Tips voor een all-round gereedschapset

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Ik ben aan het zoeken naar een leuke set handgereedschap voor allerlei klusjes in ons Franse huisje. Ik ben een beetje klaar met het steeds heen en weer slepen van zware gereedschapskisten als we er even snel een lang weekend willen zijn, dus een leuke set die niet de hoofdprijs kost heeft de voorkeur. Ik zat een beetje te denken aan niveau Teng Tools, Gedore Red etc. , dus middensegment. Ik kan alleen geen set vinden die naar mijn zin is, er ontbreekt steeds het nodige op Electragebied of er zitten veel voor mij nutteloze tangen bij etc.

Heeft iemand een goede tip voor een mooie set van redelijke kwaliteit waar de basis qua electra, werktuigbouw en simpel onderhoudswerk is afgedekt?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.472
2.359
Klein-Brabant, Vlaanderen
interessante vraag
aan een set zal altijd wat ontbreken, of je eindigt met materiaal in meervoud
benader het vanuit de andere hoek
overloop het materiaal dat je hebt
wat je bijna altijd nodig hebt, steek je in 1 of meer kistjes (lichtgewicht, geen zware metalen)
bij mij zijn dat mijn accuboormachine + hulpstukken, schroeven, boren, pluggen, rolmeter, enz
wat je praktisch nooit nodig hebt, leg je opzij
ik heb een paar bakken waarvan ik zelfs niet goed meer weet wat er in ligt, wegens heel sporadisch gebruik
wat je voor bepaalde soorten klussen nodig hebt, leg je in specifieke kistjes
bij mij is dat alles voor elektra (tangen, meter, wago's, enz)
én het belangrijkste: plan én groepeer je activiteiten
bv als je een heel weekeinde met elektrawerk kan vullen, doe dan enkel dat

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.539
3.272
Ik zou een parat koffer kopen en daarin stoppen wat je denkt te gebruiken. Dingen zoals een schroefmachine en lader gaan bij mij in een emmer.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Ik zou een parat koffer kopen en daarin stoppen wat je denkt te gebruiken. Dingen zoals een schroefmachine en lader gaan bij mij in een emmer.
Het gaat bij op het moment echt om handgereedschap en geen electrische aparaten. Daar heb ik genoeg van en dat sleep.ik deels sowieso heen en weer want die invesyering is met te groot.
Ik zoek een set veel gebruikt, maar misschien heb je een punt dat samenstellen slimmer is, alhoewel dat snel in de papieren loopt ook al spreid je het wat. Dan nog rest de vraag welk merk, want dat blijf ik lastig vinden.
Daarnaast vind ik overzichtelijk groepren wel handig zodat ik weet wat er ontbreekt en ik minder snel wat kwijtraak. Heb je daar tips voor?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
interessante vraag
aan een set zal altijd wat ontbreken, of je eindigt met materiaal in meervoud
benader het vanuit de andere hoek
overloop het materiaal dat je hebt
wat je bijna altijd nodig hebt, steek je in 1 of meer kistjes (lichtgewicht, geen zware metalen)
bij mij zijn dat mijn accuboormachine + hulpstukken, schroeven, boren, pluggen, rolmeter, enz
wat je praktisch nooit nodig hebt, leg je opzij
ik heb een paar bakken waarvan ik zelfs niet goed meer weet wat er in ligt, wegens heel sporadisch gebruik
wat je voor bepaalde soorten klussen nodig hebt, leg je in specifieke kistjes
bij mij is dat alles voor elektra (tangen, meter, wago's, enz)
én het belangrijkste: plan én groepeer je activiteiten
bv als je een heel weekeinde met elektrawerk kan vullen, doe dan enkel dat
Ik wil een tweede set, wat ik heb is een redelijk dekkend allegaartje, maar ik wil niet steeds hoeven slepen. Electrisch gereedschap is of geregeld, of teveel investering om te dubbelen (panasonic).
Het gaat me om een basisset met tangen, schroevendraaiers, doppen etc. die ik hier in een soort familiekoffer al compleet eclectisch heb, maar dus wil dubbelen.
En dan liefst georganiseerd, want door de chaos in de systainers en van mijzelf misplaats ik gewoon dingen zonder het te weten.......

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.472
2.359
Het gaat me om een basisset met tangen, schroevendraaiers, doppen etc.
elk van ons die een set heeft, kan jou wel vertellen dewelke, maar of die jou past ?
de uitdaging wordt even groot als wanneer ik het kiezen van gereedschap aan mijn niet-klussende vrouw over zou laten . . .
door de chaos in de systainers en van mijzelf misplaats ik gewoon dingen zonder het te weten.......
heb je hulp nodig om orde te krijgen, dan is een set waarin alles zijn eigen plaats heeft, de enige oplossing

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
38
Bergen (L)

Kraftwerk 1050NL Gereedschapskoffer 230 Delig

maar feit blijft dat een set nooit helemaal aansluit bij je wensen...

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
elk van ons die een set heeft, kan jou wel vertellen dewelke, maar of die jou past ?
de uitdaging wordt even groot als wanneer ik het kiezen van gereedschap aan mijn niet-klussende vrouw over zou laten . . .

heb je hulp nodig om orde te krijgen, dan is een set waarin alles zijn eigen plaats heeft, de enige oplossing
Wat meer globale tips vwb merk oid zijn ook welkom. En een set met vaste plekken is idd de wens, dan signaleer je ook als er iets ontbreekt. Dat mis ik nu.
Dus een merk dat je samen kunt stellen en wat modules heeft oid zou ideaal zijn, in goede kwaliteit, voor een redelijke prijs....we blijven dromen.. :)

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht

Kraftwerk 1050NL Gereedschapskoffer 230 Delig

maar feit blijft dat een set nooit helemaal aansluit bij je wensen...
Perfectie bestaat niet in een set, maar ik heb wel wat stukken die ik er heel graag in heb, dan is wat overschot een minder probleem.
Kraftwerk ken ik niet als merk, hoe moet ik dat inschalen kwalitatief?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.539
3.272
Ik gebruik mijn koffer om mee te nemen naar kleine klusjes en bijvoorbeeld cv ketels. ik zal een opsomming geven van wat er bij mij inzit. Het is een allegaartje van goedkoop tot duur gereedschap. De inhoud is in 30 jaar, eigenlijk niet veranderd. Alles zit er overzichtelijk in, maar ik gebruik wel een paar vakjes dubbel.
trekveer 10m kunststof ,buigveer 5/8, buigveer 3/4, kabelschoentang, adereindhulstang, grote geisoleerde schroevendraaier, kabelstriptang automaat, bankhamer 300gr, multimeter, 2 sets elektroschroevendraaiers, soldeerbout, soldeertin, sleutelgatvijltje vierkant, viltstift, rolletje isolatietape, rolletje teflontape, 2 bahco's, waterpomptang, zijkniptang, combinatietang, babyzaagje, pakje reservezaagblaadjes, klein waterpasje, mespatronen trekker, paar kroonsteentjes, paar wagotjes, kabel kniptang, kabelstriptang, punttang, spanningzoeker, 1/4 doppensetje, paar verschillende maten krimpkous, aansteker, assortie kabelschoentjes, assortie adereindhulsjes, wat schroefjes, paar ijzeren zadeltjes voor elektrapijp, schaar voor elektra pijp , kabelmes, trekbandjes, lsa montage tang. Ik kan nog wat vergeten zijn, ik doe het uit het hoofd, maar het belangrijkste heb ik wel. Doppendoosje is goedkoop bouwmarkt, schroevendraaiers, een set cimco andere set praxis, beide nog goed na 30 jaar. tangen cimco en knipex, soldeerbout is weller. bahco's een 6 en een 8 .

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.014
885
Oss
Ik snap het probleem niet helemaal, want je weet wat je nodig hebt (sleept het steeds heen en weer).
Ik zou dus het voornaamste/meest gebruikte gereedschap extra aanschaffen en op locatie laten en verder het gereedschap dat je eigenlijk sporadisch gebruikt meenemen als je het nodig hebt.
Omdat je dit gereedschap niet dagelijks gebruikt, kun je natuurlijk met het goedkopere segment prima uit de voeten denk ik.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Ik snap het probleem niet helemaal, want je weet wat je nodig hebt (sleept het steeds heen en weer).
Ik zou dus het voornaamste/meest gebruikte gereedschap extra aanschaffen en op locatie laten en verder het gereedschap dat je eigenlijk sporadisch gebruikt meenemen als je het nodig hebt.
Omdat je dit gereedschap niet dagelijks gebruikt, kun je natuurlijk met het goedkopere segment prima uit de voeten denk ik.
De vraag is voor een nette set om overzicht te houden datver niets ontbreekt en om het een beetje prijstechnisch interessant te houden. De optelsom van los is nogal hoog.
Daarbij is wat ik meesleep een systainer die als stortkoker voor gereedschap fungeert van niet alleen mij maar ook mijn vader en dat is niet representatief noch praktisch.
Ik zoek dus iets met ordelijks wat wel redelijk compleet is en ook nog een beetje betaalbaar maar wel goed. Ik ben niet van echt goedkoop, want dan sneuvelt het vaak als je het nodig hebt of werkt niet prettig en dat vind ik daarom verspillong van middelen en gewoon niet prettig, vandaar de vraag om iets wat middensegment is. En van dat middensegment weet ik dus niet wat aardige kwaliteit is, want er zijn zo gruwelijk veel sets te koop en net bijn de merken die ik wel ken kan ik geen lekker passende set vinden.
Vandaar dus de vraag.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.891
906
Enschede
ingoogni.nl
Daarnaast vind ik overzichtelijk groepren wel handig zodat ik weet wat er ontbreekt en ik minder snel wat kwijtraak. Heb je daar tips voor?
Je kunt inzetstukken voor systainers kopen of maken waar alles z'n plek heeft.

Verder kun je over een variant op "leven uit dozen" nadenken; Bij iedere verhuizing gaat alles in dozen en die dozen worden op zolder geplaatst. Iedere doos krijgt een datum. Als er een doos opengemaakt wordt en dat wat je zoekt zit er in dan zet je een nieuwe datum op de doos. Is een doos na 2-3 jaar nooit open geweest dan kun je die blind "weggooien". Met een dergelijk systeem kun je makkelijk sorteren wat je wel of niet nodig hebt.

Mijn, ons, kompleet is iets anders dan jou kompleet. Misschien heb je bijvoorbeeld een water- en rioleringsprobleem in Frankrijk terwijl wij in schaven en bankhaken denken.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.539
3.272
Als je zelf niet weet wat er voor jouw in zo'n set moet zitten, wordt kiezen een hele opgave. Probeer eerst eens voor je zelf een lijstje te maken van wat er voor jouw in moet zitten. Als je dat helder hebt, kan je beginnen met samenstellen. Begin met de belangrijkste zaken. De rest koop je er bij als je ze nodig hebt. In de meeste kant en klare sets zitten een hoop dingen die je of nooit nodig hebt en voor dingen die je toe wil voegen is geen plaats.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Als je zelf niet weet wat er voor jouw in zo'n set moet zitten, wordt kiezen een hele opgave. Probeer eerst eens voor je zelf een lijstje te maken van wat er voor jouw in moet zitten. Als je dat helder hebt, kan je beginnen met samenstellen. Begin met de belangrijkste zaken. De rest koop je er bij als je ze nodig hebt. In de meeste kant en klare sets zitten een hoop dingen die je of nooit nodig hebt en voor dingen die je toe wil voegen is geen plaats.
Ik wil simpelweg een set kopen, als er dan iets gewijzigd moet worden dan is dat zo. Ik zoek een giede basis en daarvoor zou wat mening/sturing welk werk of welke set te kijken zeer welkom zijn.
Samenstellen geeft niet het overzicht wat ik zoek tenzij het met modules kan, maar die zie ik vooral heel hoog in de prijs bij de betere merken langskomen. Alleen Tengtools heeft het nodige samanstelbare, maar die zijn minder van de electra volgens mij.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.722
507
Dordrecht
Je kunt inzetstukken voor systainers kopen of maken waar alles z'n plek heeft.

Verder kun je over een variant op "leven uit dozen" nadenken; Bij iedere verhuizing gaat alles in dozen en die dozen worden op zolder geplaatst. Iedere doos krijgt een datum. Als er een doos opengemaakt wordt en dat wat je zoekt zit er in dan zet je een nieuwe datum op de doos. Is een doos na 2-3 jaar nooit open geweest dan kun je die blind "weggooien". Met een dergelijk systeem kun je makkelijk sorteren wat je wel of niet nodig hebt.

Mijn, ons, kompleet is iets anders dan jou kompleet. Misschien heb je bijvoorbeeld een water- en rioleringsprobleem in Frankrijk terwijl wij in schaven en bankhaken denken.
Ik heb inzetstukken, maar dat heeft geen afdoende orde. Je ziet niet goed genoeg of er iets ontbreekt.
Ik zoek merken of sets die een goede basis en organisatie geven, ik vraag niet om invulling.
Ik heb een beetje het probleem dat ik vooral houtgericht ben qua kennis en ander gereedschap een erg brede markt is die daarmee nogal onoverzichtelijk wordt. Ik kon met zelf zoeken niet iets lekker passends vinden, zoals te lezen was Teng best aardig, maarnet wat aan de prijs en op electra gebied niet goed uitgerust. Maar misschien moet dat dan gewoon een losse set worden....

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.472
2.359
Teng best aardig, maarnet wat aan de prijs en op electra gebied niet goed uitgerust.
voor elektra heb ik 5 tangen + 5 schroevendraaiers + 1 multimeter
allemaal in een klein 3-lagig bakje van keter (ik kan jou de ref van amazon sturen)
bovenaan de tangen, in het midden de schroevendraaiers, onderaan de multimeter (en ja nog wat rommel)
wanneer ik na een klus inpak, tel ik tot 5, nog eens tot 5, en uiteindelijk tot 1

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Je stelt een leuke en ook wel lastige vraag.

Qua merk heb ik veel gedore. Wat hazet en voor schroevendraaiers wiha. Mijn doppenset is van omega en gebruik ik al 20 jaar. Hij koste 120 gulden. Zelf ben ik kritisch op kopen van gereedschap, liever 1 keer goed dan 2 keer half. De doppenset kocht ik in een tijd toen ik me geen duurdere set kon veroorloven maar ben er nog steeds erg tevreden over.

Stahlwille en snapp-on kunnen me niet bekoren, sommigen dromen ervan.
Beta en Sonic gebruik ik zelf niet maar zijn ook prima (betaalbaar).

Zelf heb ik geen ervaring met setjes in een koffer, maar kijk hier eens naar:

Waar je over na kunt denken is wat je fijn vindt sleutelen. Ik ben opgegroeid met en gewend aan ring steek. Ring ring gebruik ik nooit maar het hangt wel aan mijn gereedschapbord. Een ratel heb je in verschillende maten van 1/4 tot 3/4 en zelfs groter. Ik vind t/m 13mm 1/4 vaak erg fijn. Bij veel benodigde kracht pak ik een grotere ratel. Ratels heb je met kleine vertanding en grover. Kortom, kijk wat je bevalt en wat niet. Voor huis tuin keuken zou ik fijne vertanding pakken, want minder moment/kracht nodig. Kijk ook even bij ring steek welke hoek van de ring tov het handvat je fijn vindt. 15 graden vind ik prettig werken bij weinig ruimte en vaak bij kleinere maten, dit idee:

Voor kracht zetten en diepliggende moeren vind ik de normale variant fijn:

Toen ik begon met sleutel waren er geen steek ratel varianten. Deze lijken me prettig maar bezit ik niet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.