we zijn het eensIk nam variant 2 ook mee in mijn redenering, en die is het meest materiaal efficient.
die had ik ook aanbevolen
nu enkel nog wachten op de foto's van @SebPD
we zijn het eensIk nam variant 2 ook mee in mijn redenering, en die is het meest materiaal efficient.
ik snap 'm. dat lijkt me een hele goede oplossing. Ik ben vrij visueel ingesteld geloof ik, dus heb er nog even een plaatje van gemaakt. is dit zo wat je bedoelde @ZotVanHout ?om wangen en 3-hoeken mooi uit te lijnen, heb ik in beide koekjes gefreesd
dan toch een frees aankopen ?
(maar een andere dan oorspronkelijk bedoeld)
ah, fijn deze reactie. Het waren inderdaad Amerikaanse video's waar ik ze variant 1 zag maken, en dat waren inderdaad steeds ruwe houten wand en vloer constructies. Dus het is nu duidelijk voor me hoe ik die trap moet maken. Dank!Ik ben geen expert op dit vlak maar naar wat ik gezien heb zie je variant 1 veel in de VS waar de trap wordt gebouwd terwijl ze het huis aan het 'framen' zijn. Dus vroeg in de ruwbouwfase wordt deze trap ingebouwd met dezelfde houtsoorten waarmee ook de constructie wordt gemaakt en zo is de trap een deel van deze constructie. In de afwerking van de woning wordt de tap dan bekleed.
Variant 2 is hier het meest voorkomende. Een huis wordt gebouwd in steen en de trap wordt als een meubel gemaakt wat dan in de woning gezet wordt.
Ze zullen allebij wel stevig zijn. Ik denk dat de twee methodes eerder zijn ontstaan door een verschil in manier van bouwen.
Ik ben (toevallig…) ook doende een staande trap te maken en dat doe ik uit eiken. Reden: het ziet er mooi uit en het is fijn materiaal om mee te werken. De kosten zijn iets waar ik me niet druk over hoef te maken, omdat ik verder geen (dure) hobby's heb. Maar mocht de portemonnee au roepen, dan lijkt me gelamineerd vuren geen fout alternatief — veel van de web-aanbieders van trappen passen dat ook toe & toen mijn vader het op de ambachtsschool leerde werden trappen voornamelijk uit vuren gemaakt. Met inbegrip van de model spiltrap (schaal 1 op 5) die hij als eindwerkstuk moest maken.Maken jullie dergelijke trappen geheel uit massief hout, of gebruiken jullie bijvoorbeeld gelamineerd vuren?
Of wellicht een combinatie van deze materialen?
niet echt, maar jouw tekening is een mooie variantis dit zo wat je bedoelde ?

in ieder geval wel hoe ík het bedoelde! @ZotVanHout heeft hierboven een variant laten zien waarbij de driehoeken op een lange drager staan, dus dan krijg je eigenlijk het zaagtand-profiel zoals bij jou in versie2 stond. Het was voor hem makkelijk aangezien er nog een stalen afdekplaat op kwam.ik snap 'm. dat lijkt me een hele goede oplossing. Ik ben vrij visueel ingesteld geloof ik, dus heb er nog even een plaatje van gemaakt. is dit zo wat je bedoelde @ZotVanHout ?
dank!
Ik heb een invalzaag (Festool 55), een afkortzaag en een zaagtafel (Festool cs50).
Als ik voor variant 2 moet gaan, wil ik een goede frees aanschaffen
Maar mocht de portemonnee au roepen, dan lijkt me gelamineerd varen geen fout alternatief — veel van de web-aanbieders van trappen passen dat ook toe & toen mijn vader het op de ambachtsschool leerde werden trappen voornamelijk uit vuren gemaakt. Met inbegrip van de model spiltrap (schaal 1 op 5) die hij als eindwerkstuk moest maken.
Het zou kunnen dat gewaterd vuren inmiddels 'duur' is. Ik heb het voor het laatst 17 jaar geleden toegepast voor wat herstel– en restauratiewerk in een woning anno 1905. Het moest zoveel mogelijk lijken op het originele hout en ik had sowieso afwijkende maten nodig dan het reguliere assortiment ("toen een duim nog een duim was, jongen…"), dus heb ik het besteld bij Twickel.Het verschil is dat het vuren van toen nu niet meer te koop is, of tegen afschuwelijke prijzen. Ik heb 25 jaar geleden zo´n vuren trap uit elkaar gehaald, en dat hout had een fijne nerf, geen enkele noest en was gewoonweg prachtig hout.