Tips voor een all-round gereedschapset

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.891
906
Enschede
ingoogni.nl
Ik zoek liefst een goed georganiseerde set
Je zult in standaard sets _altijd_ iets missen en veel ongebruikt laten.

In alles wat tot nu toe voorbij is gekomen ontbreekt bijvoorbeeld een goede knijptang met kleine bek en lange poten.

M.i. is een bak gereedschap samengesteld uit kleine sets. Goede VDE schroevendraaiers, daar wil je geen risico's mee lopen. Twee spanningszoekerschroevendraaiers, en grote en een kleine. Een grote hoeveelheid Wago "kroonstenen" heel handig. Striptang, punttang en combinatietang die goed knipt.

Een doppenset is niet heel interessant als je een huis renoveert. Wel een "Baco" (groot en klein), "waterpomptang (groot en klein), een "band-tang" en een "moordenaar". Sleutel 10 en 13 als steek en steek-ring. Bitjes. Heel veel bitjes en twee handvaten zonder ratels (die gaan kapot), verlengstukken.

Een goede set hamers. Een zware bankhamer, 700 g oid, een vuistje van 1500 g. Een setje steenbeitels (smal en breed) en een goede koevoet. Als er het een en ander af te breken is, een pikhouweel dat met beleid gebruikt wordt om te wrikken, niet om te hakken. Het geeft veel meer moment dan een koevoet of een ouderwetse (auto)bandenlichter. Soms is een krik ook handig, heeft je auto er nog een?

Beugelijzerzaag en een simpel handvat waar de ijzerzaag uit steekt. Pijpensnijder kan handig zijn. Twee gewone houtzagen met een stevig kunststof handvat die ook nog als winkelhaak en liniaal dienst kunnen doen.

Passende schroevendraaiers. Geen idee wat ze in Frankrijk aan (oude) schroeven gebruiken, maar haal de lokale draaiers. De "Hyper" heeft ze. Goedkope schroevendraaiers kun je niet genoeg hebben, misbruik ze als breekijzer of slijp ze scherp als je even iets weg moet steken. Goedkoop setje beitels en een slijpsteen.

Van die driehoekige verfkrabbers, als je even iets glad moet schrapen. Schuurpappier, schuurplankjes, schuursponzen.

Minstens twee workmates, oude stevige met bamboe blad.

Waterpas, kort en heel lang. Laser heeft geen zin, alles is toch krom en scheef ;) (als je een oud huis hebt).

Messen in soorten en maten maar geen afbreekmessen. Die kosten alleen maar tijd, werken niet goed en zo stomp.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Je zult in standaard sets _altijd_ iets missen en veel ongebruikt laten.

In alles wat tot nu toe voorbij is gekomen ontbreekt bijvoorbeeld een goede knijptang met kleine bek en lange poten.

M.i. is een bak gereedschap samengesteld uit kleine sets. Goede VDE schroevendraaiers, daar wil je geen risico's mee lopen. Twee spanningszoekerschroevendraaiers, en grote en een kleine. Een grote hoeveelheid Wago "kroonstenen" heel handig. Striptang, punttang en combinatietang die goed knipt.

Een doppenset is niet heel interessant als je een huis renoveert. Wel een "Baco" (groot en klein), "waterpomptang (groot en klein), een "band-tang" en een "moordenaar". Sleutel 10 en 13 als steek en steek-ring. Bitjes. Heel veel bitjes en twee handvaten zonder ratels (die gaan kapot), verlengstukken.

Een goede set hamers. Een zware bankhamer, 700 g oid, een vuistje van 1500 g. Een setje steenbeitels (smal en breed) en een goede koevoet. Als er het een en ander af te breken is, een pikhouweel dat met beleid gebruikt wordt om te wrikken, niet om te hakken. Het geeft veel meer moment dan een koevoet of een ouderwetse (auto)bandenlichter. Soms is een krik ook handig, heeft je auto er nog een?

Beugelijzerzaag en een simpel handvat waar de ijzerzaag uit steekt. Pijpensnijder kan handig zijn. Twee gewone houtzagen met een stevig kunststof handvat die ook nog als winkelhaak en liniaal dienst kunnen doen.

Passende schroevendraaiers. Geen idee wat ze in Frankrijk aan (oude) schroeven gebruiken, maar haal de lokale draaiers. De "Hyper" heeft ze. Goedkope schroevendraaiers kun je niet genoeg hebben, misbruik ze als breekijzer of slijp ze scherp als je even iets weg moet steken. Goedkoop setje beitels en een slijpsteen.

Van die driehoekige verfkrabbers, als je even iets glad moet schrapen. Schuurpappier, schuurplankjes, schuursponzen.

Minstens twee workmates, oude stevige met bamboe blad.

Waterpas, kort en heel lang. Laser heeft geen zin, alles is toch krom en scheef ;) (als je een oud huis hebt).

Messen in soorten en maten maar geen afbreekmessen. Die kosten alleen maar tijd, werken niet goed en zo stomp.
Ik ben zeer onder de indruk van je epistel... :)
Kijk even op het linkje hieronder, dan heb je wat meer context.
De vraag is niet voor de gehele renovatie, maar puur om achter te laten als ik al het andere wat je noemt en meer niet mee wil memen van huis af.
Dat gaat gebruikt worden voor klein gepruts, reparaties, aansluiten, allerlei installatiegedoe (perstang etc heb ik liggen) alle verbuikspulleniggen in Frankrijk, E en W gescheiden in plastic bakken.
Het is dus puur grijpgereedschap, wat me ook weer 2 systainers in de auto scheelt bij de grotere klussen.
Die beta sets hebben de nijptang wel, zeker een pluspunt...

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Net even snel gezocht. Ik ben zelf niet direct bekend met Facom maar het gelinkte setje bevat zo ong. Elke sleutel die je maar in huis nodig kunt hebben. Enige wat mijn inziens ontbreekt zijn wat elektra spul, een combinatietang en een beugelzaag. Maar gezien je budget moet dat nog te doen zijn.
Dit is de b lijn van facom, ik zou willen dat het echte facom voor die prijs te koop was.....
Ik heb geen idee van de kwaliteit, iemand anders wel? Is dit net zo goed als bijv. beta?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
381
145
Zuid Holland
Dit is de b lijn van facom, ik zou willen dat het echte facom voor die prijs te koop was.....
Ik heb geen idee van de kwaliteit, iemand anders wel? Is dit net zo goed als bijv. beta?
Facom is prima. B lijn is voor thuis klussen vast net zo prima als gedore red. Niet de top maar ook niet nodig (zegt iemand die ook alleen duur koopt...).

Ik zou zelf een paar systainers nemen en volgooien met wat hierboven genoemd staat. Moet je een heel eind mee komdn, zeker als je ook een sleuteltang en wat aftekenspullen meeneemt. Ik koop zelf weinig complete sets, maar schroevendraaiers van merk1 (wera) tangen van merk 2 (knipex) , doppenset van merk 3 en multimeter weer bij merk4. Is niet per se duurder maar wel hopelijk telkens de beste kwaliteit voor het geld. Wil je dat niet doen, dan zou ik een tweedehands duur-merk-set kopen if een lidl-set en die na uitval aanvullen. Amazon levert ook in frankrijk en vast ook vrij rap trouwens.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Facom is prima. B lijn is voor thuis klussen vast net zo prima als gedore red. Niet de top maar ook niet nodig (zegt iemand die ook alleen duur koopt...).

Ik zou zelf een paar systainers nemen en volgooien met wat hierboven genoemd staat. Moet je een heel eind mee komdn, zeker als je ook een sleuteltang en wat aftekenspullen meeneemt. Ik koop zelf weinig complete sets, maar schroevendraaiers van merk1 (wera) tangen van merk 2 (knipex) , doppenset van merk 3 en multimeter weer bij merk4. Is niet per se duurder maar wel hopelijk telkens de beste kwaliteit voor het geld. Wil je dat niet doen, dan zou ik een tweedehands duur-merk-set kopen if een lidl-set en die na uitval aanvullen. Amazon levert ook in frankrijk en vast ook vrij rap trouwens.
Ik wil dus juist geen systainers want dat wordt een zootje. Zal aan mij liggen, maar het is wat ik nu jeb en het bevalt niet.
Ik zal de sets van de diverse merken nog eens doorworstelen als het idd in die categorie zit, beta easy zal dan ook die kwaliteit zijn lijkt me?
Frankrijk is met leverancies geen optie, te onbetrouwbaar als je er sporadisch bent.
Ik heb globaal opgeteld en samenstellen met giede merken komt echt duurder uit, daarnaast wil ik in 1x een set hebben om eerder genoemde redenen en dus kan ik ook niet op aanbiedingen gaan wachten.

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Niet de oplossing waar je nu naar zoekt, maar voor de werkbaarheid van je systainers zou je kunnen kijken/inspiratie op doen naar iets als plukschuim. Dit wordt veelal gebruikt om demo modellen in een kist of koffer veilig mee op te bergen.

Ik zie niet in waarom een dergelijk iets niet in een systainer met uitsparingen voor gereedschap gebruikt kan worden.
Door het spul te verlijmen op lapjes stof of iets dergelijks kun je meerdere lagen aanbrengen en je gereedschap stapelen.

Het is geen tweede set gereedschap, maar kan misschien de ergernis die je van je huidige werkwijze ervaart verkleinen

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Niet de oplossing waar je nu naar zoekt, maar voor de werkbaarheid van je systainers zou je kunnen kijken/inspiratie op doen naar iets als plukschuim. Dit wordt veelal gebruikt om demo modellen in een kist of koffer veilig mee op te bergen.

Ik zie niet in waarom een dergelijk iets niet in een systainer met uitsparingen voor gereedschap gebruikt kan worden.
Door het spul te verlijmen op lapjes stof of iets dergelijks kun je meerdere lagen aanbrengen en je gereedschap stapelen.

Het is geen tweede set gereedschap, maar kan misschien de ergernis die je van je huidige werkwijze ervaart verkleinen
Dat zou voor de NL set wel verbetering kunnen brengen idd. Ik zal dan wel eerst moeten ruimen want anders gaat het niet passen ben ik bang.

Blijft nog steeds de wens voor een FR set en ik zag dat black friday er aan zit te komen. Wie weet komt er iets interessants langs....

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Ik ben toch maar de deelroute gegaan omdat ik nota bene bij de Hornbach een mooie doppenset van Gedore vond die lokaal op voorraad is.

Ik denk dat ik voor de rest als basis een elektraset met schroevendraaiers en wat tangen koop in een koffer oid met extra ruimte. Dan kan ik deze aanvullen met extra tangen zaagje etc. naar believen.

Eens kijken of er toevallig iets langskomt op zwarte vrijdag....

Bijlagen

• 19-bmc-20-dopsleutelset-1-4q-1-2q-69-delig-3108902.jpg
    19-bmc-20-dopsleutelset-1-4q-1-2q-69-delig-3108902.jpg
    52 KB · Weergaven: 31

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Er schiet mij net te binnen.
Je wilt je frankrijk setje vooral voor onderhoudsklussen hebben liggen.

Nu weet ik niet waar je in frankrijk zit, en hoe warm/koud het daar wordt, maar als je bijv. Een nieuwe kraan in een CV instalatie moet zetten ben je nergens met een doppenset en een paar ringsleutels.

Nu is dat maar een voorbeeld, maar je zal niet de eerste zijn die raar staat te kijken als ie iets halverwege een as of buis moet aandraaien.

Wel een mooi setje dat je gevonden hebt!

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Er schiet mij net te binnen.
Je wilt je frankrijk setje vooral voor onderhoudsklussen hebben liggen.

Nu weet ik niet waar je in frankrijk zit, en hoe warm/koud het daar wordt, maar als je bijv. Een nieuwe kraan in een CV instalatie moet zetten ben je nergens met een doppenset en een paar ringsleutels.

Nu is dat maar een voorbeeld, maar je zal niet de eerste zijn die raar staat te kijken als ie iets halverwege een as of buis moet aandraaien.

Wel een mooi setje dat je gevonden hebt!

We zitten midden in Frankrijk en onderhoud is maar een stukje, miet nog heel veel geburen, zie:

Er moeten echt wel een setje bahco's, waterpomptang etc bij idd, maar een doppendoos gebruik ik ook regelmatig, dus ben blij met deze set.

Nu de rest nog... 😊

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Ik ben vwb doppen al voorzien, zie boven.

Dit is trouwens de b-lijn van Gedore en die kost bijna hetzelfde als de doos die ik heb aangeschaft van het "echte" Gedore, dus ik weet niet of dist idd een goede aanbieding is, of dat het weer zo'n black friday instinker is...

Ik zoek een basisset elektra als volgende koop, ik heb daar van Knipex een mooie koffer voor gezien met genoeg extra ruimte, zie onder. Als die nu eens voor een nette prijs langs zou willen komen......a14ltyjq95l._sl1500_.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.