Upgrade AC-400 luchtreiniger

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.631
298
Als ik het goed lees gaat het dus alléén om der 2 filters zelf, dus zonder kast en ventilator?

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
636
138
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Is het dezelfde filter als in deze : Number 1 Luchtfilter LF 600

Zo ja dan zou ik er ook graag 1 bestellen.
De LF 600 ken ik niet, maar lijkt sterk op de AC-400 van Record Power.
De filters die ik lever zijn:
Binnen filter(met flens voor 20 mm rand ) 245 mm x420 mm x 150 mm en het voorfilter 245 x 420 x 45 mm diep. Je moet zelf even meten of dat gaat passen.

Groet,

Kor

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
140
44
Net gemeten en de maten kloppen dus het zal waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komen.

Ik houd me dus ook aanbevolen voor een set filters met drukmeter graag.

• Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

rolf roelofs

Nieuw lid
30 dec 2024
1
1
Den dolder
Hallo Kor, ik wil graag een upgrade voor de AC400, inclusief een drukmeter. Krijg ik ook een paar foto's over hoe de filters er in te zetten en de drukmeter te monteren? Ik ben handiger met hout dan met elektronica... of spreekt het allemaal voor zich? Rolf Roeloefs

• Leuk

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.343
487
Etten-Leur
De Record Power AC-400, of apparaten die daar veel op lijken worden al jaren gebruikt in de werkplaatsen. Helaas doen deze apparaten niet wat ze beloven.

Door de gebruikte filters is de capaciteit (luchtvolume) slechts een fractie van de opgegeven waarde. Oorzaak is het kleine filteroppervlak van de gebruikte binnenfilters met 2 zakjes.

Daarnaast is de filterklasse (M6) te laag om fijnstof (vanaf 1 micron) tegen te houden. Deze filterklasse is tegenwoordig ePM-10 >60%, wat betekent dat >60% deeltjes vanaf 10 micron worden tegengehouden. Uit metingen aan dit soort filters blijkt dat slechts max. 15% deeltjes vanaf 1 micron worden gevangen.

Daarom ben ik gaan onderzoeken wat een redelijke mogelijkheid kan zijn om de AC-400 te upgraden naar een unit die, op basis van de bestaande kast en ventilator, voldoende fijnstof filtert en een acceptabele capaciteit qua luchtverplaatsing heeft.

En dat is uiteindelijk gelukt met een filtercassette klasse ePM-1 >85%.

Daarmee gaat de druk van 110 Pascal terug naar ca. 60 Pascal en daardoor levert de unit nu

500 m3/uur schone lucht bij maximale ventilator stand.

Als er genoeg forumleden zijn die gebruik willen maken van deze filterset, dan kan ik een kleine serie filters laten maken. Ik moet minimaal 10 serieuze gegadigden vinden.

De prijs van een set zal €105,- zijn zonder drukmeter en €165,- inclusief drukmeter.

Verzendkosten komen er nog wel bij, BTW is inclusief.

De filters passen zonder meer in de kast, alleen moeten de klemmetjes iets worden uitgebogen.

Of je plakt met tape de boel af.

De filters gaan jaren mee en je kan het voorfilter af en toe uitzuigen.

Op deze manier heb je luchtreiniger die je echt beschermd tegen fijnstof, met filters die zeker 5 jaar meegaan.

Groet, Kor
Kor, ik ben mss wat te kritisch…. met jouw luchtreiniger AP2.1 kan ik meten met jouw fijnstofmeter APC 3 dat de lucht in de werkplaats na een paar uur steeds minder fijnstof pm1.0 bevat, met de AC400 die ik een dag of wat in de werkplaats had kreeg ik soortgelijke meetresultaten. Mijn indruk is dat fijnstof eerder neerslaat in de werkplaats dan dat het door een luchtreiniger wordt opgepikt. Neemt niet weg dat een beter filterpakket een goede zaak is. Groeten, goed nieuwjaar, Hans

• Leuk

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
636
138
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Er is wat mij betreft genoeg belangstelling voor een upgrade set, dus heb ik opdracht gegeven een eerste serie te produceren.
De sets worden met een week of vier verwacht.
Zodra de spullen beschikbaar zijn meld ik dat hier.
Daarnaast zal ik proberen ieder die heeft doorgegeven wel te willen bestellen een pb sturen.

Groet,

Kor

• Leuk
Waarderingen: HenkG, stvno en Rdl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.