Tuinhuis-/Schuurdeur - naar buiten of binnen draaien - hoe ophangen ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.631
3.129
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet,

een handige klant heeft zijn stenen tuinhuis (VL) ofte schuur (NL) zelf gemetst.
En nadien de houten buitenbekleding geplaatst.
De deur is te hoog gegrepen voor hem.
Dus . . .

Dit is de opening.
1779642616222.png

Daarin wenst hij een deur waarvan de scharnieren aan de buitenkant niet te zien zijn.
In een normale deur(opening) kan dit type scharnieren gebruikt worden.

1779644074341.png

En ideaal zou de deur naar buiten opendraaien.
De opbouw leent zich daar niet toe.
1779643470040.png
Mijn besluit is dat de deur enkel naar binnen kan draaien, en met een 'scharnier' in opbouw, waarbij de knoop aan de binnenkant zit.

1779644433556.png

Ik zie 3 mogelijkheden: een scharnier, paumellen (zoals op de foto) en fitsen.
Mijn voorkeur gaat naar fitsen uit, omdat die:
1/ regelbaar zijn (toch onderstaand type van bv otlav)
2/ de boringen in de deur en het kozijn niet los van mekaar dienen te gebeuren (risico bij handmatig boren),
maar mogelijk zijn wanneer de deur in het kozijn ligt (zie filmpje)

dit is de otlav
het niet-roestvrije model kost rond de 6 euro - het rvs-model minstens 5 x zo veel
1779644978169.png

vragen in de rand
- heeft iemand hier ervaring mee ?
- welke mal gebruik je ?

in dit filmpje zie je hoe de deur met een sponning op de kast/het kozijn gelegd wordt
daarbij boren ze tegelijk de gaten in beide
https://www.youtube.com/watch?v=oHryTjSYgaE

Geertjun

Actieve deelnemer
Leuke uitdaging! Je zou ook voor een taatsdeur kunnen gaan, dit is ook geheel vlak te maken met je gevel bekleding.

Persoonlijk zou ik de voorkeur hebben naar buiten draaiend, naar binnen draaiend blijft de uitdaging van water/tochtdichting, dit is eenmaal wat complexer dan naar buiten draaiend.

In de tuinkamers verwerk ik de gevelbekleding over een houtendeurkozijn met verlengde scharnieren, maar de scharnieren blijven hierbij wel in het zicht, maar dat blijft ook met het slot/deurkruk

Bijlagen

• IMG-20251021-WA0022.jpg
    IMG-20251021-WA0022.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.665
1.039
‘s-Hertogenbosch
Gewone kogellagers scharnieren toepassen en naar binnen. Je deur weegt het eea en de klant wil er zelf z’n bekleding op maken welke ook gewicht meebrengt.
Deur ruim hangen zodat deze nog kan werken tussen zomer en winter.
Geef wel aan dat krom trekken door de gevelbekleding niet bij jou ligt….. zeker als deze zwart wordt en met de zon erop extra warmte opneemt……
Als sluiting zou je een deurdranger voor kunnen stellen zodat je buiten geen deurkruk nodig hebt en aan de binnenkant alleen een greep. Krijg je ook geen problemen met het sluiten van de deur.

Zie op de tekening dat je aan de zijkant weinig vlees hebt om een kozijn te creëren.
Groetjes John

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.631
3.129
dank voor alle tips !

klant neigt er naar om de deur naar buiten te laten draaien
draait ze naar binnen, dan stoort het zowel links als rechts
bij links komen de stopkontakten + het water achter de deur te liggen
bij rechts is de ruimte te krap om de grasmaaier binnen te rijden

technisch heeft dit NIET mijn voorkeur
ik vermoed dat bij een naar buiten draaiende deur enkel niet-verstelbare paumelles gebruikt kunnen worden
het profiel steekt aan beide kanten slechts 25 mm voorbij het deurgat, waardoor de opbouwdikte van 14 cm enkel met een mpx-plaats overbrugd kan worden
het profiel loopt horizontaal, waardoor elke mm die de deur doorzakt extra-zichtbaar wordt

over de fitsen otlav exacta 495 heb ik in 2020 een draadje gestart

over taatsdeuren en kantelaafpaumelles heeft @pedroz in 2021 een draadje gestart

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
354
147
Wil de klant wel een slot en deurklink op de deur? Zoja dan vind ik het beetje onzin dat je scharnieren niet mag zien. Verder zouden de onzichtbare infreesscharnieren waar je een plaatje van hebt het meest geschikt zijn. Maar dan was het fijn geweest als er goed grondhout zou zitten, dus deze opbouw is ook gewoon niet te gebruiken.
De beste klant had beter vooraf kunnen overleggen en ik zou nu nee verkopen, of in ieder geval laten weten dat er beperkingen zijn. Taatsdeur is ook best een idee, maar zal ook vrij grote hangnaad geven, en veel tocht.
Ik zit ook nog te denken aan iets laten maken van aluminium om de deur in ieder geval licht en dun te houden.
Succes ben benieuwd wat het wordt!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
95
13
Gelderland
Het is niet goed te zien hoeveel ruimte er tussen de zwarte latten is gehouden, maar kun je daar geen verlengd scharnier tussen laten draaien?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.631
3.129
Het is niet goed te zien hoeveel ruimte er tussen de zwarte latten is gehouden, maar kun je daar geen verlengd scharnier tussen laten draaien?
onderstaande heb ik besteld
🤞
die komen op een stuk multiplex dat ik op de snelbouw + zo veel mogelijk op de opbouw vast ga zetten
aan de (achterkant van de) zwarte latten zelf kan ik zo'n scharnieren niet meer plaatsen
de knoop moet aan de kant waarnaar de deur draait, staan
in het huidige ontwerp is dat de buitenkant
het bezwaar dat de scharnieren aan de buitenkant zichtbaar zijn, valt weg, omdat er ook een kruk + een slot op komen

1780332572274.png 1780332811341.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.