Twijfelvraagje voor gebruikers van een MFT achtige tafel

twdi

Post veel
15 jul 2019
798
124
Sterksel
Om de boel perfect uit te lijnen gebruik ik ook een stokpasser naast de set van ujk. Ik blijf het lastig vinden om alle gaten (je hoeft er maar enkele) perfect uit te lijnen en boren.
De alternatieven zijn scm/minimax holzkraft sc1 en de sc2 of de bovengenoemde Robland en de Hammer k3.
Naast deze formaatzagen zijn er ook de laguana fusion. Met een beetje geduld ook de grote sawstop.
Dan nog de modellen van Harvey.
Als mijn nieuwe schuur klaar is (moet nog beginnen) sta ik voor dezelfde keuze.
Vergeet niet te kijken naar mooie tweedehands zagen. Ik heb in Engeland een mooie wadkin gezien met roltafel als van gietijzer. Als zoiets nog is op mijn weg komt en de verbouwing valt niet te duur uit dan weet ik het wel.
De mft tafel heb ik al en deze gaat zeker mee. Optie is ook om een plaat cnc te laten frezen dan zitten de gaten zeker goed.

De Laguna heb ik bij Baptist gezien. De Harvey en de Robland bij Peulen. De bouwkwaliteit van de Laguna lijkt dan toch echt een stuk minder te zijn. Ze zijn ook goedkoper dus dat zaliger verklaren. De nieuwe parallel geleider van Harvey is echt prachtig.

twdi

Post veel
15 jul 2019
798
124
Sterksel
ik heb een aantal jaar een Festool MFT gebruikt om kasten te maken. Het gaat, maar je moet bij elke oplegging goed kijken of alles op de goeie plek is uitgelijnd. Heb de achter rail vast geïnstalleerd met dogs om één variabele minder te hebben en iets meer zaagdiepte als bijvangst maar dan nog bleven mijn resultaten soms onvoorspelbaar. (Helpt niet mee dat ik niet al te lang ben en dus moeilijker over de tafel heen hang om alles visueel in lijn te hebben😏)
Ben uiteindelijk ivm uitbreidende werkzaamheden geüpgraded naar een Felder met slede. Nooit meer omgekeken.
Als je niet aan lokatiewerk vastzit zou ik meteen een zaagtafel doen. Voor incidenteel in het werk dingen maken is een MFT een goed alternatief. Juist voor de grotere stukken die op een kleinere (bouw)zaag wat minder makkelijk te hanteren zijn. Maar ook daar heeft elk apparaat zijn plaats. Lang en smal gaat beter op een zaagtafeltje. Bredere panelen zijn meer thuis op een MFT.
Hoewel er natuurlijk voor alles een oplossing is. Daarvoor kun je de video's van 10minute workshop eens bekijken. Die kan/kon alles met een MFT. Peter Milla

Klopt die heeft de genoemde Benchdog

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.170
1.037
Kom maar langs (Maastricht). Ik heb een zelfbouw MFT aan de hand van een onderstel van een afkortzaag, een zelfbouw MFT van alu extrusie profielen (als werkbank) en een SCM SC2 zaagtafel. Voor het zagen gebruik ik bijna exclusief die laatste.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en twdi

twdi

Post veel
15 jul 2019
798
124
Sterksel
Kom maar langs (Maastricht). Ik heb een zelfbouw MFT aan de hand van een onderstel van een afkortzaag, een zelfbouw MFT van alu extrusie profielen (als werkbank) en een SCM SC2 zaagtafel. Voor het zagen gebruik ik bijna exclusief die laatste.
Dus uiteindelijk wint een echte zaagmachine.
Je hebt de holzkraft versie zeker als je zo dicht bij Duitsland woont.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.170
1.037
Dus uiteindelijk wint een echte zaagmachine.
Je hebt de holzkraft versie zeker als je zo dicht bij Duitsland woont.
Ja, ik heb inderdaad de versie van Holzkraft. Het nadeel van een MFT met invalzaag is dat het een veredelde afkortzaag is. Handig voor herhaalde haakse zaagsnedes tot 60-80 cm. Maar heeft ook een aantal nadelen. Een plank van 1m lang en 12 cm breed zagen naar een plank van 10 cm breed is niet mogelijk. Ook met een invalzaag met liniaal is dit lastig. Een zaagsnede langer dan 60 - 80 cm kan ook niet. Een zaagtafel met roltafel en oplegtafel is wat dat betreft echt heel veel fijner. Maar je moet de plaats en budget ervoor hebben. Zie ook mijn review van de zaag.

Hier vind je het bouwverslag van mijn werkbank met MFT top. Misschien was het niet duidelijk uit mijn vorige post, maar ik gebruik deze alleen als werkbank. Maar je kunt hier ook gemakkelijk een MFT-stijl zaagopstelling van maken.

En hier is het bouwverslag van mijn MFT op basis van het onderstel van een afkortzaag. Die is duidelijk minder stabiel dan mijn werkbank. Ik heb deze veel gebruikt tijdens de verbouwing van het huis van mijn broer. Dat is gelijk ook de kracht van deze MFT, namelijk dat je deze gemakkelijk mee kunt nemen. Daarnaast gebruik ik als verlenging van mijn werkbank.

• Leuk
Waarderingen: twdi en ZotVanHout

twdi

Post veel
15 jul 2019
798
124
Sterksel
Ja, ik heb inderdaad de versie van Holzkraft. Het nadeel van een MFT met invalzaag is dat het een veredelde afkortzaag is. Handig voor herhaalde haakse zaagsnedes tot 60-80 cm. Maar heeft ook een aantal nadelen. Een plank van 1m lang en 12 cm breed zagen naar een plank van 10 cm breed is niet mogelijk. Ook met een invalzaag met liniaal is dit lastig. Een zaagsnede langer dan 60 - 80 cm kan ook niet. Een zaagtafel met roltafel en oplegtafel is wat dat betreft echt heel veel fijner. Maar je moet de plaats en budget ervoor hebben. Zie ook mijn review van de zaag.

Hier vind je het bouwverslag van mijn werkbank met MFT top. Misschien was het niet duidelijk uit mijn vorige post, maar ik gebruik deze alleen als werkbank. Maar je kunt hier ook gemakkelijk een MFT-stijl zaagopstelling van maken.

En hier is het bouwverslag van mijn MFT op basis van het onderstel van een afkortzaag. Die is duidelijk minder stabiel dan mijn werkbank. Ik heb deze veel gebruikt tijdens de verbouwing van het huis van mijn broer. Dat is gelijk ook de kracht van deze MFT, namelijk dat je deze gemakkelijk mee kunt nemen. Daarnaast gebruik ik als verlenging van mijn werkbank.
Je noemt inderdaad de juiste voor en nadelen. Budget heb ik door een kleine schenking maar niet te gek. De configuratie van de Robland is zo dat hij max halve platen kan zagen. 1220 lang en afhankelijk van de breedte keuze 700, 800 of 1200mm.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.170
1.037
Over de breedte van de oplegtafel zou ik mij niet zo zorgen maken. De plaatshoeft aan de kant van de dwarsgeleider maar voor iets meer dan de helft van plaat ondersteund te worden. Met 700 mm + breedte roltafel zit je dan aan 90 - 95 cm breedte ondersteuning, dus 180- 190 cm? Daarnaast zit er een uitschuifbare langsgeleider op en die ondersteunt de plaat ook, waardoor je in de praktijk nog breder kunt. Natuurlijk is een bredere tafel stabieler, maar is niet perse noodzakelijk. Je kunt de plaat ook nog vastklemmen als je dat wilt.

De 1220 mm zou ik wel goed checken. Bij mijn SCM neemt de langsgeleider ook nog wat ruimte in, waardoor je 10 cm minder kunt afkorten. Het zou jammer zijn als dat bij de Robland ook het geval is en daardoor net niet een halve plaat kunt afkorten. Robland zou hier vast over na hebben gedacht, maar vraag het voor de zekerheid na. Om welk type Robland gaat het?

twdi

Post veel
15 jul 2019
798
124
Sterksel
Over de breedte van de oplegtafel zou ik mij niet zo zorgen maken. De plaatshoeft aan de kant van de dwarsgeleider maar voor iets meer dan de helft van plaat ondersteund te worden. Met 700 mm + breedte roltafel zit je dan aan 90 - 95 cm breedte ondersteuning, dus 180- 190 cm? Daarnaast zit er een uitschuifbare langsgeleider op en die ondersteunt de plaat ook, waardoor je in de praktijk nog breder kunt. Natuurlijk is een bredere tafel stabieler, maar is niet perse noodzakelijk. Je kunt de plaat ook nog vastklemmen als je dat wilt.

De 1220 mm zou ik wel goed checken. Bij mijn SCM neemt de langsgeleider ook nog wat ruimte in, waardoor je 10 cm minder kunt afkorten. Het zou jammer zijn als dat bij de Robland ook het geval is en daardoor net niet een halve plaat kunt afkorten. Robland zou hier vast over na hebben gedacht, maar vraag het voor de zekerheid na. Om welk type Robland gaat het?

Ik heb de KZ250 gezien bij Peulen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.