Je wil pennen draaien. Ik begrijp dat je daar mee wil beginnen heb ik ook gedaan. Alle goedkope zijn bij mij stuk gegaan, gebruik incidenteel, de betere voldoen tot nog toe. Zelf ben ik over gestapt naar een betere kwaliteit waar is ook als beginner weinig fout mee kan doen.
Hier enkele linkje van Houtdraaiwerken
https://www.houtdraaiwerken-penkits...enters-mk2/pen-mandrel-tussen-de-centers-mk2/
www.houtdraaiwerken-penkits.nl
www.houtdraaiwerken-penkits.nl
Ik ben voorstander om dit tussen de centers te draaien dus het eerste model. Draai deze busjes afzonderlijk en niet met twee te gelijk. Dan sluiten ze beter aan op de hardware. Later kan je dat best wel doen maar ik doe het niet meer.
Heel kort door de bocht de kits uit taiwan zijn zeer goed die uit china goedkoop en soms slecht. PSI = penstate industries zijn over het algemeen prima.
Macro Eilander is een prima vent en helpt je best wel met. adviezen.
De slim line penkits worden veel door beginners gebruikt.
Het maken van een rechte pen is voor een beginner vaak lastig. Ze lijken en of zijn dan hol. Dat ziet er niet uit.
Je kunt ze dus in het begin beter ietsje bol maken. Houd je bushings bij elkaar. Ik heb meer dan 30 setjes die niet meer bij elkaar zitten. Voor mij geen probleem maar als je begint wel. Ik lijm ze niet meer met superlijm.
Maar met PU lijm Gorillaglue. De volgende dag pas draaien. Let op dat er geen druppeltje lijm aan de binnenzijde van de tube blijft. Als je dan de hardware erin perst dan breekt de lak of het hout/kunststof.
Daarom werk ik steeds minder met persverbindingen maar met schroef of lijm verbinden voor de hardware.
Met deze werk ik nu
Bausatz Berlin-Kugelschreiber mit Messingröhrchen
Wat heb je hiervoor nodig de bovenstaande set met deze
Bushings für Berlin-Bausatz
en een 8 mm boor maar die heb je waarschijnlijk wel. Deze set heeft m7 binnendraad je schroeft de hardware er dus in. Wel dicht ik de schroefdraad af voor ik deze lijm. Dat kan met een stukje aardappel of een stukje was waar ze kaarsen van maken. Vergeet ik bijna een hele belangrijke na het inlijmen van de messing tubes moet je ze recht frezen of schuren daar zijn hulpmiddelen voor.
Deze bijvoorbeeld
PM043-6 | www.houtdraaiwerken-penkits.nl
Ga je werken met kunststoffen die wat transparant zijn, en dat zijn er veel omdat je maar een hele dunne wanddikte hebt, dan kan je de messing bus schilderen. Welke kleur? Ja dat is de vraag. Veel succes.
Mocht je vragen hebben dan mag je ook wel een keer langs komen.