Trigger's Museum krijgt een Kolomboor

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.889
930
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Riem spannen door de zuil op te tillen? Eventueel nieuwe riemen bij Haagen Draaijer in krimpen.
Zo te zien zit er een klem halverwege de 'poeliezuil' (onder de onderste van de twee dragers waarmee de poeliezuil aan de hoofdzuil vast zit, waar, als ik het goed zie, het onderste deel van de poeliezuil telescopisch in het bovenste deel schuift. Ik neem aan dat dat de voorziening is waarmee de aandrijfriem gespannen wordt?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
gelukkig dat het materiaal wordt gebruikt doelloos als verzameling in een schuur staan is meer dan zonde. Mocht je zijn verzameling nogmaals mogen bekijken en je zou foto’s mogen maken wil je dan ook de gatensteker handleiding fotograferen? Dank!!!
ik weet niet of hij die heeft :) maar ik zal er tezijnertijd naar vragen :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Okay, voor ik goed en wel met dat ding aan de slag kan moet ik sowieso even wat dingen in gang zetten. Ik moet een schakelaar regelen (zit er niet op) dus ik ben weer zoekende naar een antieke hendel/klapschakelaar.

De motor:

1717068976154.png

zegt 3.3a bij 220v te lusten en 1.9a bij 380v. Ik vermoed dat hij nu in 380 aangesloten staat, want er gaan slechts 3 draden naar de motor:

1717069022069.png

Nou hoor ik je al sputteren: Maar maar, dat zijn toevallig ook de kleuren van een normale (moderne) 220v stekker: fase, nul en aarde...

Klopt, maar:

1717069062800.png

dat kan ook pure toeval zijn, want er zat wel gewoon een ouderwetse metalen 3-pins stekker aan.

Eenderhoe wil ik de motor in 380v gebruiken, ik heb die optie immers toch en het loopt toch net even wat rustiger, bovendien heb ik 380v op een aparte groep zitten in mijn kast (speciaal voor de werkplaats en niet gedeeld met het huis).

Ik heb een vriend in de buurt die binnenkort even komt kijken naar de kast, want ik kom wel 380v aansluitingen te kort: de huidige 4 aansluitingen zijn allemaal bezet (VVD, Zaagtafel, Lintzaag en draaibank) dus ik laat er gelijk 2 of 3 bijplaatsen, dan kan ik weer even 'verder' qua verzameldrift.

Ook moet ik een manier gaan vinden om het ding uit de kar te tillen. Ik kan eventueel een heftruck lenen hier vlakbij, en hem dan op een pallet zetten zodat hij met een palletkar (die ik nog niet heb) te verplaatsen is. Dat is de ideale optie qua tillen, maar dan moet ik een palletwagen kopen. Ik kan de machine dan zodra nodig onder mijn 'lier' neerzetten die ik bij de lintzaag heb (om stammen te tillen) zodat ik de zware delen er gewoon af kan tillen na losmaken.

Optie twee is om gewoon gelijk vanuit de kar te beginnen met demonteren en dan hopen dat ik de boel los en weg getild krijg. Ik kan de kar niet helemaal tot de lier rijden achterin de werkplaats, maar ik heb nog een handmatige katrol en een nieuw touw ervoor die ik eventueel voorin de ruimte kan weghangen. Dat scheelt wel helemaal met die heftruck hierheen te moeten komen en de aanschaf van een palletwagen die ik eigenlijk niet lekker/handig kwijt kan en verder ook niet zo vaak zou gebruiken.

Gelukkig weegt het hele spul 'slechts' een slordige 200kg...

Ook heb ik nog een vraag wat betreft motorisering:

De huidige motor is een 0,75pk Skoda. Mijn draaibank heeft 2pk en mijn lintzaag 4pk, dus dit voelt nogal magertjes voor zo'n grote kolomboor en het is ook niet alsof hier een groot vliegwiel inzit zoals bij de lintzaag. Ik heb dit ding liggen:

1717069486672.png

Een 3pk EMF Dordt. Daar zou een andere poelie op moeten (de motor van de boor gebruikt een dubbele v-snaar en geen platte riem) maar dat valt prima passend te maken. Of is dit gelijk dikke overkill en kan ik daarmee meer kwaad dan goed doen?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.288
175
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je kan deze alleen in Ster config gebruiken want dit is een 3 phasen motor.
Op de meeste boorkolommen zit niet meer dan een 0.75PK motor, vaak nog lichter, je moet zo zien dat al dat vermogen op zo'n boor van 10mm wordt overgebracht.... Nou heb je hier waarschijnlijk een wat lager rendament dat met een modernere bookolom, maar toch.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kan deze alleen in Ster config gebruiken want dit is een 3 phasen motor.
Op de meeste boorkolommen zit niet meer dan een 0.75PK motor, vaak nog lichter, je moet zo zien dat al dat vermogen op zo'n boor van 10mm wordt overgebracht.... Nou heb je hier waarschijnlijk een wat lager rendament dat met een modernere bookolom, maar toch.
Mijn Lintzaag gebruikt ook ster-driehoek op een 3-fase motor, maar je moet de motor dus eerst 'opstarten' via de tussenstand voor je naar 'ster' schakelt voor het volle vermogen.

Ik snap dat .75pk veel is voor een boor van 10 millimeter, maar ik ben juist voornemens om ook nog wel wat groters te gaan gebruiken (b.v. grote gatenzagen) en als dat in de mogelijkheden ligt, ook wel een vierkante-gatenboor.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
307
128
Als de machine de laatste 100 jaar met zo'n lichte motor heeft gewerkt, dan zal het in de toekomst ook wel gaan. Een moderne (industrieële) Maxion heeft ook maar 0,75PK en zou met 13mm door metaal moeten kunnen.

Grotere diameters zal met deze machine prima gaan. Kleinere diameters kan een probleem, zijn want hij zal geen hoog toerental kunnen maken.
Mijn eerste boorgaten (heel jonge leeftijd) zijn met zo'n machine gemaakt. Zo mooi,een spaan zien ontstaan als je met een grote boor (heel langzaam draaiend) door dik metaal ging, heb ik daarna nooit meer gezien.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.288
175
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het probleem is dat deze motor alleen op 380 in ster kan worden geschakeld, zodra je deze motor in driehoek aansluit zal hij 400 volt op elke spoel krijgen en de spoelen kunnen maar 220 (nieuw230-240) hebben, dus als je rook wilt zien, sluit m dan in driehoek aan.
De grotere diameters gebruik je op een lager toerental en daarmee blijft die 0,75PK nog steeds genoeg.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb nog wel deze schakelaar liggen, aan mij gedoneerd door een gulle woodworker:

1717073535429.png
1717073743445.png


is geen hendel maar volgens mij wel prima geschikt voor het doel en is geen ster-driehoek, dus dan vermijd ik het probleem van het laten ontsnappen van de magische rook?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.800
167
Rotterdam
Mijn Lintzaag gebruikt ook ster-driehoek op een 3-fase motor, maar je moet de motor dus eerst 'opstarten' via de tussenstand voor je naar 'ster' schakelt voor het volle vermogen.
Misschien overbodig:
Bij een ster driehoek schakeling draait de motor eerst in ster, de spoelen hebben dan 220V per stuk.
Na het opstarten schakel je over naar driehoek, de spoelen hebben dan 380V per stuk.
Bij ster heb je een nul (de blauwe) nodig.
Bij driehoek alleen de drie fasen.
In alle gevallen de metalen delen aan aarde knopen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
211
72
Groningen
www.kiwood.nl
....
Bij ster heb je een nul (de blauwe) nodig.
...
volgens mij draait een motor ook gewoon met zwevend sterpunt. Of het al dan niet beter is de nul aan te sluiten op sterpunt om eventuele onbalans tussen de voltages over de wikkelingen op te vangen weet ik niet.

Dus dat er maar drie draden uit komen hoeft volgens mij niet te betekenen dat de motor nu driehoek aangesloten is. En als hij wel in driehoek aangesloten is kun je er geen 380V op zetten want daar is deze motor niet voor geschikt
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.430
2.718
Je hebt 4 draden naar je motor nodig. 3 x fase en een aarddraad. Je motorbescherming van die schakelaar is te licht. Daar heb je een zwaardere voor nodig. Deze tript.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En hoe haal ik dat uit de info op die schakelaar? De opdruk op de zekering schrijft namelijk 4A terwijl de machine maar 1,9 vraagt. Je hebt opstartstroom, maar die die meer dan 2x zo hoog voor zo'n kleine motor?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.430
2.718
Die oranje sticker in je schakelaar waar pkz opstaat en 1,5, dat betekend dat je motorbescherming tot 1,5 amp gaat. Je hebt er een nodig die tot 2,5 amp gaat.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.577
265
... je moet de motor dus eerst 'opstarten' via de tussenstand voor je naar 'ster' schakelt voor het volle vermogen.

Indien je een ster-driehoek schakelaar hebt zal de 1e stand altijd ster zijn en de 2e stand de driehoekschakeling.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Check, ik ga dus op zoek naar een zwaardere klapschakelaar die alleen ster ondersteunt? Volgens @SunRayes heb ik dan ook de nul nodig maar dat zou betekenen dat de huidige bekabeling geen ster configuratie kan zijn, daar er maar 3 aangesloten zijn. Zaterdag zijn er wat rommelmarkten in de buurt die ik kan afstruinen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.577
265
Zoals gebruikelijk hier: Maak wat fotos, onder diverse hoeken, van het opengeschroefde aansluitkastje. Zorg er dan voor dat de aanduidingen U1, U2, U3 V1, V2 en V3 goed zichtbaar zijn.
Er kunnen ook andere/oudere "nummers" bijstaan.

Edit:
ook: W1, W2 en W3
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals gebruikelik hier: Maak wat fotos, onder diverse hoeken, van het opengeschroefde aansluitkastje. Zorg er dan voor dat de aanduidingen U1, U2, U3 V1, V2 en V3 goed zichtbaar zijn.
Er kunne ook andere/oudere "nummers" bijstaan.
1717087598382.png

Ik zie een totaal van 6 pinnen, 3 draden van buitenaf aangesloten. De rechter heeft als opschrift 'w' maar je kunt er ook een 'N' in zien (neutral...). De middelste bruine draad heeft de letter 'V' meegekregen en de linker kan ik niet goed lezen omdat de zwarte draad naar de motor eroverheen ligt.

Dat gezegd hebbende, er zitten dus 6 pinnen op die bedraad KUNNEN worden en daar benut de huidige configuratie er maar 3 van. Aarde zal die linker zeker niet zijn, want het aardetekentje staat op de grote bout midden boven gestanst in het rood. En die is niet aangesloten.

Ik vermoed dus een ster configuratie? Als het 220v was geweest had ik er maar 2 moeten zien + de aarde op de aardebout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.