Uitvlakken van een houten vloer, SLS balken eerst recht maken

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
45
2
Er word aangegeven dat oude balken geen deel meer uitmaken van draagconstructie. Maar dan moeten de nieuwe balken wel ergens dragen. Als ze alleen aan bestaande balken worden geschroefd blijven de deel van contructie uitmaken. Daarnaast word er zo ook een behoorlijke extra massa aan vloer toegevoegd. Terwijl oude baddingen waarschijnlijk al veel te licht zijn . Althans ...... is stevig vermoedden
Het zwakste punt van vloerbalken is in het midden, daar waar de blak het meeste doorbuigt. Niet de oplegpunten van een balk. Bij een oude vloer waar houtrot en houtworm aanwezig is, is het belangrijk de oplegpunten even te controleren, dat ben ik zeker met je eens.

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
45
2
idd, je hebt wel wat speling. Bovenop de balken komt waarschijnlijk OSB? 15 of 18mm tand en groef platen ga je niet ineens kromtrekken omdat er 1 of 2 balken over de hele afstand niet perfect zitten. Als je de vloer dan verder afwerkt met laminaat/vinyl... werk je normaal nog eens met een ondervloer. Desnoods neem je hier een iets dikkere variant waardoor je opnieuw imperfecties wegwerkt
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb het zelf ook gedaan met 45x145 geimpregneerde balken. Deze waren toch vrij recht en allemaal vastgezet met een lijnlasertje er bij. Hier bovenop 18+12mm OSB kruislinks gelegd, maar ik merk toch dat er hier en daar toch nog een bobbel in de vloer zit.

De vraag is natuurlijk wel, als je nu al een schots en scheve vloer hebt, in wat voor huis leef je? Bij ons gaat het om een oude boerderij van 1910, daar mag de vloer hier en daar best wat scheef lopen.

Als je echt een 100% vlakke vloer wil, haal je beter alle balken er uit en vervang je ze door flinke jongens van 220 hoog die goed uitgezocht zijn op rechtheid.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
137
12
Oss
Als er word gezegd "geen deel meer uitmaken van (draag)constructie betekent in mijn ogen dat ze niet meer mee doen. Daarnaast zal zo'n sls een kg of 4,5 per meter wegen. Dus er word behoorlijke extra massa toegevoegd die geen waarde heeft maar wel gevolgen voor oplegspanning die op zo'n manier negatief word beïnvloed.

Aangezien balklaag nu al te licht geconstrueerd is zal dat zeker van belang zijn. Aangezien de bestaande balken al te ligt gecontrueerd zijn.

Ben van de week ergens gaat kijken voor hetzelfde probleem. Ze willen zolder en bestaande dak vervangen zodat ze daar extra slaap,- werkkamer kunnen maken. Dak is niet het probleem moet er toch af en vervangen door platen met isolatie. Balklaag zijn badding 50x150. Nu moeten de balklaag ook vervangen of verzwaard worden. Vervangen is het makkelijkst maar dat betekent dat alle plafonds van ruimten eronder. Dus constructeur heeft naast bestaande baddingen extra badding van 225 mm toegevoegd om de nieuwe vloer te kunnen dragen. Maar 75x225 is iets anders dan 38 mm sls

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.