar mogelijkheden kwam ik deze op Kleinanzeigen in Duitsland tegen.

Ik heb een Scheppach HM2 waar ik op zich best tevreden mee ben (alleen hobby werk)
Mijn vragen zijn:
- heeft iemand ervaring met deze firma? wat is de kwaliteit van deze as en de beitels?
- Er zijn verschillende opties qua aantal messen en aantal spiralen (zie andere advertenties van deze aanbieder). Wat zijn de kwaliteitsverschillen, voordelen en nadelen?
- zijn er andere leveranciers die zoiets aanbieden?

Dank voor jullie reacties
Robert

Bijlagen

• spiraal-as.jpg
    spiraal-as.jpg
    159,5 KB · Weergaven: 20

knotwilg

Oud hout
17 apr 2011
2.514
1.271
Enschede
ingoogni.nl
Geen ervaring. Wat me opvalt, naar de plaatjes kijkend, is dat de mesjes uitgelijkd zijn tov de draairichting, parallel staan, daar waar het bij bijvoorbeeld bij shelix zo is dat de mesjes onder een hoek staan. Dat laatste geeft een scherende snede in plaats van "hakkend".

Skukkenfluk

Nieuw lid
7 mrt 2018
8
1
Wat knotwilg zegt; de mesjes lijken niet schuin te staan dus voor tear-out doet het niks. De messen slierten er ook omheen op een manier dat twee rijen heel de rol vullen. Voor mijn gevoel is deze gemaakt om er goed uit te zien en niet om goed te schaven.

Ik heb net zelf een sheartak gestoken, ben best tevreden. De wisselkoers viel me mee en het resultaat is super.
Houd wel rekening met invoer kosten want fabricage is in china. Dat was bij mij een dikke 100 piek.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
666
318
Almen aan zee
Als je een beetje doorklikt op al de advertenties, zijn er zo te zien heel veel varianten mogelijk.
Ze geven aan dat het minimaal 2 rijen mesjes zijn, maar ook varianten met 3, 4 of nog meer.
Ook allerlei versies waarin de mesjes wel in de stand van de draaiing zitten (en dus snijden en niet hakken)

Zou ze een berichtje sturen en vragen wat ze kunnen leveren voor jouw machine, en tegen welke prijs.
Dan kan je vergelijken, ook met andere aanbieders.

En als je zoiets doet, neem er dan ook twee nieuwe lagers bij.

Maar verder kan er niet veel mis zijn denk ik.
Zo'n as is echt wel strak qua maatvoering, en de mesjes doen het werk.

Heb zelf ook zo'n ombouw gedaan en het bevalt super.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.