Dus... ik heb het met maar gewoon met grof geweld gedaan. Houten blokken onder de bovenzijde en met een grote houten balk + een vuistje wat ferme tikken tot de bovenzijde goed los kwam. Daarna de bovenzijde er langzaam af gewiebeld. Uiteraard liberaal WD40 tussen de kieren voor wat extra beweging tijdens het schuiven.
maar die bovenzijde zelf had nog wel wat voeten in de aarde. Ik heb er geen foto's van want smerige vingers en nieuwe telefoon, maar het mechanisme waarmee je de boor laat zakken blokkeerde op een gegeven moment. Ik moest een wormwiel + worm uit het ashuis halen om de hele boel in volgorde los te krijgen, maar de worm zat op een as naar voren toe (buitenzijde heeft daar een wiel voor fijnafstelling) met een pin. Er was geen ruimte in het ashuis (en ook geen opening achterzijde of zijkant) om die pin eruit te slaan en hij zat te vast om hem er simpelweg uit te trekken.
Nu was het gelukkig geen echte pin maar een stuk gerold metaal, dus die heb ik steeds een stukje erdoor geslagen, as een halve slag draaien, en dan met de dremel een puntje eraf gehaald. Weer draaien, weer een stukje erdoor slaan... net zo lang tot ik de hele 'pin' in stukjes uit de worm en diens as had.
En toen was het een kwestie van alles eruit trekken.
Die 2 lange cylinders die je achterin midden zit waren de boosdoeners. Er zaten wat stukken afgebroken metaal tussen de tanden. De vorm van het afgebroken stuk metaal (een maantje) doet vermoeden dat het simpelweg een afgebroken 'tand' is van ofwel de linker of de rechter as, maar beiden zijn alhoewel gehavend door de jaren, geen tanden kwijt... en ook worm + wormwiel zien er netjes uit. We zullen het maar op gremlins houden.
En vermoedelijk is dit dan ook wat er voor zorgt dat de boortafel niet meer wil verstellen, maar daar ga ik pas achter komen als ik hem eraf krijg. En dat is alleen mogelijk als ik de tandbaan van de kolom kan halen. Dat kan ik pas onderzoeken als ik de voet rechtop uit de kar heb.
Tja, voor zo'n 'simpele' machine heb je dan toch weer redelijk wat onderdelen liggen. Voorlopig is de enige 'schade' een pin die ik simpelweg opnieuw kan maken, dus het gaat nog voorspoedig.
Ideetje wat ik had: De originele voet 'hendel' zit er nog op, waar vroeger een mechanisme achter stak om de riem tussen aandrijf- en vrijloop polie te duwen. Helaas is het alleen het pedaal nog en niks anders. Toch denk ik daar wat leuks mee te kunnen, door er een schakelaar achter te zetten. Op die manier kun je de machine toch nog met voetbediening aan en uit zetten. Lijkt me lollig.