Tom Fidgen maakt een houten schaaf

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
897
1.005
de buurt van den bosch
We hebben een aantal forummers die hele mooie schaven kunnen maken en dat ook op ons forum hebben laten zien.

Meubelmaker Tom Fidgen, een leerling van James Krenov, werkt uitsluitend met handgereedschap en is een serie gestart over het maken van een houten schaaf volgens de Krenov methode.
Misschien is deze serie voor ons hier ook de inspiratie dat er meer forummers zijn die hun eigen schaaf gaan maken. In ieder geval denk ik dat het een mooie serie wordt, Tom is een goede verteller met heel veel kennis.

Dit is de link naar het eerste filmpje.

jaap
Jaap,uit jouw naam zet ik het 2e filmpje erop.
Ik ben lid van Tom zijn clubje en kreeg al een seintje dat
het 2e filmpje er op stond.

• Geweldig
Waarderingen: jaap

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.796
801
Antwerpen
misschien anders eens navragen bij Cornisch little nomi, die heeft veel japanse schaven en denk ook losse beitels. De eigenaar reageert snel en veel kennis van zaken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.900
3.228
Gaanderen
Ik bestel het niet zelf,ik ga af op de ervaringen van wat bevriende meubelmakers.
Ze hebben diverse spullen besteld,ik hoor wel wanneer het binnen is.
Ik hoorde gisteravond dat mijn dochter en schoonzoon 3 of 4 weken naar Japan gaan. Hij moet eerst even zijn PhD afmaken. Heeft ook wat Japans geleerd en kan zich redden, ik verwacht dat dit net zo goed is als mijn Engels. Alleen van Japanse schaven en beitels of van wat voor gereedschap dan ook heeft hij geen verstand.
Ik heb dus wat tijd op iets leuks uit te zoeken. Ideeën over schaafbeitels zijn welkom.

• Leuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.410
2.059
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik hoorde gisteravond dat mijn dochter en schoonzoon 3 of 4 weken naar Japan gaan. Hij moet eerst even zijn PhD afmaken. Heeft ook wat Japans geleerd en kan zich redden, ik verwacht dat dit net zo goed is als mijn Engels. Alleen van Japanse schaven en beitels of van wat voor gereedschap dan ook heeft hij geen verstand.
Ik heb dus wat tijd op iets leuks uit te zoeken. Ideeën over schaafbeitels zijn welkom.
Ik neem aan @Wim Kluck dat forummers nu een bestelling kunnen plaatsen? Hij hoeft het niet bij me thuis af te leveren, de laatste 150km van de reis uit Japan naar Kluck's Home maak ik met plezier zelf...

jaap

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
214
85
Delft
Als je een 'krenov' schaaf maakt met een japanse schaafbeitel, is het dan een japanse schaaf? Of is het alleen een japanse schaaf als je die dan achterstevoren gebruikt?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.410
2.059
Terkaple
www.woodworking.nl
Een westerse schaaf duw je. De beitel zit vrij ver naar voren en het referentie vlak zit achter de beitel, omdat je daar de druk uitoefent.

Japanners, Aziaten in het algemeen, zijn kleiner en vonden het trekken van de de schaaf (idem hun zagen) beter bij hen passen. De beitel zit daarom meer naar achteren want het referentie vlak zit voor de beitel, omdat daar de druk van de hand zit.
Een Krenov schaaf heeft meer de layout van een westerse schaaf, je duwt hem (of haar voor de echter liefhebber).

jaap

• Leuk
Waarderingen: Handtools only

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.900
3.228
Gaanderen
Ik neem aan @Wim Kluck dat forummers nu een bestelling kunnen plaatsen? Hij hoeft het niet bij me thuis af te leveren, de laatste 150km van de reis uit Japan naar Kluck's Home maak ik met plezier zelf...

jaap
Daar moeten we binnenkort, maar eens over praten Jaap. Ik moet nog wat bij je afleveren. Wat ik niet wil is dat ze bij de douane moeten betalen.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.