Okay, voor ik goed en wel met dat ding aan de slag kan moet ik sowieso even wat dingen in gang zetten. Ik moet een schakelaar regelen (zit er niet op) dus ik ben weer zoekende naar een antieke hendel/klapschakelaar.
De motor:
zegt 3.3a bij 220v te lusten en 1.9a bij 380v. Ik vermoed dat hij nu in 380 aangesloten staat, want er gaan slechts 3 draden naar de motor:
Nou hoor ik je al sputteren: Maar maar, dat zijn toevallig ook de kleuren van een normale (moderne) 220v stekker: fase, nul en aarde...
Klopt, maar:
dat kan ook pure toeval zijn, want er zat wel gewoon een ouderwetse metalen 3-pins stekker aan.
Eenderhoe wil ik de motor in 380v gebruiken, ik heb die optie immers toch en het loopt toch net even wat rustiger, bovendien heb ik 380v op een aparte groep zitten in mijn kast (speciaal voor de werkplaats en niet gedeeld met het huis).
Ik heb een vriend in de buurt die binnenkort even komt kijken naar de kast, want ik kom wel 380v aansluitingen te kort: de huidige 4 aansluitingen zijn allemaal bezet (VVD, Zaagtafel, Lintzaag en draaibank) dus ik laat er gelijk 2 of 3 bijplaatsen, dan kan ik weer even 'verder' qua verzameldrift.
Ook moet ik een manier gaan vinden om het ding uit de kar te tillen. Ik kan eventueel een heftruck lenen hier vlakbij, en hem dan op een pallet zetten zodat hij met een palletkar (die ik nog niet heb) te verplaatsen is. Dat is de ideale optie qua tillen, maar dan moet ik een palletwagen kopen. Ik kan de machine dan zodra nodig onder mijn 'lier' neerzetten die ik bij de lintzaag heb (om stammen te tillen) zodat ik de zware delen er gewoon af kan tillen na losmaken.
Optie twee is om gewoon gelijk vanuit de kar te beginnen met demonteren en dan hopen dat ik de boel los en weg getild krijg. Ik kan de kar niet helemaal tot de lier rijden achterin de werkplaats, maar ik heb nog een handmatige katrol en een nieuw touw ervoor die ik eventueel voorin de ruimte kan weghangen. Dat scheelt wel helemaal met die heftruck hierheen te moeten komen en de aanschaf van een palletwagen die ik eigenlijk niet lekker/handig kwijt kan en verder ook niet zo vaak zou gebruiken.
Gelukkig weegt het hele spul 'slechts' een slordige 200kg...
Ook heb ik nog een vraag wat betreft motorisering:
De huidige motor is een 0,75pk Skoda. Mijn draaibank heeft 2pk en mijn lintzaag 4pk, dus dit voelt nogal magertjes voor zo'n grote kolomboor en het is ook niet alsof hier een groot vliegwiel inzit zoals bij de lintzaag. Ik heb dit ding liggen:
Een 3pk EMF Dordt. Daar zou een andere poelie op moeten (de motor van de boor gebruikt een dubbele v-snaar en geen platte riem) maar dat valt prima passend te maken. Of is dit gelijk dikke overkill en kan ik daarmee meer kwaad dan goed doen?