Trap dichtmaken

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
488
233
Groene Hart
Ja, ook ik wil een onze vuren trap gaan dichtmaken, en daarna schilderen.
Ik heb verschillende topics daarover doorgelezen op het forum, en ik zit nog met een vraag over de bolling.

Het is een vurenhouten trap, en ik wil met 18mm 'lightplex' (een licht soort multiplex van de hornbach) dat gaan dichtmaken. Ik kan alle 15 stootborden precies uit 1 plaat halen.

De bovenzijde van het stootbord infrezen in de bovenste trede is niet handig, dus ik wil een lat van 1x4 of een strook multiplex aan de achterzijde tegen de bovenste trede schroeven. (het is geen zichtlocatie)

Er wordt aangeraden om de bovenzijde van een stootbord aan de verste kanten 1 a 2 mm lager te maken, zodat in het midden een bolling ontstaat. (over de lengte iets rond maken). Vervolgens ga je voordat je monteert, eerst de bovenliggende trede naar boven toe opspannen, dan het stootbord vastmaken aan de achterzijde van de onderste trede, en dan laat je de spanning los van de bovenste trede.
Ik verwacht dan dat de bovenste trede vervolgens niet meer vlak is, maar bol is gaan staan omdat ik die spanning er op moest zetten voor het vastmaken van het stootbord.
Of is dat niet merkbaar?
Het zijn dikke vuren treden, je merkt wel dat ze inveren als je er op loopt, maar een stootbord met veel schroeven (en houtlijm) tegen de achterzijde van de onderste trede maakt de trede toch ook veel stijver?

En maakt het verschil als je de bovenzijde met high tack kit er tussen vast maakt aan de bovenliggende trede? (en natuurlijk schroeven aan de lat)

orf

Actieve deelnemer
5 mei 2020
26
27
Ik heb laatst de lightply van Hornbach gebruikt. Het is best troep. Een stukje schilderstape die ik eraf trok, zorgde er al voor dat ik het bovenste laagje fineer er deels af trok.

Voor stootborden zou ik een multiplex met een lakdraagfolie nemen. Dat maakt het schilderen later een stuk makkelijker.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
488
233
Groene Hart
"Zodat het stootbord alleen in zijn hart tegen de onderkant van de trede sluit"
Dank, @ZotVanHout , voor dit stukje van Joost de Vree.
Ik stelde me voor dat de bovenste trede bol ging staan, maar het is dus de bedoeling om een kiertje te laten aan de zijden van de trede: als het elkaar niet raakt, kraakt het ook niet.
Dus niet al te hard spanning zetten op de bovenste tree?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.878
2.833
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ken dit enkel theoretisch
dat type stootborden heb ik nog nooit gemaakt
de logica lijkt me dat je er wil voor zorgen dat het midden van de tredes ondersteund wordt, want daar buigen ze door
om zeker te zijn dat het stootbord het midden van de trede ondersteunt, maak je het daar iets hoger dan aan de buitenkanten
kraaklatten geven hetzelfde resultaat
als die niet in het zicht komen, zou ik daarvoor kiezen
je kan ze trouwens nadien nog altijd herplaatsen

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
488
233
Groene Hart
Ik moest kraaklatten even opzoeken, en vond dat het latten zijn die als versteviging onder een trede worden geplaatst, om juist het kraken te verminderen, en lijmen is dan beter dan alleen spijkeren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.744
3.944
Als je geen sponning hebt waar de bovenkant van het stootbord in valt, kan je het ronde bovenkant verhaal verder laten voor wat het is. Je gaat je stootborden aan zowel de bovenkant, als de onderkant aan de traptreden vast spijkeren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.