Tips voor slijpen beitels en schaven

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Een nieuwe steen die zwabbert komt wel eens voor. Afritsen zowel de voorkant en soms ook de zijkant lost het probleem vaak op. Zit het probleem in de boring van de steen of in de as dan de boel retour.

Als je te hard drukt op een tormek steen wordt deze ovaal. Ja hoe weet ik dat? 😇
Dat kan ook hier een oorzaak zijn. En als de steen eenmaal ovaal is kan je wel slijpen maar het word steeds erger.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Een nieuwe steen die zwabbert komt wel eens voor. Afritsen zowel de voorkant en soms ook de zijkant lost het probleem vaak op.
Ga ik dat eerst proberen, moet ik even zo'n diamant afritser bestellen. Maar wellicht lukt het met een 400 grid diamant steen ook?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dat doe je met een afritser, zoals reeds beschreven.

Een diamantplaat die er niet voor gemaakt is kan je beschadigen, is mijn ervaring.

Als je een beitel op de leunspaan zet , draait de machine dan van de snede weg?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Uit nieuwsgierigheid , mogen we weten wat de machine gekost heeft, zonder transportkosten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
De zijdelingse slingering maakt niet uit bij zo'n langszaamloper. De hoogteslingering kan je weg ritsen. Je moet wel eve een vaste opstelling maken voor je ritser, zodat hij wel van links naar rechts kan, maar alleen gecontroleerd naar voren.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Kijk eerst even of het wel aan de steen ligt. Lagers?
Ik heb naar de as gekeken en die lijkt goed.
Aan beide kanten zit dan een flens maar die zit niet strak om de as heen, dat lijkt me niet echt wenselijk?
In de steen zit een plastic huls. En aan de buitenkant zit een revetje met een borgmoer.

De zijdelingse slingering maakt niet uit bij zo'n langszaamloper. De hoogteslingering kan je weg ritsen. Je moet wel eve een vaste opstelling maken voor je ritser, zodat hij wel van links naar rechts kan, maar alleen gecontroleerd naar voren.
Oke gelukkig... de afritser is onderweg.

Ik heb nu via MP voor een nette prijs een Tormek clone gekocht van Scheppach (tiger 2000s). Die heb ik sinds gisteren binnen, hij loopt goed en dan heb ik voor nu een goed systeem. Ook het systeem om een beitel of schaafbeitel in te klemmen vind ik op het eerste gezicht wel fijn. Wellicht kan ik het wiel (200mm) in de toekomst vervangen door een CBN wiel. Zo'n CBN wiel is echter wel echt prijzig zeg :oops:... in China zijn ze voor iets meer dan €50,- te krijgen, maar dan is het binnenste gedeelte van kunststof.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Afritser is binnen en gisteren mijn schaafbeitel haaks gekregen met de Scheppach. Voor nu ben ik tevreden, iedereen bedankt voor de adviezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Volgens mij heeft zo'n lutz ook een zandsteen, net zo als de oude tormecs. Oude opgelegde beitels krijg je er vlijm scherp op, maar het zijn meer wet stenen dan slijpstenen.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
heb je al op de Lutz proberen te slijpen? Wat zijn de ervaringen?
Heb ik nog niet geprobeerd, ik kan het wel even proberen met een oude beitel. Wel heb ik de slijpsteen afgeritst.
Het hulpstuk waar de beitel op rust vind ik niet fantastisch en zou ik wat moeten aanpassen.

Met Scheppach heb ik mijn schaafbeiteltje wel recht/haaks gekregen en dat hulpstuk vind ik wel prima (vergelijkbaar met een Tormek), die kan ik ook precies haaks afstellen t.o.v. de slijpsteen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.