Uit elkaar houden van freesjes

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
73
34
Brabantse Kempen
@hdv goede info per freesje, dat is goed
maar wat doe je met verschillende as diameters ? Ik begon met 8mm freesjes maar ondertussen, dankzij een Shaper, zit ik ook met meerdere 1/4“ en 1/8“ freesjes
Ik probeer de inch freesjes te voorkomen, volgens mij heeft Shaper een behoorlijk aanbod in mm volgens mij? Hoe bevalt de Shaper.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.693
735
Antwerpen
Ik probeer de inch freesjes te voorkomen, volgens mij heeft Shaper een behoorlijk aanbod in mm volgens mij? Hoe bevalt de Shaper.
sta nog maar aan het begin van de leercurve, maar het is wel mooi wat je ermee kunt wat je anders maar moeilijk kunt realiseren. Ik ben grote fan vd Shaper aan het worden.

Shaper freesjes zijn echt veel te duur voor wat ze zijn vind ik, en de keuze in inch maten is veel groter (dat is toch mijn gevoel) maar dan moet je wel de passende bithouders er bij kopen (ook weer niet echt goedkoop maar wel eenmalig).
En voor het fijnere werk moet je ook kleine maten kopen (bv 1 mm) en die breken natuurlijk makkelijker en dan zijn de inch freesjes toch wel voordeliger.
Ook wil ik me verdiepen in het frezen en graveren van 'metalen' en daar heb je weer andere CNC freesjes voor, weeral is de keuze in inch freesjes uitgebreider (naar mijn gevoel)
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.693
735
Antwerpen
Mocht je interesse hebben, kan je misschien deze downloaden en printen (als je een 3D printer hebt):
@Pablo's Casita bedankt voor de tip
via een forumlid een kleine 100 bithouders van verschillende maten besteld, de organizer(s) maak ik zelf, met de Shaper :)
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
73
34
Brabantse Kempen
sta nog maar aan het begin van de leercurve, maar het is wel mooi wat je ermee kunt wat je anders maar moeilijk kunt realiseren. Ik ben grote fan vd Shaper aan het worden.

Shaper freesjes zijn echt veel te duur voor wat ze zijn vind ik, en de keuze in inch maten is veel groter (dat is toch mijn gevoel) maar dan moet je wel de passende bithouders er bij kopen (ook weer niet echt goedkoop maar wel eenmalig).
En voor het fijnere werk moet je ook kleine maten kopen (bv 1 mm) en die breken natuurlijk makkelijker en dan zijn de inch freesjes toch wel voordeliger.
Ook wil ik me verdiepen in het frezen en graveren van 'metalen' en daar heb je weer andere CNC freesjes voor, weeral is de keuze in inch freesjes uitgebreider (naar mijn gevoel)
Leren is in dit geval ook leuk toch 🙂? . Het heeft veel mogelijkheden en er is ook voor mij nog heel veel te ontdekken, gelukkig 😁 .

Die freesjes zijn inderdaad behoorlijk prijzig, ik dacht dat Festool al duur was…, maar wel kwaliteit gelukkig. Een freesjes van 1mm, dat lijkt mij echt priegelwerk, waar gebruik je die zoal voor?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.693
735
Antwerpen
Dat is erg gedetailleerd, knap werk👌 wat zijn je ervaringen met de trace?
het omzetten van een schets of foto naar svg-formaat via Trace gaat heel goed maar je moet nog wel wat corrigeren in je tekenprogramma. De app is heel gebruiksvriendelijk en performant.
Als je toepassingen hebt, aarzel dan niet.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.801
1.009
Omgeving Eindhoven
Shaper freesjes zijn echt veel te duur voor wat ze zijn vind ik, en de keuze in inch maten is veel groter (dat is toch mijn gevoel) maar dan moet je wel de passende bithouders er bij kopen (ook weer niet echt goedkoop maar wel eenmalig).
En voor het fijnere werk moet je ook kleine maten kopen (bv 1 mm) en die breken natuurlijk makkelijker en dan zijn de inch freesjes toch wel voordeliger.
Ook wil ik me verdiepen in het frezen en graveren van 'metalen' en daar heb je weer andere CNC freesjes voor, weeral is de keuze in inch freesjes uitgebreider (naar mijn gevoel)
Die freesjes zijn inderdaad behoorlijk prijzig, ik dacht dat Festool al duur was…, maar wel kwaliteit gelukkig.
In de Shaper kunnen toch freesjes met iedere schachtmaat (met de juiste houder)?
Dan hoef je niet bij Shaper zelf te kopen, maar idd de keuze in inch is groter maar ook mm is goed te vinden.
Voor mijn CNC koop ik meestal de freesjes bij Ali. Zie wat links in een eerdere post van mij in een ander topic:
Prijs valt echt mee, 10 freesjes 1/8" (3,175m) voor € 15,-. En ik merk niet dat ze bot worden, zelfs na vele tientallen meters in oa hout, mdf, aluminium...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.