Trigger's Museum krijgt een Kolomboor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
boor1.png

Na een strenge selectie van enkele kandidaten via Marktplaats op formaat, compleetheid, staat van onderhoud en prijs vond ik deze machine, die helaas al gereserveerd was. Toch even contact gehouden en dat loonde: De koper kwam niet opdagen. Dat was mijn geluk en vanavond stond ik dus stipt om 19:00 voor de deur om deze machine te aanschouwen. Omdat al snel bleek dat de machine gewoon was zoals geadverteerd gauw op de kar geladen.

Ik kreeg een rondleiding door de man zijn privecollectie die ik helaas niet hier kan delen, maar ik kan zeggen dat iktegelijkertijd dolgelukkig ben dat ik alles heb mogen bekijken inclusief originele documentatie, aankoopfacturen, draaiend op originele motoren van toen... maar ook diep verdrietig dat die man de collectie heeft waar ik waarschijnlijk de rest van mijn sterfelijke bestaan alleen maar van kan dromen. Hij had zelfs de verkoopfolder van mijn Danckaert lintzaag ter inzage liggen. Prachtspul.

Enfin, anderhalf uur hobbelen later was ik weer thuis:

boor2.jpg

en omdat het laat is de kar gauw droog gezet om later de boel af te laden en te inventariseren.

boor3.jpg

De motor loopt (de hele machine loopt gewoon prima) maar de riem is wellicht aan vervanging toe en de hoogteverstelling van de tafel heeft maar een beperkt bereik, daar hangt wat, dus dat zijn de eerste aandachtspunten. Ze drongen me op het hart hem niet volledig te restaureren maar gewoon zo te laten. Omdat de machine zwart is en inderdaad nog erg netjes, overweeg ik dat wel. Misschien dat ik alleen het draaiwiel rood maak om toch aan te sluiten.... maar sowieso moeten er wat delen ontroest en gangbaar gemaakt worden. Daarna krijgt hij een permanente opstelling in de Big Beard Builds workshop, waarschijnlijk rechts tegen de muur vlakbij de lintzaag.

Ik zal de voortgang hier, zoals gewoonlijk, bijhouden :).
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
dus hij had deze kolomboor in overtal ?
want anders zou hij die niet van de hand doen !
Ik heb foto's voor privegebruik mogen nemen maar die mag ik hier niet delen. Hij heeft een paar jaar terug wel in een blad gestaan met zijn werkplaats, maar zelfs dat artikel doet de werkelijkheid geen eer aan. Ik heb een rondleiding door de hele collectie gehad en zo'n beetje elk expletief dat mij bekend is heb ik ofwel ter plaatse geuit of het is meermaals door mijn hoofd geschoten. Het was mijn ultieme natte droom tot leven gebracht.

Het is realistisch gezien puur toeval dat ik via Marktplaats zijn machine uit heb gekozen en ik geloof niet in het lot of hogere machten maar ik ben vanavond echt, zoals mijn wijlen oma zou hebben gezegd, met mijn duimen in't vet gevallen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.346
2.041
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb foto's voor privegebruik mogen nemen maar die mag ik hier niet delen. Hij heeft een paar jaar terug wel in een blad gestaan met zijn werkplaats, maar zelfs dat artikel doet de werkelijkheid geen eer aan. Ik heb een rondleiding door de hele collectie gehad en zo'n beetje elk expletief dat mij bekend is heb ik ofwel ter plaatse geuit of het is meermaals door mijn hoofd geschoten. Het was mijn ultieme natte droom tot leven gebracht.

Het is realistisch gezien puur toeval dat ik via Marktplaats zijn machine uit heb gekozen en ik geloof niet in het lot of hogere machten maar ik ben vanavond echt, zoals mijn wijlen oma zou hebben gezegd, met mijn duimen in't vet gevallen.
hij had de kolomboor dus dubbel ?
of is hij aan het afbouwen en 'uit'verkopen ?
hoop niet het laatste
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
hij had de kolomboor dus dubbel ?
of is hij aan het afbouwen en 'uit'verkopen ?
hoop niet het laatste
Neen, zeker niet. En alhoewel ik niet meer kan delen dat ik nu heb gedaan, kan ik je wel vertellen dat

1) ik ze uitgenodigd heb om op onze ODH te komen, en heel misschien kan ik ze overtuigen een presentatie te geven
2) een priverondleiding met een kleine groep door de collectie tegen een vergoeding mogelijk is, en ik wil dit met Jaap kortsluiten als dagje weg voor onze harde kern op het forum. Zo'n kans als deze mogen we niet laten gaan.

Ik zal daar meer over delen zodra ik dat kan :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
dus hij had de kolomboor dubbel + is niet aan het afbouwen ?
alle respect voor het afschermen van het prive-leven van jouw verkoper
Ik kan echt niet meer delen dan ik heb gedaan zonder teveel details te delen waarvan ik weet dat hij liever zelf beslist tegen wie hij dat aanhoudt. Maar ik heb Jaap reeds een berichtje gedaan en ik wil kijken of we, zoals gezegd, een keer met een klein groep van het forum langs kunnen gaan. Het zou zeker voor mensen in jouw regio een eindje rijden zijn maar ik beloof je dat je geen spijt zou hebben van de reis.

En nu moet ik helaas even gaan slapen want morgen weer een drukke dag!
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
532
167
Middelburg
Mooie aanwinst:love:, ziet er nog mooi, en bruikbaar uit, ikzelf zou hem ook in de originele kleur houden, maar ieder zijn ding
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.958
2.715
Gaanderen
Neen, zeker niet. En alhoewel ik niet meer kan delen dat ik nu heb gedaan, kan ik je wel vertellen dat

1) ik ze uitgenodigd heb om op onze ODH te komen, en heel misschien kan ik ze overtuigen een presentatie te geven
2) een priverondleiding met een kleine groep door de collectie tegen een vergoeding mogelijk is, en ik wil dit met Jaap kortsluiten als dagje weg voor onze harde kern op het forum. Zo'n kans als deze mogen we niet laten gaan.

Ik zal daar meer over delen zodra ik dat kan :).
Zo eigen initiatief(y), toe maar. Als ik kan dan wil ik wel mee.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.800
167
Rotterdam
Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst en de rondleiding die je gehad hebt.
Ik vind het wel heel knap hoe iemand zo een verzameling kan opbouwen. En dan inclusief boekjes.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
532
167
Middelburg
Ja dat er ook nog boekjes bij zitten maakt het helemaal zeldzaam. Het klinkt wel of het wat meer weg heeft van een verzamelaar dan iemand die het ook daadwerkelijk gebruikt of heb ik het fout? Heb je ook foto’s mogen maken van de handleiding van je lintzaag?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.745
1.969
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja dat er ook nog boekjes bij zitten maakt het helemaal zeldzaam. Het klinkt wel of het wat meer weg heeft van een verzamelaar dan iemand die het ook daadwerkelijk gebruikt of heb ik het fout? Heb je ook foto’s mogen maken van de handleiding van je lintzaag?
Alles zit onder het stof en de krullen. Het word zeker wel gebruikt, ik zag ook projecten in wording staan zoals wagenwielen. Ik heb het Danckaert boekje ingezien maar geen foto's gemaakt, ik was veel te druk met bewonderen. Ik ga sowieso nog een keer terug om eens goed de tijd te nemen. Ik ga ze ook zeker vragen stellen wanneer ik voortaan nog op zoek ga naar gereedschap want ze hebben zóveel kennis opgedaan dankzij deze hobby.

Voor nu heb ik nog genoeg te doen aan lopende projecten en nu dus ook de restauratie van deze boor. De eerste winst is al geboekt: Ik bleek uit een andere ophaalactie nog een boorkop te hebben liggen met precies de conische as + plat uiteinde die in de schacht van deze machine past! Ik wil uiteraard nog een goeie klem regelen (of maken) voor de tafel en wat bescherming achterop waar alles draait en vliegt, maar dit project zal minder intensief worden dan de lintzaag.
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
532
167
Middelburg
gelukkig dat het materiaal wordt gebruikt doelloos als verzameling in een schuur staan is meer dan zonde. Mocht je zijn verzameling nogmaals mogen bekijken en je zou foto’s mogen maken wil je dan ook de gatensteker handleiding fotograferen? Dank!!!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.430
2.719
Riem spannen door de zuil op te tillen? Eventueel nieuwe riemen bij Haagen Draaijer in krimpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.